Alakoulussa käsityötä opettavien opettajien käsityksiä suunnittelusta osana kokonaista käsityöprosessia.
Voutilainen, Jonna; Lapinsusi, Mika (2019-05-03)
Alakoulussa käsityötä opettavien opettajien käsityksiä suunnittelusta osana kokonaista käsityöprosessia.
Voutilainen, Jonna
Lapinsusi, Mika
(03.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052917725
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052917725
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata suunnittelun käyttöä osana kokonaista käsityöprosessia alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitämme, kuinka paljon aikaa suunnitteluun käytetään, minkälaisia opetusmenetelmiä sen opetuksessa käytetään ja onko käytössä kenties valmiita materiaaleja siihen.
Tutkimus on tärkeää, koska suunnittelu on uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 osana kokonaista käsityötä ja se on yksi käsityön sisällöistä. Aikaisempaa tutkimusta opettajien käsityksistä suunnittelusta käsityössä alakoulun kontekstissa ei juuri ole.
Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu kokonaisen käsityön ja suunnittelun määrittelystä. Suunnittelun käsitteistöön liittyy paljon epätarkkuutta, sillä suomalaisten käyttämälle termille suunnittelu löytyy paljon vastineita ja rinnakkain käytettyjä termejä. Nämä ovat merkitykseltään osittain limittyviä, joten tutkimuksessamme olemme määritelleet sen kattamaan laajasti kaikkea suunnitteluun liitettävää termistöä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka julkaistiin useammassa facebook-ryhmässä. Facebook-ryhmät oli valikoitu siten, että tavoittaisimme mahdollisimman monta alakoulussa käsityötä opettavaa opettajaa. Saimme 42 vastausta kyselyymme. Tutkimusotteemme oli fenomenografinen ja tuloksia käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista näkyy, että suunnittelu-termin määritelmät kyselyyn vastanneiden kesken ovat yhtä laajat kuin teoriamme osoittaa. Vastausten perusteella suunnittelun avulla pyritään helpottamaan oppilaan työskentelyä. Useassa vastauksessa suunnitteluun liitettiin piirtäminen, hahmottelu ja luonnostelu sekä kokeilu ja tutkiminen. Kaksi kolmasosaa vastanneista kertoi käyttävänsä suunnittelussa paperia ja piirustusvälineitä. Eniten käytettyjä opetusmenetelmiä olivat ajattelutaitojen kehittäminen, oppilaan itsenäinen työskentely sekä materiaaleihin ja teknikoihin tutustuminen.
Tutkimustulosten yleistäminen ei vähäisten vastausten perusteella ole mahdollista, mutta aineisto tarjoaa mielestämme hyvän lähtökohdan tarkastella suunnittelun asemaa alakoulun käsityössä. Vastaukset jakaantuivat hyvin tasaisesti tekstiilityön ja teknisen työn sekä molempia sisältöjä opettavien opettajien kesken. Lisäksi vastanneiden opettajien koulutustaustat olivat moninaiset, mutta suurin osa oli luokanopettajia.
Tutkimus on tärkeää, koska suunnittelu on uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 osana kokonaista käsityötä ja se on yksi käsityön sisällöistä. Aikaisempaa tutkimusta opettajien käsityksistä suunnittelusta käsityössä alakoulun kontekstissa ei juuri ole.
Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu kokonaisen käsityön ja suunnittelun määrittelystä. Suunnittelun käsitteistöön liittyy paljon epätarkkuutta, sillä suomalaisten käyttämälle termille suunnittelu löytyy paljon vastineita ja rinnakkain käytettyjä termejä. Nämä ovat merkitykseltään osittain limittyviä, joten tutkimuksessamme olemme määritelleet sen kattamaan laajasti kaikkea suunnitteluun liitettävää termistöä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka julkaistiin useammassa facebook-ryhmässä. Facebook-ryhmät oli valikoitu siten, että tavoittaisimme mahdollisimman monta alakoulussa käsityötä opettavaa opettajaa. Saimme 42 vastausta kyselyymme. Tutkimusotteemme oli fenomenografinen ja tuloksia käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista näkyy, että suunnittelu-termin määritelmät kyselyyn vastanneiden kesken ovat yhtä laajat kuin teoriamme osoittaa. Vastausten perusteella suunnittelun avulla pyritään helpottamaan oppilaan työskentelyä. Useassa vastauksessa suunnitteluun liitettiin piirtäminen, hahmottelu ja luonnostelu sekä kokeilu ja tutkiminen. Kaksi kolmasosaa vastanneista kertoi käyttävänsä suunnittelussa paperia ja piirustusvälineitä. Eniten käytettyjä opetusmenetelmiä olivat ajattelutaitojen kehittäminen, oppilaan itsenäinen työskentely sekä materiaaleihin ja teknikoihin tutustuminen.
Tutkimustulosten yleistäminen ei vähäisten vastausten perusteella ole mahdollista, mutta aineisto tarjoaa mielestämme hyvän lähtökohdan tarkastella suunnittelun asemaa alakoulun käsityössä. Vastaukset jakaantuivat hyvin tasaisesti tekstiilityön ja teknisen työn sekä molempia sisältöjä opettavien opettajien kesken. Lisäksi vastanneiden opettajien koulutustaustat olivat moninaiset, mutta suurin osa oli luokanopettajia.