Finanssikriisin vaikutus yrityskaupoista syntyviin epänormaaleihin tuottoihin : empiirinen tutkimus pohjoismaisilta osakemarkkinoilta 2003–2015 ostavan yrityksen näkökulmasta
Keskinen, Ville (2019-05-23)
Finanssikriisin vaikutus yrityskaupoista syntyviin epänormaaleihin tuottoihin : empiirinen tutkimus pohjoismaisilta osakemarkkinoilta 2003–2015 ostavan yrityksen näkökulmasta
Keskinen, Ville
(23.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052917670
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052917670
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella finanssikriisin vaikutuksia yrityskaupoista syntyviin epänormaaleihin tuottoihin. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yrityskauppoihin liittyvät eri tekijät vaikuttavat kyseisten epänormaalien tuottojen syntymiseen ja voidaanko tekijöiden vaikutusten muutoksilla selittää finanssikriisin seurauksena muuttuneita epänormaaleja tuottoja. Tutkielmassa tarkastellaan pohjoismaisilla osakemarkkinoilla vuosina 2003–2015 tapahtuneita yrityskauppoja ostavan yrityksen näkökulmasta keskittyen lyhyen aikavälin tutkimiseen.
Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kahta toisiaan täydentävää tilastollista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tapahtumatutkimuksella pyrittiin tutkimaan yrityskaupoista syntyvien epänormaalien tuottojen muutosta finanssikriisin seurauksena ja regressioanalyysillä vastaavasti eri tekijöiden vaikutuksia kyseisiin tuottoihin hyödyntämällä tutkimusaineistona aiemmin tapahtumatutkimuksessa havaittuja epänormaaleja tuottoja. Tarkasteltaviksi tekijöiksi valittiin yrityskaupan kan- sainvälisyys, ostavan yrityksen koko, yrityskaupan suhteellinen koko, kohdeyrityksen oikeudellinen asema, ostavan yrityksen käteisvarat ja yrityskaupan toimialasidonnaisuus.
Tapahtumatutkimuksen tutkimustulokset osoittavat, että finanssikriisi vaikutti tilastollisesti positiivisesti merkitsevästi yrityskaupoista syntyviin epänormaaleihin tuottoihin, sillä finanssikriisin jälkeen epänormaalit tuotot olivat huomattavasti suurempia jokaisessa tapahtumatutkimuksen tutkittavassa aikaikkunassa kuin ennen finanssikriisiä. Myös regressioanalyysin tulokset vahvistavat käsitystä yrityskaupoista syntyvien epänormaalien tuottojen kasvusta finanssikriisin seurauksena. Tulosten mukaan finanssikriisin jälkeen yrityskaupat tuottivat ostavan yrityksen osakkeenomistajille keskimäärin yli 2 % korkeampia epänormaaleja tuottoja kuin ennen kriisiä.
Eri tekijöiden tarkastelussa havaittiin, että yrityskaupan kansainvälisyydellä, ostavan yrityksen koolla ja yrityskaupan suhteellisella koolla on tilastollisesti merkitsevä vaikutus yrityskaupoista syntyviin epänormaaleihin tuottoihin. Toisaalta mielenkiintoisena havaintona voidaan pitää myös yrityskaupan kansainvälisyyden ja ostavan yrityksen koon vaikutusten muutosta finanssikriisin seurauksena. Esimerkiksi ostavan yrityksen koon kasvu pienensi yrityskaupoista syntyviä epänormaaleja tuottoja enemmän finanssikriisin jälkeen kuin ennen kriisiä. Vaikka ostavan yrityksen koon ja yrityskaupan kansainvälisyyden vaikutukset muuttuivatkin finanssikriisin seurauksena, ei niiden muutoksia voida kuitenkaan pitää selittävinä tekijöinä sille, että yrityskaupoista syntyneet epänormaalit tuotot ovat yleisesti suurempia finanssikriisin jälkeen kuin ennen kriisiä.
Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kahta toisiaan täydentävää tilastollista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tapahtumatutkimuksella pyrittiin tutkimaan yrityskaupoista syntyvien epänormaalien tuottojen muutosta finanssikriisin seurauksena ja regressioanalyysillä vastaavasti eri tekijöiden vaikutuksia kyseisiin tuottoihin hyödyntämällä tutkimusaineistona aiemmin tapahtumatutkimuksessa havaittuja epänormaaleja tuottoja. Tarkasteltaviksi tekijöiksi valittiin yrityskaupan kan- sainvälisyys, ostavan yrityksen koko, yrityskaupan suhteellinen koko, kohdeyrityksen oikeudellinen asema, ostavan yrityksen käteisvarat ja yrityskaupan toimialasidonnaisuus.
Tapahtumatutkimuksen tutkimustulokset osoittavat, että finanssikriisi vaikutti tilastollisesti positiivisesti merkitsevästi yrityskaupoista syntyviin epänormaaleihin tuottoihin, sillä finanssikriisin jälkeen epänormaalit tuotot olivat huomattavasti suurempia jokaisessa tapahtumatutkimuksen tutkittavassa aikaikkunassa kuin ennen finanssikriisiä. Myös regressioanalyysin tulokset vahvistavat käsitystä yrityskaupoista syntyvien epänormaalien tuottojen kasvusta finanssikriisin seurauksena. Tulosten mukaan finanssikriisin jälkeen yrityskaupat tuottivat ostavan yrityksen osakkeenomistajille keskimäärin yli 2 % korkeampia epänormaaleja tuottoja kuin ennen kriisiä.
Eri tekijöiden tarkastelussa havaittiin, että yrityskaupan kansainvälisyydellä, ostavan yrityksen koolla ja yrityskaupan suhteellisella koolla on tilastollisesti merkitsevä vaikutus yrityskaupoista syntyviin epänormaaleihin tuottoihin. Toisaalta mielenkiintoisena havaintona voidaan pitää myös yrityskaupan kansainvälisyyden ja ostavan yrityksen koon vaikutusten muutosta finanssikriisin seurauksena. Esimerkiksi ostavan yrityksen koon kasvu pienensi yrityskaupoista syntyviä epänormaaleja tuottoja enemmän finanssikriisin jälkeen kuin ennen kriisiä. Vaikka ostavan yrityksen koon ja yrityskaupan kansainvälisyyden vaikutukset muuttuivatkin finanssikriisin seurauksena, ei niiden muutoksia voida kuitenkaan pitää selittävinä tekijöinä sille, että yrityskaupoista syntyneet epänormaalit tuotot ovat yleisesti suurempia finanssikriisin jälkeen kuin ennen kriisiä.