Akateemiset taidot ja työmarkkinatilanne valmistumisen jälkeen : Luokanopettajien akateemisten taitojen merkitys työelämässä
Kuisma, Linda (2019-05-13)
Akateemiset taidot ja työmarkkinatilanne valmistumisen jälkeen : Luokanopettajien akateemisten taitojen merkitys työelämässä
Kuisma, Linda
(13.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118078
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118078
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkitaan Turun yliopistosta luokanopettajaksi valmistuneiden akateemisten taitojen merkitystä työuran alussa viisi vuotta valmistumisesta. Akateemisia taitoja mitataan pro gradu -tutkielman arvosanalla. Suomalaista luokanopettajantutkintoa arvostetaan kotimaassa ja kansainvälisesti juuri korkean koulutuksen takia. Korkeakoulutuksen ja työelämän yhteyttä on lisätty koko Euroopassa, jolloin koulutuksen tulisi vastata paremmin työelämän vaatimuksia.
Tutkimus muodostuu kahdesta tutkimusongelmasta, jotka ovat akateemisten taitojen tärkeys työelämässä ja akateemisten taitojen merkitys työmarkkinoilla. Työmarkkinoita tarkastellaan työsuhteen laadun, alueellisen työllistymisen ja työttömyyden näkökulmista. Akateemisten taitojen merkitys tulisi olla suuri, koska opettaja toimii akateemisessa professionaalisessa työssä. Työllisyystila opettajilla on ollut pitkän aikaa hyvä, mutta osa opettajaksi valmistuneista joutuu kokemaan työttömyyttä etenkin kesäaikoina. Lisäksi opettajat tekevät usein määräaikaisia sijaisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin ja aineistona hyödynnettiin Uraseuranta-kyselyn aineistoa. Aineiston analyysissa käytettiin ristiintaulu-kointeja sekä keskiarvoja. Tulosten merkitsevyyttä mitattiin Khiin neliön ja Fisherin exact testien avulla.
Tutkimustuloksen mukaan pro gradu -tutkielmassa käytettävät taidot koettiin myös työelämässä tärkeiksi. Lisäksi valmistuneet kokivat työnantajan arvostavan luokanopettajantutkintoa. Työmarkkinatilanteessa ei ollut juurikaan eroja eri taidoilla valmistuneiden luokanopettajien välillä. Tulokset ovat lähinnä suuntaa antavia, koska aineiston vastausprosentti ja tilastollinen merkitsevyys jäivät vähäiseksi.
Tutkimus muodostuu kahdesta tutkimusongelmasta, jotka ovat akateemisten taitojen tärkeys työelämässä ja akateemisten taitojen merkitys työmarkkinoilla. Työmarkkinoita tarkastellaan työsuhteen laadun, alueellisen työllistymisen ja työttömyyden näkökulmista. Akateemisten taitojen merkitys tulisi olla suuri, koska opettaja toimii akateemisessa professionaalisessa työssä. Työllisyystila opettajilla on ollut pitkän aikaa hyvä, mutta osa opettajaksi valmistuneista joutuu kokemaan työttömyyttä etenkin kesäaikoina. Lisäksi opettajat tekevät usein määräaikaisia sijaisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin ja aineistona hyödynnettiin Uraseuranta-kyselyn aineistoa. Aineiston analyysissa käytettiin ristiintaulu-kointeja sekä keskiarvoja. Tulosten merkitsevyyttä mitattiin Khiin neliön ja Fisherin exact testien avulla.
Tutkimustuloksen mukaan pro gradu -tutkielmassa käytettävät taidot koettiin myös työelämässä tärkeiksi. Lisäksi valmistuneet kokivat työnantajan arvostavan luokanopettajantutkintoa. Työmarkkinatilanteessa ei ollut juurikaan eroja eri taidoilla valmistuneiden luokanopettajien välillä. Tulokset ovat lähinnä suuntaa antavia, koska aineiston vastausprosentti ja tilastollinen merkitsevyys jäivät vähäiseksi.