DIGI HALTUUN! Luokanopettajaopiskelijoiden asenne tieto- ja viestintäteknologiasta sekä digitaalinen kompetenssi
Korkka, Daria; Holmström, Laura (2019-05-10)
DIGI HALTUUN! Luokanopettajaopiskelijoiden asenne tieto- ja viestintäteknologiasta sekä digitaalinen kompetenssi
Korkka, Daria
Holmström, Laura
(10.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118064
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118064
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä tieto- ja viestintäteknologialla (tvt) on yhä suurempi merkitys koulumaailmassa. Opettajien tehtävänä on taata oppilaille tvt:n taidot, joita he tulevaisuuden kansalaisina ja työntekijöinä tulevat tarvitsemaan. Jotta opettajat pystyvät opettamaan tvt:n taitoja oppilailleen, tulee heidän ensin itse hallita kyseiset taidot. Aiemmissa tutkimuksessa sekä diginatiiveiksi kutsutut opiskelijat että työelämässä olevat opettajat ovat kokeneet taitonsa opettaa tieto- ja viestintäteknologiaa puutteellisiksi. Lisäksi on todettu, ettei opettajankoulutus tarjoa riittäviä valmiuksia tvt:n taitojen opettamiseen. Opettajaopiskelijoiden työelämässä tarvittavia taitoja on tärkeää selvittää, jotta koulutuksessa osattaisiin vastata mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälainen on Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden asenne tvt:sta ja itsearvioitu digitaalinen kompetenssi sekä onko niillä yhteyttä toisiinsa. Opiskelijoiden asennetta ja digitaalista kompetenssia vertailtiin ennen opettajankoulutukseen kuuluvaa Digitaalinen oppiminen ja opettaminen sekä mediakasvatus -kurssia sekä sen jälkeen. Vertailulla pyrittiin selvittämään kurssin aikaista kehittymistä. Opiskelijoiden kehittymisen lisäksi selvitettiin heidän tarvetta lisäkoulutukselle, jotta kurssia voitaisiin kehittää.
Tässä tutkimuksessa digitaalisen kompetenssin taidot määritettiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) ja opettajille määritetyn digitaalisen kompetenssin (Redecker 2017) pohjalta, jotta ne vastaisivat opettajien työelämässä tarvitsemia taitoja. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella kaikilta Digitaalinen oppiminen ja opettaminen sekä mediakasvatus -kurssille osallistuneilta opiskelijoilta (n=75) ja käsiteltiin pääosin määrällisin menetelmin. Tulosten mukaan opiskelijoiden asenne tvt:sta oli positiivinen ja itsearvioitu digitaalinen kompetenssi hyvä. Mitä parempi oli opiskelijoiden asenne, sitä paremmaksi koettiin myös osaaminen. Sekä asenne että osaaminen muuttuivat kurssin aikana merkittävästi positiivisemmiksi, mutta opiskelijat kaipasivat kuitenkin lisäkoulutusta digitaalisiin taitoihin.
Opiskelijoiden positiivista asennetta ja hyvää osaamista voi selittää heidän nuori ikänsä, sillä aiemmissa tutkimuksissa nuorempien opettajien asenne ja taidot on todettu paremmiksi kuin vanhempien. Kehittymistä kurssin aikana voi puolestaan selittää opiskelijoiden positiivinen asenne sekä onnistunut kurssi. Samoin kuin jo työelämässä olevat opettajat, myös opettajaksi opiskelevat kaipasivat eniten lisäkoulutusta teknisiin tvt:n taitoihin. Koska suurin osa opiskelijoista kaipasi lisäkoulutusta kurssin jälkeen, voidaan tutkimuksen perusteella todeta, että luokanopettajankoulutuksen tvt:n opetusta tulisi lisätä ja kehittää kattavammaksi.
Tässä tutkimuksessa digitaalisen kompetenssin taidot määritettiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) ja opettajille määritetyn digitaalisen kompetenssin (Redecker 2017) pohjalta, jotta ne vastaisivat opettajien työelämässä tarvitsemia taitoja. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella kaikilta Digitaalinen oppiminen ja opettaminen sekä mediakasvatus -kurssille osallistuneilta opiskelijoilta (n=75) ja käsiteltiin pääosin määrällisin menetelmin. Tulosten mukaan opiskelijoiden asenne tvt:sta oli positiivinen ja itsearvioitu digitaalinen kompetenssi hyvä. Mitä parempi oli opiskelijoiden asenne, sitä paremmaksi koettiin myös osaaminen. Sekä asenne että osaaminen muuttuivat kurssin aikana merkittävästi positiivisemmiksi, mutta opiskelijat kaipasivat kuitenkin lisäkoulutusta digitaalisiin taitoihin.
Opiskelijoiden positiivista asennetta ja hyvää osaamista voi selittää heidän nuori ikänsä, sillä aiemmissa tutkimuksissa nuorempien opettajien asenne ja taidot on todettu paremmiksi kuin vanhempien. Kehittymistä kurssin aikana voi puolestaan selittää opiskelijoiden positiivinen asenne sekä onnistunut kurssi. Samoin kuin jo työelämässä olevat opettajat, myös opettajaksi opiskelevat kaipasivat eniten lisäkoulutusta teknisiin tvt:n taitoihin. Koska suurin osa opiskelijoista kaipasi lisäkoulutusta kurssin jälkeen, voidaan tutkimuksen perusteella todeta, että luokanopettajankoulutuksen tvt:n opetusta tulisi lisätä ja kehittää kattavammaksi.