Tilintarkastuksen laatu uusille urille : Tutkimus tilintarkastuksen laadusta Garvinin laatunäkökulmien viitekehyksessä
Hyörtti, Ville (2019-05-21)
Tilintarkastuksen laatu uusille urille : Tutkimus tilintarkastuksen laadusta Garvinin laatunäkökulmien viitekehyksessä
Hyörtti, Ville
(21.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118082
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118082
Tiivistelmä
Tilintarkastuksen laadusta on viime aikoina puhuttu paljon. Laatua halutaan lisää. Sitä halutaan parantaa. Taustalla on oletettavasti ajatus, että laatu ei ole ollut hyvää – tai riittävää – näkökulmasta riippuen. Koska tilintarkastus palvelee tärkeää yhteiskunnallista tehtävää, sen edellytetään olevan korkealaatuista. Tilintarkastuksen laatuun halutaan luottaa, ja sen halutaan myös viestivän toiminnan korkeasta laadusta. Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että laatu käsitteenä saa sisältönsä yksilön kautta. Tulkinta tilintarkastuksen laadusta riippuu suuresti subjektiivisesta käsityksestä siitä, mitä laadulla tarkoitetaan. Onko laatu virheettömyyttä vai kykyä vastata asiakkaan odotuksiin? Onko tilintarkastuksen laatu jotenkin objektiivisesti määritettävissä? Entä mitä voidaan sanoa eri sidosryhmien odotuksista tilintarkastusta kohtaan?
Tutkimuksessa syvennytään laatukäsitteeseen David A. Garvinin näkökulmapohjaisella viitekehyksellä. Tutkimusmetodi on käsiteanalyyttinen. Tilintarkastuksen laatua jäsennellään Garvinin viidestä laatunäkökulmasta, jotka ovat transsendentaalinen, tuotekeskeinen, tuotantokeskeinen ja käyttäjäkeskeinen laatu sekä arvolaatu. Transsendentaalisena ilmiönä tilintarkastuksen epäonnistumiset tunnistaa tietämättä mitään tilintarkastuksesta. Tuotekeskeisessä laadussa korostuvat tiedon virheettömyys ja olennaisuus. Tuotantokeskeinen laatunäkökulma on leimaa-antava tilintarkastusalan tutkimukselle. Käyttäjäkeskeisen laadun kriteeri on, että sidosryhmät voivat käyttää tilintarkastuksen antamaa tietoa ja varmennusta päätöksenteossaan. Arvolaadun näkökulmasta kustannukset tulee oikeuttaa asiakkaan saamalla hyödyllä, mistä seuraa tämän tyytyväisyys.
Tutkimuksessa havaittiin, että viranomaistahoilla on nykyisellään arvolaadun näkökulmasta sisäänrakennettu insentiivi lisätä tilintarkastajien suorittamaa valvontaa ja heiltä edellytettävää raportointia, mikä aikaa myöten on omiaan vähentämään asiakkaiden tilintarkastuksesta kokemaa hyötyä. Samoin havaittiin, että tilintarkastusalan segmentoituminen suuriin PIE yhteisöihin, pieniin tarkastuskohteisiin ja näiden väliin jääviin yhteisöihin parantaa tilintarkastuksen laatua useasta laatunäkökulmasta. Tilintarkastuksen laatua ja siihen kohdistuvia asiakkaiden odotuksia voitaisiin tutkia tarkemmin kussakin näistä kolmesta segmentistä.
Tutkimuksessa syvennytään laatukäsitteeseen David A. Garvinin näkökulmapohjaisella viitekehyksellä. Tutkimusmetodi on käsiteanalyyttinen. Tilintarkastuksen laatua jäsennellään Garvinin viidestä laatunäkökulmasta, jotka ovat transsendentaalinen, tuotekeskeinen, tuotantokeskeinen ja käyttäjäkeskeinen laatu sekä arvolaatu. Transsendentaalisena ilmiönä tilintarkastuksen epäonnistumiset tunnistaa tietämättä mitään tilintarkastuksesta. Tuotekeskeisessä laadussa korostuvat tiedon virheettömyys ja olennaisuus. Tuotantokeskeinen laatunäkökulma on leimaa-antava tilintarkastusalan tutkimukselle. Käyttäjäkeskeisen laadun kriteeri on, että sidosryhmät voivat käyttää tilintarkastuksen antamaa tietoa ja varmennusta päätöksenteossaan. Arvolaadun näkökulmasta kustannukset tulee oikeuttaa asiakkaan saamalla hyödyllä, mistä seuraa tämän tyytyväisyys.
Tutkimuksessa havaittiin, että viranomaistahoilla on nykyisellään arvolaadun näkökulmasta sisäänrakennettu insentiivi lisätä tilintarkastajien suorittamaa valvontaa ja heiltä edellytettävää raportointia, mikä aikaa myöten on omiaan vähentämään asiakkaiden tilintarkastuksesta kokemaa hyötyä. Samoin havaittiin, että tilintarkastusalan segmentoituminen suuriin PIE yhteisöihin, pieniin tarkastuskohteisiin ja näiden väliin jääviin yhteisöihin parantaa tilintarkastuksen laatua useasta laatunäkökulmasta. Tilintarkastuksen laatua ja siihen kohdistuvia asiakkaiden odotuksia voitaisiin tutkia tarkemmin kussakin näistä kolmesta segmentistä.