Kompetenssin-Kompetenssi -periaate Suomalaisessa Välimismenettelyssä
Vartiainen, Emil (2019-05-31)
Kompetenssin-Kompetenssi -periaate Suomalaisessa Välimismenettelyssä
Vartiainen, Emil
(31.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019840
Tiivistelmä
Välimiesmenettelyllä on vakiintunut asema vaihtoehtoisena riidanratkaisumenetelmänä
suhteessa yleisiin tuomioistuimiin. Välimiesmenettelyä käytetään erityisesti liike-elämän
riitojenratkaisussa. Välimiesmenettely perustuu osapuolten väliseen sopimukseen, ja välimiesmenettelyssä
ratkaistavaksi tulevat asiat ovat riita-asioita, joissa sovinto on sallittu.
Välimiesmenettelyllä on erityisen keskeinen asema kansainvälisten riitojenratkaisussa.
Välimiesmenettely on myös lähtökohtaisesi itsenäistä muusta lainkäytöstä, siksi välimiehillä
katsotaan olevan toimivalta päättää omasta toimivallastaan ns. kompetenssin-kompetenssi.
Suomessa välimiesmenettelyä sääntelee välimiesmenettelylaki. Välimiesmenettelylaki
toimii välimiesmenettelyssä prosessilakina, joka asettaa välimiesmenettelyn reunaehdot,
koska välimiesmenettely perustuu osapuolten väliseen sopimukseen ja siinä käsiteltävät
asiat ovat sopimusvapaudenpiirissä, sisältää välimiesmenettelylaki ainoastaan vähän pakottavaa
lainsäädäntöä. Suomessa on viimeaikoina käyty vilkasta keskustelua siitä, tulisiko
välimiesmenettelylakia uudistaa, vastaamaan paremmin kansainvälisiin haasteisiin.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, pitääkö välimiesmenettelyä uudistaa, ja jos
vastaus on myöntävä, niin millä tavoin. Lähtökohtana tutkimuksessa on, että välimiesmenettelyä
tulee uudistaa vastaamaan kansainvälisesti hyväksyttyä UNCITRAL Mallilakia.
Mallilakiin sisältyy myös säännökset koskien kompetenssin-kompetenssia, joita ei ole nykyisessä
välimiesmenettelylaissa. Tutkimuksessa on selvitetty, vertailemalla nykyistä välimiesmenettelylakia
ja siitä saatuja kokemuksia mallilakiin ja siitä kirjoitettuun koskien
kompetenssin-kompetenssia, sitä tulisiko Suomessa säätää uusi välimiesmenettelylaki,
joka vastaa mallilakia ja tulisiko uudessa välimiesmenettelylaissa säätää kompetenssinkompetenssistä.
Tutkielmassa tultiin siihen tulokseen, että Suomeen tulisi säätää uusi välimiesmenettelylaki,
joka vastaa mallilakia ja, jossa säädetään nimenomaisesti välimiesten kompetenssinkompetenssista.
suhteessa yleisiin tuomioistuimiin. Välimiesmenettelyä käytetään erityisesti liike-elämän
riitojenratkaisussa. Välimiesmenettely perustuu osapuolten väliseen sopimukseen, ja välimiesmenettelyssä
ratkaistavaksi tulevat asiat ovat riita-asioita, joissa sovinto on sallittu.
Välimiesmenettelyllä on erityisen keskeinen asema kansainvälisten riitojenratkaisussa.
Välimiesmenettely on myös lähtökohtaisesi itsenäistä muusta lainkäytöstä, siksi välimiehillä
katsotaan olevan toimivalta päättää omasta toimivallastaan ns. kompetenssin-kompetenssi.
Suomessa välimiesmenettelyä sääntelee välimiesmenettelylaki. Välimiesmenettelylaki
toimii välimiesmenettelyssä prosessilakina, joka asettaa välimiesmenettelyn reunaehdot,
koska välimiesmenettely perustuu osapuolten väliseen sopimukseen ja siinä käsiteltävät
asiat ovat sopimusvapaudenpiirissä, sisältää välimiesmenettelylaki ainoastaan vähän pakottavaa
lainsäädäntöä. Suomessa on viimeaikoina käyty vilkasta keskustelua siitä, tulisiko
välimiesmenettelylakia uudistaa, vastaamaan paremmin kansainvälisiin haasteisiin.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, pitääkö välimiesmenettelyä uudistaa, ja jos
vastaus on myöntävä, niin millä tavoin. Lähtökohtana tutkimuksessa on, että välimiesmenettelyä
tulee uudistaa vastaamaan kansainvälisesti hyväksyttyä UNCITRAL Mallilakia.
Mallilakiin sisältyy myös säännökset koskien kompetenssin-kompetenssia, joita ei ole nykyisessä
välimiesmenettelylaissa. Tutkimuksessa on selvitetty, vertailemalla nykyistä välimiesmenettelylakia
ja siitä saatuja kokemuksia mallilakiin ja siitä kirjoitettuun koskien
kompetenssin-kompetenssia, sitä tulisiko Suomessa säätää uusi välimiesmenettelylaki,
joka vastaa mallilakia ja tulisiko uudessa välimiesmenettelylaissa säätää kompetenssinkompetenssistä.
Tutkielmassa tultiin siihen tulokseen, että Suomeen tulisi säätää uusi välimiesmenettelylaki,
joka vastaa mallilakia ja, jossa säädetään nimenomaisesti välimiesten kompetenssinkompetenssista.