Monilukutaidon ja multimodaalisuuden opettaminen lukion suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Pahlama, Aleksi (2019-05-27)
Monilukutaidon ja multimodaalisuuden opettaminen lukion suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Pahlama, Aleksi
(27.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061120053
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061120053
Tiivistelmä
Analysoin tässä tutkielmassa sitä, millä tavalla multimodaalisuuden ja monilukutaidon käsitteitä ja näiden käsitteiden sisältämiä merkityksiä ja asiasisältöjä opetetaan ja käsitellään Särmän ja Jukolan oppikirjoissa. Aineistoon kuuluvat oppikirjat ovat lukion oppikirjoja.
Tutkimusaineistooni kuuluu Jukola-sarjan Tekstioppi ja Särmä-sarjan Särmä − suomen kieli ja kirjallisuus. Aineistooni kuuluvat oppikirjat ovat luku- ja käsikirjoja, eikä siihen kuulu äidinkielen opetuksen tehtäväkirjoja.
Tutkimuksen olen suorittanut kvalitatiivisella analyysilla, jossa käyn yksityiskohtaisesti läpi oppikirjojen sisältöä niiden lukujen osalta, jossa käsitellään monilukutaidon ja multimodaalisuuden aihepiirien kannalta oleellisia opetussisältöjä. Erityisesti monilukutaidon käsitteen laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi olen rajannut aineistossa käsiteltävät aihepiirit relevanssin perusteella, sillä laajasti tulkittuna melkein kaiken voi tulkita monilukutaitoon liityväksi. Aineistona oleviin oppikirjasarjoihin on saatavilla sähköistä opetusmateriaalia, joka tukee perinteistä, painettua opetusmateriaalia. Tämä tutkimus keskittyy kuitenkin ainoastaan painettuun opetusmateriaaliin tutimuksen mittakaavan vuoksi.
Tutkimuksessani selviää, että molemmat oppikirjasarjat käsittelevät huolellisesti monilukutaidon ja multimodaalisuuden aihepiirejä lukion uuden opetussuunnitelman esittämien vaatimusten mukaisesti. Oppikirjojen käyttämä terminologia ei ole kaikilta osin samanlaista, mutta niissä käsitellään samoja aihepiirejä. Erilaisia moodeja, kuten visuaalista ja auditiivista moodia, hyödyntäviä tekstejä käsitellään molemmissa oppikirjoissa runsaasti, minkä vuoksi niissä kiinnitetään huomiota siihen kokonaisuuteen, jonka erilaisten moodien yhdistelmä lopullisuudessaan muodostaa. Molemmat oppikirjasarjat eivät kuitenkaan ota samalla tavalla kantaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden käsitteisiin, vaikka ne ovat uusien opetussuunnitelmien perusteella keskeisiä käsitteitä nykyisessä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa ja pedagogisessa diskurssissa.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että nykyään lukioissa suositut oppikirjasarjat on laadittu asiallisesti opetussuunnitelman asettamien vaatimusten perusteella. Särmän ja Jukolan sisältämän opetusmateriaalin avulla opiskelija saa riittävät työkalut monilukutaidon kehittämiseen ja multimodaalisten tekstien ymmärtämiseen.
Tutkimusaineistooni kuuluu Jukola-sarjan Tekstioppi ja Särmä-sarjan Särmä − suomen kieli ja kirjallisuus. Aineistooni kuuluvat oppikirjat ovat luku- ja käsikirjoja, eikä siihen kuulu äidinkielen opetuksen tehtäväkirjoja.
Tutkimuksen olen suorittanut kvalitatiivisella analyysilla, jossa käyn yksityiskohtaisesti läpi oppikirjojen sisältöä niiden lukujen osalta, jossa käsitellään monilukutaidon ja multimodaalisuuden aihepiirien kannalta oleellisia opetussisältöjä. Erityisesti monilukutaidon käsitteen laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi olen rajannut aineistossa käsiteltävät aihepiirit relevanssin perusteella, sillä laajasti tulkittuna melkein kaiken voi tulkita monilukutaitoon liityväksi. Aineistona oleviin oppikirjasarjoihin on saatavilla sähköistä opetusmateriaalia, joka tukee perinteistä, painettua opetusmateriaalia. Tämä tutkimus keskittyy kuitenkin ainoastaan painettuun opetusmateriaaliin tutimuksen mittakaavan vuoksi.
Tutkimuksessani selviää, että molemmat oppikirjasarjat käsittelevät huolellisesti monilukutaidon ja multimodaalisuuden aihepiirejä lukion uuden opetussuunnitelman esittämien vaatimusten mukaisesti. Oppikirjojen käyttämä terminologia ei ole kaikilta osin samanlaista, mutta niissä käsitellään samoja aihepiirejä. Erilaisia moodeja, kuten visuaalista ja auditiivista moodia, hyödyntäviä tekstejä käsitellään molemmissa oppikirjoissa runsaasti, minkä vuoksi niissä kiinnitetään huomiota siihen kokonaisuuteen, jonka erilaisten moodien yhdistelmä lopullisuudessaan muodostaa. Molemmat oppikirjasarjat eivät kuitenkaan ota samalla tavalla kantaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden käsitteisiin, vaikka ne ovat uusien opetussuunnitelmien perusteella keskeisiä käsitteitä nykyisessä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa ja pedagogisessa diskurssissa.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että nykyään lukioissa suositut oppikirjasarjat on laadittu asiallisesti opetussuunnitelman asettamien vaatimusten perusteella. Särmän ja Jukolan sisältämän opetusmateriaalin avulla opiskelija saa riittävät työkalut monilukutaidon kehittämiseen ja multimodaalisten tekstien ymmärtämiseen.