Konseptisuunnittelu strategian implementoinnin välineenä
Arvo, Anna-Kaisa (2019-06-03)
Konseptisuunnittelu strategian implementoinnin välineenä
Arvo, Anna-Kaisa
(03.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061220095
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061220095
Tiivistelmä
Strategian toimeenpano on yrityksen suurimpia haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on esittää eräs keino strategian toimeenpanemiseksi. Konseptisuunnittelun avulla yritys voi implementoida strategiaa operatiiviseen toimintaan. Onnistunut konseptisuunnittelu vaatii onnistuneiden palvelukonseptien luomisen. Palvelukonseptissa tulee yhdistää asiakkaan tarpeet yrityksen strategisten päämäärien kanssa. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa sovelletaan laadullisen tutkielmaprosessin elementtejä. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua. Laadullinen aineisto kerättiin kohdeorganisaation jokaisen yksikön toimistotiloissa haastattelemalla.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että konseptisuunnittelu toimii kohdeorganisaation strategisena kulmakivenä. Konseptien ja konseptisuunnittelun avulla yritys voi viedä strategisen ulottuvuuden konkreettisiin työvaiheisiin, jolloin jokainen työntekijä sisäistää ja havaitsee oman työn merkityksen yrityksen strategiaprosessissa. Strategian implementoinnissa on paljolti kyse viestinnästä, koska johtoryhmän tulee tiedottaa strategiasta jokaiselle työntekijälle. Jokaisen yrityksen on löydettävä oma viestinnän keinonsa siirtää strategia johdolta henkilöstölle. Kohdeorganisaatiossa konseptien pohjalta luodun konseptikirjan koettiin auttavan strategian toimeenpanossa.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritysten toiminta ei ole riippuvaista henkilöistä, kun jokainen toimii saman, yhteisesti sovitun konseptin mukaisesti. Yhteinen kehitystyö konseptien luomisessa kehittää prosesseja, vähentää reklamaatioita, tehostaa työajan käyttöä ja kirkastaa tehtäväkuvia. Lopputuloksena on usein liiketoiminnan prosessien tehostuminen ja taloudellisen kannattavuuden parantuminen. Strateginen tavoite pysyy kaikilla samana, mutta tavoitteeseen pääseminen vaatii erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja. Strategian käsite koetaan usein epämääräisenä ja abstraktina, mutta konsepti on konkreettisempi ja sen vuoksi yksinkertaisempi tapa johtaa ja uudistaa yrityksen liiketoimintaa. Jos työntekijät eivät ymmärrä strategian ja oman työnkuvansa yhteyttä, eivät he pysty sitoutumaan toimintaan ja strategian toimeenpano epäonnistuu.
Teoriakirjallisuuden perusteella havaitaan, että johtajilla on ratkaiseva rooli strategian implementoinnissa. Johtajien on ymmärrettävä henkilöstön merkitys strategiaprosessissa. Empiria tukee aiempien tutkimusten havaintoja strategian implementoinnin haasteista ja mahdollisuuksista, mutta tutkimus tuo esille myös, että johtajien on löydettävä konkreettiset keinot strategian operatiiviseen toimintaan.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että konseptisuunnittelu toimii kohdeorganisaation strategisena kulmakivenä. Konseptien ja konseptisuunnittelun avulla yritys voi viedä strategisen ulottuvuuden konkreettisiin työvaiheisiin, jolloin jokainen työntekijä sisäistää ja havaitsee oman työn merkityksen yrityksen strategiaprosessissa. Strategian implementoinnissa on paljolti kyse viestinnästä, koska johtoryhmän tulee tiedottaa strategiasta jokaiselle työntekijälle. Jokaisen yrityksen on löydettävä oma viestinnän keinonsa siirtää strategia johdolta henkilöstölle. Kohdeorganisaatiossa konseptien pohjalta luodun konseptikirjan koettiin auttavan strategian toimeenpanossa.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritysten toiminta ei ole riippuvaista henkilöistä, kun jokainen toimii saman, yhteisesti sovitun konseptin mukaisesti. Yhteinen kehitystyö konseptien luomisessa kehittää prosesseja, vähentää reklamaatioita, tehostaa työajan käyttöä ja kirkastaa tehtäväkuvia. Lopputuloksena on usein liiketoiminnan prosessien tehostuminen ja taloudellisen kannattavuuden parantuminen. Strateginen tavoite pysyy kaikilla samana, mutta tavoitteeseen pääseminen vaatii erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja. Strategian käsite koetaan usein epämääräisenä ja abstraktina, mutta konsepti on konkreettisempi ja sen vuoksi yksinkertaisempi tapa johtaa ja uudistaa yrityksen liiketoimintaa. Jos työntekijät eivät ymmärrä strategian ja oman työnkuvansa yhteyttä, eivät he pysty sitoutumaan toimintaan ja strategian toimeenpano epäonnistuu.
Teoriakirjallisuuden perusteella havaitaan, että johtajilla on ratkaiseva rooli strategian implementoinnissa. Johtajien on ymmärrettävä henkilöstön merkitys strategiaprosessissa. Empiria tukee aiempien tutkimusten havaintoja strategian implementoinnin haasteista ja mahdollisuuksista, mutta tutkimus tuo esille myös, että johtajien on löydettävä konkreettiset keinot strategian operatiiviseen toimintaan.