Kriittisin silmin, pehmein ottein : Baltic Circle -festivaalin visuaaliset ilmeet 2015-2018 ja niiden suhde festivaalin identiteettiin
Kukkonen, Henna (2019-05-27)
Kriittisin silmin, pehmein ottein : Baltic Circle -festivaalin visuaaliset ilmeet 2015-2018 ja niiden suhde festivaalin identiteettiin
Kukkonen, Henna
(27.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320362
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin teatterifestivaali Baltic Circlen visuaalisia ilmeitä vuosina 2015-2018 sekä niiden suhdetta festivaalikokonaisuuteen ja festivaalin identiteettiin. Toteutin tutkimuksen tarkastelemalla vuosittain uudelleen suunniteltavia festivaaliesitteitä ja verkkosivuja, sekä haastattelemalla samoina vuosina festivaalin johdossa ollutta toiminnanjohtaja Hanna Nymania ja taiteellista johtajaa Satu Herralaa, sekä vuodesta 2017 viestintäpäällikkönä toiminutta Johanna Salmelaa.
Syvennyn aiheeseeni tutkimalle ensiksi Baltic Circlen ilmeitä graafisen suunnittelun kautta osoittaen jokaisen neljän vuoden ilmeiden poikkeuksellisuuden. Osoitan, että suunnittelijoiden vaihtuessakin ilmeet haastavat eri tavoin graafisen suunnittelun konventioita ja suhtautuvat kriittisesti kaupalliseen graafiseen suunnitteluun. Korostan ilmeiden erityislaatuisuutta avaamalla myös niiden yhteyttä internetkulttuurille ominaiseen estetiikkaan sekä post-internettaiteeseen. Perustelen, kuinka ilmeet eri tavoin lähenevät taidetta.
Avaan festivaalin identiteettiä kehystäen analyysiä organisaatioidentiteettitutkimuksen teoriaperinteen avulla. Muun muassa yhteisöllisyys, kansainvälisyys, avoimuus ja kriittisyys nousevat Baltic Circlelle ominaisiksi piirteiksi ja tavoitelluiksi arvoiksi. Ilmeen ja identiteetin yhteys syventyy erityisesti kokonaistaideteos-käsitteen avulla.
Lopuksi tutkin maun käsitettä ja maun muodostumista perustellen erityisesti yhteisön merkitystä. Tutkin festivaalin visuaalisten ilmeiden erityisyyttä niin sanotun huonon maun ja sen ilmenemismuotojen kautta. Baltic Circlen ilmeissä huono maku tarkoittaa kriittistä kannanottoa, mutta osoitan eri esimerkein, että huonona pidetty estetiikka on myös ajalle tyypillistä.
Syvennyn aiheeseeni tutkimalle ensiksi Baltic Circlen ilmeitä graafisen suunnittelun kautta osoittaen jokaisen neljän vuoden ilmeiden poikkeuksellisuuden. Osoitan, että suunnittelijoiden vaihtuessakin ilmeet haastavat eri tavoin graafisen suunnittelun konventioita ja suhtautuvat kriittisesti kaupalliseen graafiseen suunnitteluun. Korostan ilmeiden erityislaatuisuutta avaamalla myös niiden yhteyttä internetkulttuurille ominaiseen estetiikkaan sekä post-internettaiteeseen. Perustelen, kuinka ilmeet eri tavoin lähenevät taidetta.
Avaan festivaalin identiteettiä kehystäen analyysiä organisaatioidentiteettitutkimuksen teoriaperinteen avulla. Muun muassa yhteisöllisyys, kansainvälisyys, avoimuus ja kriittisyys nousevat Baltic Circlelle ominaisiksi piirteiksi ja tavoitelluiksi arvoiksi. Ilmeen ja identiteetin yhteys syventyy erityisesti kokonaistaideteos-käsitteen avulla.
Lopuksi tutkin maun käsitettä ja maun muodostumista perustellen erityisesti yhteisön merkitystä. Tutkin festivaalin visuaalisten ilmeiden erityisyyttä niin sanotun huonon maun ja sen ilmenemismuotojen kautta. Baltic Circlen ilmeissä huono maku tarkoittaa kriittistä kannanottoa, mutta osoitan eri esimerkein, että huonona pidetty estetiikka on myös ajalle tyypillistä.