Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nainen ja sukupuoli historian oppikirjoissa : Naisen ja sukupuolien esittäminen ja esiintyminen lukion Suomen historian oppikirjojen sisällössä 1990-luvulta 2010-luvun loppuun

Jokinen, Jenni (2019-05-31)

Nainen ja sukupuoli historian oppikirjoissa : Naisen ja sukupuolien esittäminen ja esiintyminen lukion Suomen historian oppikirjojen sisällössä 1990-luvulta 2010-luvun loppuun

Jokinen, Jenni
(31.05.2019)
Katso/Avaa
Progradu_Jenni_Jokinen_palautus_2__.pdf (1.837Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320379
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on luoda kokonaiskuva naisen ja sukupuolen esiintymisestä
ja esittämisestä lukion Suomen historian oppikirjoissa vuosien 1997–2017 aikana. Tutkin
laadullista analyysimenetelmää käyttäen ja nais- ja sukupuolihistoriallisesta viitekehyksestä
Editan ja Otavan julkaisemia oppikirjoja. Tutkimukseen on valittu kuusi oppikirjaa eri
vuosikymmeniltä. Naisen ja sukupuolten esiintyminen ja esittäminen oppikirjojen sisällössä
vaihtelee jonkin verran eri kustantamoiden sekä eri vuosikymmenillä julkaistujen kirjojen
sisältöjen välillä.

Tutkielman keskeinen tutkimuskysymys on, miten nainen ja sukupuolet esitetään oppikirjojen
sisällöissä, ja onko naisen ja sukupuolten esiintymisessä ja esittämisessä tapahtunut
muutoksia reilun kahden vuosikymmenen aikana. Muita ohjaavia kysymyksiä ovat:
esiintyykö oppikirjojen sisällöissä merkittäviä eroavaisuuksia, ja onko uusi tutkimus tuonut
oppikirjoihin monipuolisempia tulkintoja eri sukupuolista. Tutkittaessa sukupuolten
esiintymistä ja esittämistä oppikirjojen sisällössä, keskeinen kysymys on myös, miten miehet
kuvataan oppikirjojen sisällössä.

Olen erotellut tutkielman aiheen analyysin kolmeen suurempaan teemaankokonaisuuteen.
Tarkastelenkin naisen ja sukupuolten esiintymistä ja esittämistä autonomian ajan osalta
(1809–1917) työn, kansalaisyhteiskunnan synnyn ja suomalaisen kulttuurin heräämisen ja
siihen vaikuttaneden uranuurtajien kautta, Suomen itsenäistymisen alkutaipaletta
eduskuntauudistuksen ja sisällissodan kautta sekä 1940-lukua maailmasodan kuvauksen
kautta. Teemojen valinnan taustalla ovat vaikuttaneet valtakunnalisten opetussuunnitelmien
perusteiden Suomen historian kurssia koskevat sisällöt, naisen ja sukupuolien esiintyminen
oppikirjojen sisällössä sekä nais- ja sukupuolihistoriallisen tutkimuksen linjat Suomessa.

Naisen ja sukupuolen runsaampi esiintyminen ja monipuolisempi esittäminen lisääntyvät
oppikirjojen sisällöissä 1990-luvulta 2010-luvulle tultaessa. Muutoksen taustalla voidaan
nähdä useita tekijöitä, joista merkittävimmiksi nousevat nais- ja sukupuolihistoriallisen
tutkimustiedon määrän kasvu ja monipuolistuminen sekä suomalaisen yhteiskunnan sekä
koulutuspoliittisten tahojen toimet tasa-arvotietoisuuden lisäämiseksi ja edistämiseksi
kouluissa. Tämä vaikuttaa merkittävästi myös oppimateriaalien sisältöjen kehitykseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste