“MUSIIKKI ON KANSAINVÄLINEN KIELI JA SE TOIMII KAIKILLE” : Monikulttuurisen oppilaan toimijuuden tukeminen musiikinopetuksessa
Mäkelä, Nelli; Nieminen, Oskari (2019-06-11)
“MUSIIKKI ON KANSAINVÄLINEN KIELI JA SE TOIMII KAIKILLE” : Monikulttuurisen oppilaan toimijuuden tukeminen musiikinopetuksessa
Mäkelä, Nelli
Nieminen, Oskari
(11.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061420499
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061420499
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien kokemuksia monikulttuurisen oppilaan musiikillisen toimijuuden tukemisesta musiikinopetuksessa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä musiikilliseen toimijuuteen liittyviä tekijöitä musiikinopettajat havaitsevat monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Lisäksi haluamme selvittää, miten musiikinopettajat työssään huomioivat monikulttuurisen oppilaan musiikillisen toimijuuden opetuksen suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin näkökulmista. Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto on kerätty viideltä (5) eri opettajalta keväällä 2019. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastattelujen ja litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla kerättyä aineistoa.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että monikulttuurisen oppilaan uskontoryhmä, kielelliset haasteet sekä koti- ja koulukulttuurien ristiriidat heikentävät oppilaan musiikillista toimijuutta. Musiikinopettajat eivät tulosten mukaan ota monikulttuurisen oppilaan musiikillista toimijuutta huomioon oppitunteja suunnitellessaan. Monikulttuurisen oppilaan toimijuus nähtiin oppilaan kannalta merkittävänä asiana, mutta mahdollisuuksia aitoon musiikilliseen toimijuuteen musiikinopetuksessa ei nähty paljoa. Opetussuunnitelman perusteiden koettiin olevan toimijuutta tukevia, mutta opetussuunnitelmaa ei koettu merkittäväksi työkaluksi monikulttuurisen oppilaan toimijuutta kehitettäessä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että monikulttuurisen oppilaan uskontoryhmä, kielelliset haasteet sekä koti- ja koulukulttuurien ristiriidat heikentävät oppilaan musiikillista toimijuutta. Musiikinopettajat eivät tulosten mukaan ota monikulttuurisen oppilaan musiikillista toimijuutta huomioon oppitunteja suunnitellessaan. Monikulttuurisen oppilaan toimijuus nähtiin oppilaan kannalta merkittävänä asiana, mutta mahdollisuuksia aitoon musiikilliseen toimijuuteen musiikinopetuksessa ei nähty paljoa. Opetussuunnitelman perusteiden koettiin olevan toimijuutta tukevia, mutta opetussuunnitelmaa ei koettu merkittäväksi työkaluksi monikulttuurisen oppilaan toimijuutta kehitettäessä.