Tuotteen kokonaiskustannusten mallintaminen vähittäiskaupassa : Case huonekaluala
Vuorinen, Janne (2019-06-10)
Tuotteen kokonaiskustannusten mallintaminen vähittäiskaupassa : Case huonekaluala
Vuorinen, Janne
(10.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061420584
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061420584
Tiivistelmä
Yrityksen päätarkoitus on tuottaa voittoa ja tulosta voidaan parantaa joko myyntiä kasvattamalla tai kustannuksia karsimalla. Vähittäiskauppa on yksi maailman kilpailluimmista toimialoista, jolloin kustannusten hallinnan vaikutus tulokseen korostuu myynnin kasvattamisen sijaan. Vähittäiskaupassa myytävien tuotteiden kustannus voi olla 60-70 % yrityksen liikevaihdosta, joten tuotteiden kustannusten optimointi on tärkeää kannattavuuden osalta. Vähittäiskaupassa myös tuotevalikoimalle on rajoitteita esimerkiksi varastonkapasiteetin tai myymäläpinta-alan takia. Jos tuotteen kokonaiskustannuksia ei kuitenkaan lasketa oikein, ei tuotteen todellisia kustannuksia tunneta ja tehdään päätöksiä perustuen virheelliseen tietoon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää tuotekohtaisten kokonaiskustannusten laskentaa vähittäiskaupassa. Tutkimuksen tulosten perusteella kehitetään kohdeyritykselle uusi tuotekohtainen kustannuslaskentajärjestelmä päätöksenteon tueksi.
Tutkimus on luonteeltaan konstruktiivinen ja se toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimusta ja käytetyt tutkimusmenetelmät olivat teemahaastattelut ja havainnointi. Tutkimuksen kohdeyritys on suomalainen huonekalualan vähittäiskauppa, ja tutkimukseen osallistuneet haastateltavat ovat töissä yrityksessä. Tutkija on myös itse yrityksen työntekijä ja vastaa yrityksessä tuotekohtaisesta kustannuslaskennasta. Tutkimusten tulosten perusteella kohdeyritykselle kehitettiin uusi tuotekohtainen kustannuslaskentajärjestelmä, joka on sovellettavissa vähittäiskaupan kustannusrakenteelle. Laskentajärjestelmä osoitti kohdeyrityksen kustannuslaskennassa huomattavia puutteita, jotka korjaamalla yritys voi parantaa kannattavuuttaan merkittävästi ja tehdä jatkossa parempia valikoimapäätöksiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella vähittäiskaupan tuotteille kohdistettavat kustannukset voidaan jakaa ostohintaan ja seitsemään osakustannukseen, jotka yhteen laskemalla saadaan tuotteen kokonaiskustannus. Osakustannuksiin vaikuttaa muun muassa tuotteen toimittaja, valmistusmaa ja koko. Tutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin myös ratkaisu, jolla suoran toimittajalta asiakkaalle toimitettujen tuotteiden kustannussäästöt saadaan huomioitua kustannuslaskennassa. Tutkimuksen pohjalta kehitetty laskentajärjestelmä on suunniteltu erityisesti huonekalualan vähittäiskauppaa varten, mutta on sovellettavissa osakustannuksia muokkaamalla muillekin vähittäiskaupan toimialoille.
Tutkimus on luonteeltaan konstruktiivinen ja se toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimusta ja käytetyt tutkimusmenetelmät olivat teemahaastattelut ja havainnointi. Tutkimuksen kohdeyritys on suomalainen huonekalualan vähittäiskauppa, ja tutkimukseen osallistuneet haastateltavat ovat töissä yrityksessä. Tutkija on myös itse yrityksen työntekijä ja vastaa yrityksessä tuotekohtaisesta kustannuslaskennasta. Tutkimusten tulosten perusteella kohdeyritykselle kehitettiin uusi tuotekohtainen kustannuslaskentajärjestelmä, joka on sovellettavissa vähittäiskaupan kustannusrakenteelle. Laskentajärjestelmä osoitti kohdeyrityksen kustannuslaskennassa huomattavia puutteita, jotka korjaamalla yritys voi parantaa kannattavuuttaan merkittävästi ja tehdä jatkossa parempia valikoimapäätöksiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella vähittäiskaupan tuotteille kohdistettavat kustannukset voidaan jakaa ostohintaan ja seitsemään osakustannukseen, jotka yhteen laskemalla saadaan tuotteen kokonaiskustannus. Osakustannuksiin vaikuttaa muun muassa tuotteen toimittaja, valmistusmaa ja koko. Tutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin myös ratkaisu, jolla suoran toimittajalta asiakkaalle toimitettujen tuotteiden kustannussäästöt saadaan huomioitua kustannuslaskennassa. Tutkimuksen pohjalta kehitetty laskentajärjestelmä on suunniteltu erityisesti huonekalualan vähittäiskauppaa varten, mutta on sovellettavissa osakustannuksia muokkaamalla muillekin vähittäiskaupan toimialoille.