“Joskus ajattelin, että seksi on vain sitä, että…” : 9.-luokkalaisten käsityksiä seksistä
Yli-Sarja, Jaana; Laine, Mira (2019-06-02)
“Joskus ajattelin, että seksi on vain sitä, että…” : 9.-luokkalaisten käsityksiä seksistä
Yli-Sarja, Jaana
Laine, Mira
(02.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720709
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720709
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin 9.-luokkalaisten nuorten käsityksiä seksistä. Tutkimuskysymystä haluttiin lähestyä nuoren näkökulmasta ja tavoittaa näiden nuorten seksuaalikäsitysten kirjo. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdelta oppilasryhmältä kirjoitelmien muodossa. Aineistoa kertyi yhteensä 40 kirjoitelmaa ja analyysivaiheeseen otettiin 39 kirjoitelmaa. Tutkimuksessa toteutui tutkijatriangulaatio kahden tutkijan toteuttaessa tutkimusta yhdessä tiiviissä yhteistyössä.
Tutkimus sijoittui laadullisen tutkimuksen kentälle ja siinä hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta. Aineistosta muodostettiin fenomenografisen tutkimusotteen analyysimenetelmää soveltaen kolmen tason kuvauskategoriajärjestelmä. Alimman tason kategorioita muodostettiin yhteensä 15, joita teemoitellen syntyi kuusi keskimmäisen tason kategoriaa. Näistä muodostettiin vielä kolme ylimmän tason kategoriaa, psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen, joiden kautta hahmottuivat 9.-luokkalaisten käsitykset seksistä.
Tutkimuksen mukaan voidaan sanoa seksin näyttäytyneen nuorille laajasti. Nuoret käsittivät seksin henkilökohtaisen, henkisen, seksikäyttäytymisen, seksuaaliterveyden, seksuaalioikeuksien ja kulttuurisen ulottuvuuden kautta. Nuorilla oli käsityksiä ennen kaikkea seksin harrastamisen tavoista, seksidiskurssista, seksiin liittyvistä tunteista, suhteesta seksiin, omasta seksielämästä, seksuaalikasvattajista sekä ehkäisystä ja suojautumisesta. Nuorten kirjoitelmissa painottuivat eniten seksikäyttäytymiseen ja seksuaalikasvatukseen liittyvät teemat.
Tutkimuksessa nuoret suhtautuivat seksiin avoimesti ja hyväksyvästi. Suuri osa nuorista koki omaavansa riittävästi tietoja ja valmiuksia seksielämän aloittamiseen. Tutkimus osoitti, miten erilaisia ja erilaisissa vaiheissa 9.-luokkalaiset seksuaalisessa kehityksessään ovat. Nuorten mielenkiinto, asenteet, ajatukset ja kokemukset seksistä vaihtelivat. Tutkimuksen valossa voidaan sanoa, että jokaisen oppilaan tarpeet tavoittava ja vaikuttava seksuaalikasvatus on opettajalle, koulujärjestelmälle ja koko yhteiskunnalle haaste.
Tutkimus sijoittui laadullisen tutkimuksen kentälle ja siinä hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta. Aineistosta muodostettiin fenomenografisen tutkimusotteen analyysimenetelmää soveltaen kolmen tason kuvauskategoriajärjestelmä. Alimman tason kategorioita muodostettiin yhteensä 15, joita teemoitellen syntyi kuusi keskimmäisen tason kategoriaa. Näistä muodostettiin vielä kolme ylimmän tason kategoriaa, psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen, joiden kautta hahmottuivat 9.-luokkalaisten käsitykset seksistä.
Tutkimuksen mukaan voidaan sanoa seksin näyttäytyneen nuorille laajasti. Nuoret käsittivät seksin henkilökohtaisen, henkisen, seksikäyttäytymisen, seksuaaliterveyden, seksuaalioikeuksien ja kulttuurisen ulottuvuuden kautta. Nuorilla oli käsityksiä ennen kaikkea seksin harrastamisen tavoista, seksidiskurssista, seksiin liittyvistä tunteista, suhteesta seksiin, omasta seksielämästä, seksuaalikasvattajista sekä ehkäisystä ja suojautumisesta. Nuorten kirjoitelmissa painottuivat eniten seksikäyttäytymiseen ja seksuaalikasvatukseen liittyvät teemat.
Tutkimuksessa nuoret suhtautuivat seksiin avoimesti ja hyväksyvästi. Suuri osa nuorista koki omaavansa riittävästi tietoja ja valmiuksia seksielämän aloittamiseen. Tutkimus osoitti, miten erilaisia ja erilaisissa vaiheissa 9.-luokkalaiset seksuaalisessa kehityksessään ovat. Nuorten mielenkiinto, asenteet, ajatukset ja kokemukset seksistä vaihtelivat. Tutkimuksen valossa voidaan sanoa, että jokaisen oppilaan tarpeet tavoittava ja vaikuttava seksuaalikasvatus on opettajalle, koulujärjestelmälle ja koko yhteiskunnalle haaste.