Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Joskus ajattelin, että seksi on vain sitä, että…” : 9.-luokkalaisten käsityksiä seksistä

Yli-Sarja, Jaana; Laine, Mira (2019-06-02)

“Joskus ajattelin, että seksi on vain sitä, että…” : 9.-luokkalaisten käsityksiä seksistä

Yli-Sarja, Jaana
Laine, Mira
(02.06.2019)
Katso/Avaa
Laine_Mira_Yli-Sarja_Jaana_opinnayte.pdf (1.412Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720709
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin 9.-luokkalaisten nuorten käsityksiä seksistä. Tutkimuskysymystä haluttiin lähestyä nuoren näkökulmasta ja tavoittaa näiden nuorten seksuaalikäsitysten kirjo. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdelta oppilasryhmältä kirjoitelmien muodossa. Aineistoa kertyi yhteensä 40 kirjoitelmaa ja analyysivaiheeseen otettiin 39 kirjoitelmaa. Tutkimuksessa toteutui tutkijatriangulaatio kahden tutkijan toteuttaessa tutkimusta yhdessä tiiviissä yhteistyössä.

Tutkimus sijoittui laadullisen tutkimuksen kentälle ja siinä hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta. Aineistosta muodostettiin fenomenografisen tutkimusotteen analyysimenetelmää soveltaen kolmen tason kuvauskategoriajärjestelmä. Alimman tason kategorioita muodostettiin yhteensä 15, joita teemoitellen syntyi kuusi keskimmäisen tason kategoriaa. Näistä muodostettiin vielä kolme ylimmän tason kategoriaa, psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen, joiden kautta hahmottuivat 9.-luokkalaisten käsitykset seksistä.

Tutkimuksen mukaan voidaan sanoa seksin näyttäytyneen nuorille laajasti. Nuoret käsittivät seksin henkilökohtaisen, henkisen, seksikäyttäytymisen, seksuaaliterveyden, seksuaalioikeuksien ja kulttuurisen ulottuvuuden kautta. Nuorilla oli käsityksiä ennen kaikkea seksin harrastamisen tavoista, seksidiskurssista, seksiin liittyvistä tunteista, suhteesta seksiin, omasta seksielämästä, seksuaalikasvattajista sekä ehkäisystä ja suojautumisesta. Nuorten kirjoitelmissa painottuivat eniten seksikäyttäytymiseen ja seksuaalikasvatukseen liittyvät teemat.

Tutkimuksessa nuoret suhtautuivat seksiin avoimesti ja hyväksyvästi. Suuri osa nuorista koki omaavansa riittävästi tietoja ja valmiuksia seksielämän aloittamiseen. Tutkimus osoitti, miten erilaisia ja erilaisissa vaiheissa 9.-luokkalaiset seksuaalisessa kehityksessään ovat. Nuorten mielenkiinto, asenteet, ajatukset ja kokemukset seksistä vaihtelivat. Tutkimuksen valossa voidaan sanoa, että jokaisen oppilaan tarpeet tavoittava ja vaikuttava seksuaalikasvatus on opettajalle, koulujärjestelmälle ja koko yhteiskunnalle haaste.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste