Tilausta yhteiskunnallisesti vastuullisille brändeille – Uskomustrendin huomioiminen vastuullisten brändien rakentamisessa
Kruk, Sanna (2019-06-04)
Tilausta yhteiskunnallisesti vastuullisille brändeille – Uskomustrendin huomioiminen vastuullisten brändien rakentamisessa
Kruk, Sanna
(04.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720819
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720819
Tiivistelmä
Kuluttajien odotukset yrityksiä ja brändejä kohtaan ovat nousseet, koska niillä katsotaan olevan paljon
valtaa ja niiden odotetaan ymmärtävän ihmisten arkea paremmin kuin valtion hallitusten tai instituutioiden.
Kuluttajat ovat myös valmiita äänestämään lompakoillaan muutoksen vauhdittamiseksi.
Vastuullisuuden lisäksi kuluttajat enenevissä määrin ympäri maailman odottavat yrityksiltä
osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tätä trendiä tässä tutkielmassa kutsutaan uskomustrendiksi.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan yhteiskunnallisesti vastuulliset brändit pystyvät vastaamaan parhaiten
laajenevan trendin vaatimuksiin. Akateemisessa tutkimuksessa on kuitenkin aukko, miten yhteiskunnallisesti
vastuullisia brändejä rakennetaan. Tutkielman tarkoituksena on luoda ymmärrystä
uskomustrendistä ja tarjota yrityksille ohjeita miten kasvaviin vaatimukseen vastataan, ja mitkä ovat
tärkeimmät näkökulmat vastuullisten brändien rakentamisen kannalta.
Tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena. Tapausyrityksenä toimii suomalainen elintarvikealan yritys,
jota tässä tutkielmassa kutsutaan Kasvivoimaa Oy:ksi. Tutkimuksessa käytetään yritykseltä saatuja
brändi- ja kuluttajatutkimuksia taustatietona ja näkemyksen vahvistamiseen. Ensisijaisena aineistona
toimii teemahaastattelu ja toissijaisena aineistona julkisista lähteistä kerätty dokumenttiaineisto,
jonka tarkoitus on täydentää ja auttaa ymmärtämään teemahaastattelua. Empiirisessä osuudessa
tarkastelen, miten yhteiskunnallisesti vastuullisen brändäyksen viitekehys tapausyrityksessä,
ja kuinka uskomustrendi voitaisiin huomioida paremmin tapausyrityksen brändäyksessä.
Tutkimustulosten mukaan tapausyritys toteuttaa sekä vastuullista että yhteiskunnallisesti vastuullista
brändäystä tietyissä määrin, mutta yrityksellä on myös kehitettävää molemmissa. Tähän asti tapausyrityksen
yhteiskunnalliset kannanotot ovat koskeneet vain aiheita, jotka liittyvät yrityksen omaan
liiketoimintaan. Yrityksellä on kuitenkin hyvät lähtökohdat lähteä vahvistamaan brändiään uskomustrendiä
ajatellen; näkemykseni mukaan yritys tarvitsee lisää resursseja vastuullisuuden todentamiseen
ja viestintään sekä suunnitelmallisuutta ja rohkeutta laajentaa yhteiskunnallisten kannanottojen
aiheita.
valtaa ja niiden odotetaan ymmärtävän ihmisten arkea paremmin kuin valtion hallitusten tai instituutioiden.
Kuluttajat ovat myös valmiita äänestämään lompakoillaan muutoksen vauhdittamiseksi.
Vastuullisuuden lisäksi kuluttajat enenevissä määrin ympäri maailman odottavat yrityksiltä
osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tätä trendiä tässä tutkielmassa kutsutaan uskomustrendiksi.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan yhteiskunnallisesti vastuulliset brändit pystyvät vastaamaan parhaiten
laajenevan trendin vaatimuksiin. Akateemisessa tutkimuksessa on kuitenkin aukko, miten yhteiskunnallisesti
vastuullisia brändejä rakennetaan. Tutkielman tarkoituksena on luoda ymmärrystä
uskomustrendistä ja tarjota yrityksille ohjeita miten kasvaviin vaatimukseen vastataan, ja mitkä ovat
tärkeimmät näkökulmat vastuullisten brändien rakentamisen kannalta.
Tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena. Tapausyrityksenä toimii suomalainen elintarvikealan yritys,
jota tässä tutkielmassa kutsutaan Kasvivoimaa Oy:ksi. Tutkimuksessa käytetään yritykseltä saatuja
brändi- ja kuluttajatutkimuksia taustatietona ja näkemyksen vahvistamiseen. Ensisijaisena aineistona
toimii teemahaastattelu ja toissijaisena aineistona julkisista lähteistä kerätty dokumenttiaineisto,
jonka tarkoitus on täydentää ja auttaa ymmärtämään teemahaastattelua. Empiirisessä osuudessa
tarkastelen, miten yhteiskunnallisesti vastuullisen brändäyksen viitekehys tapausyrityksessä,
ja kuinka uskomustrendi voitaisiin huomioida paremmin tapausyrityksen brändäyksessä.
Tutkimustulosten mukaan tapausyritys toteuttaa sekä vastuullista että yhteiskunnallisesti vastuullista
brändäystä tietyissä määrin, mutta yrityksellä on myös kehitettävää molemmissa. Tähän asti tapausyrityksen
yhteiskunnalliset kannanotot ovat koskeneet vain aiheita, jotka liittyvät yrityksen omaan
liiketoimintaan. Yrityksellä on kuitenkin hyvät lähtökohdat lähteä vahvistamaan brändiään uskomustrendiä
ajatellen; näkemykseni mukaan yritys tarvitsee lisää resursseja vastuullisuuden todentamiseen
ja viestintään sekä suunnitelmallisuutta ja rohkeutta laajentaa yhteiskunnallisten kannanottojen
aiheita.