Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakaskokemuksen reaaliaikainen mittaaminen luontomatkailupalvelun kontekstissa

Lehtimäki, Matias (2019-06-04)

Asiakaskokemuksen reaaliaikainen mittaaminen luontomatkailupalvelun kontekstissa

Lehtimäki, Matias
(04.06.2019)
Katso/Avaa
Lehtimaki_Matias_opinnayte.pdf (1.948Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720776
Tiivistelmä
Asiakaskokemusta on määritelty monin eri tavoin ja eri ulottuvuuksien summana. Näistä monet tutkijat ovat toistuvasti kiinnittäneet huomiota asiakaskokemuksen tunneperäisyyteen. Asiakaskokemus on luonteeltaan subjektiivista ja asiakkaan oma arvio kokemuksesta vaihtelee sen eri vaiheissa. Tämän vuoksi, mikäli asiakaskokemuksesta halutaan saada kokonaisvaltainen kuva, asiakkaiden arvioiden ja tunteiden reaaliaikainen taltioiminen muodostuu välttämättömäksi.

Luontoon tai luonnonläheisyyteen liittyvät matkailupalvelut ovat ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin tähtäävänä alana kasvava ja täynnä potentiaalia. Luontomatkailupalveluun ja siitä seuraavaan asiakaskokemukseen liittyy tärkeänä osana kuluttajan tuntemukset ja aistimukset palvelukokemuksen ajalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten asiakaskokemusta voidaan mitata kokonaisvaltaisesti juuri luontomatkailupalveluissa sekä millaisia haasteita ja hyötyjä tässä kontekstissa tapahtuvaan reaaliaikaiseen asiakaskokemuksen mittaamiseen liittyy.

Tutkimus eteni konstruktiivisella tutkimusotteella, jonka teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin asiakaskokemuksen mittausmenetelmiin, niiden jaotteluun sekä eri ominaisuuksien puutteisiin ja hyötyihin vaaditussa kontekstissa. Asiakaskokemuksen mittauksesta muodostetun teoreettisen ymmärryksen pohjalta kehitettiin menetelmä, jonka avulla asiakaskokemusta voitaisiin mitata kokonaisvaltaisesti luontomatkailupalvelussa hyödyntäen ihon sähkönjohtavuuteen perustuvaa EDA-stressisormusmittausta sekä matkailupalveluissa perinteisesti hyödynnettyä itseraportointia. Tämän menetelmän käytännön hyödyntämisen merkittävimpinä haasteina voitiin todeta EDA- laitteiden vaatimat erityistoimenpiteet niin tutkijan, kuin tutkittavan osalta sekä laitteiden toiminnan ajoittainen epävarmuus. Kuitenkin onnistuessaan mittausmenetelmän avulla pystyttiin taltioimaan asiakaskokemuksesta samanaikaisesti sen tunneperäinen sekä fysiologinen ulottuvuus halutussa ajan hetkessä.

Vaikka tutkimuksessa kehitetyllä menetelmällä pystyttiin mittaamaan asiakaskokemusta reaaliajassa kokonaisvaltaisesti, on menetelmän hyödynnettävyyttä harkittava etenkin lyhytkestoisten luontomatkailupalveluiden kohdalla. Tutkimuksen tuottamien tulosten myötä ei myöskään pystytä takaamaan menetelmän soveltuvuutta tämän tutkielman luontomatkailupalvelusta olosuhteiltaan tai aktiviteeteiltaan merkittävästi poikkeaviin tapauksiin. EDA:ta hyödynnettäessä osana asiakaskokemuksen mittausta on tärkeää huomioida laitteiston tutkijalta vaatima tietyn asteinen perehtyneisyys. Yhtä lailla tärkeäksi huomattiin kuitenkin myös tutkittavien henkilöiden riittävä perehdytys laitteiston käyttöön, jotta laadukkaita mittaustuloksia voitiin saavuttaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste