Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mikrovaikuttajien ja yritysten välinen markkinointiyhteistyö : haastattelututkimus mikrovaikuttajien ja yritysten näkemyksistä

Ollikainen, Piia (2019-06-13)

Mikrovaikuttajien ja yritysten välinen markkinointiyhteistyö : haastattelututkimus mikrovaikuttajien ja yritysten näkemyksistä

Ollikainen, Piia
(13.06.2019)
Katso/Avaa
Ollikainen_Piia_opinnayte.pdf (1.418Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921381
Tiivistelmä
Mielipidejohtajia on käytetty jo 1940-luvulta lähtien tiedotukseen ja ihmisten mieltymysten muokkaamiseen. Nykyään mielipidejohtajat vaikuttavat pääasiassa internetissä. Sosiaalisessa mediassa toimivia mielipidejohtajia kutsutaan vaikuttajiksi. Yritysten ja vaikuttajien markkinointiyhteistyötä kutsutaan vaikuttajamarkkinoinniksi. Vaikuttajamarkkinoinnissa yritykset markkinoivat tuotteitaan vaikuttajien kautta. Vaikuttajat voidaan jakaa seuraajamääränsä perusteella mikro- ja makrovaikuttajiin. Tässä tutkielmassa mikrovaikuttaja on vaikuttaja, jonka seuraajamäärä on 1000–10 000 välillä. Lisäksi tutkielma on rajattu Instagramissa toimiviin mikrovaikuttajiin.

Tämän tutkielma tarkoitus on analysoida mikrovaikuttajien ja yritysten välistä markkinointiyhteistyötä. Aihetta tutkitaan haastattelututkimuksen avulla molempien osapuolien näkökulmasta. Tutkimusongelmaa tarkastellaan neljän osaongelman avulla: 1) Mitkä ovat yrityksen tavoitteet vaikuttajamarkkinointiyhteistyössä? 2) Minkälaisia markkinointiyhteistöitä mikrovaikuttajien kanssa tehdään? 3) Mitkä ovat mikrovaikuttajien motiivit osallistua markkinointiyhteistöihin? 4) Miten vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuutta mitataan? Tutkielmassa haastateltiin kolmea yritystä ja kolmea mikrovaikuttajaa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu.

Tutkimustulosten mukaan yritykset kokevat vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisen ajoittain haastavaksi, eivätkä he aina määrittele vaikuttajamarkkinoinnille konkreettisia tavoitteita. Silloin kuin yritykset mittaavat vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia, tapahtuu se manuaalisesti tai erinäisten data-analytiikan työkalujen avulla. Yritykset tekevät mikrovaikuttajien kanssa muun muassa tuotearvioita, sisältöyhteistöitä, podcast-yhteistöitä, affiliate-linkkiyhteistöitä ja alennuskoodiyhteistöitä. Mikrovaikuttajat osallistuvat markkinointiyhteistöihin, sillä yhteistöiden kautta he saavat lisää näkyvyyttä ja yhteistöistä voi ansaita lisätuloja. Lisäksi mikrovaikuttajat haluavat inspiroida omaa seuraajakuntaansa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste