Teknologia-avusteinen yhtyesoiton opetus vuosiluokilla 3–6
Karhujoki, Jussi (2019-06-04)
Teknologia-avusteinen yhtyesoiton opetus vuosiluokilla 3–6
Karhujoki, Jussi
(04.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062021541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062021541
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin teknologia-avusteista yhtyesoiton opetusta 3.–6. luokilla. Tutkittava ilmiö on aiheena vähän tutkittu ja ajankohtainen, sillä musiikkikasvatuksen kentällä eletään tällä hetkellä vaihetta, jossa pyritään löytämään uusia ja toimivia tapoja hyödyntää teknologiaa osana musiikinopetusta. Uusin teknologia on tuonut mukanaan suuren määrän laitteita, sovelluksia ja ohjelmia, joiden valjastaminen opetuskäyttöön edellyttää pedagogisia kokeiluja sekä innovaatioita. Teknologia-avusteisuudella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa teknologian hyödyntämistä osana perinteistä kontaktiopetusta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin konkreettisia keinoja, joilla yhtyesoittoa voidaan opettaa teknologia-avusteisesti ja selvittää miksi teknologia-avusteisuus on perusteltua yhtyesoiton opetuksessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kolmen teknologiaa opetuksessaan hyödyntävän musiikinopettajan puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja sekä kirjallisuuskatsausta aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysilla. Aineistosta esiin nousseet tavat ja perustelut opettaa yhtyesoittoa teknologia-avusteisesti liitettiin teoreettiseen viitekehykseen. Aineistosta tehdyille löydöksille etsittiin teoriasta selityksiä tai vahvistusta tulkintojen tueksi. Haastatteluissa eniten esiin nousseet metodit ja sovellukset esiteltiin ja niiden pedagoginen käyttö arvioitiin.
Teknologia-avusteista yhtyesoittoa opetetaan haastattelujen perusteella kiertopistetyöskentelynä säestystyökalun avulla. Opettajat hyödyntävät säestykseen taustanauhoja ja play along -videoita erityisesti kappaleiden harjoitteluvaiheen alussa. Myös opetusvideoita käytetään melko paljon. Opettajat luovat digitaalista oppimateriaalia eniten iReal Pro ja Sibelius -ohjelmilla sekä perinteisillä tekstin- ja kuvankäsittelyohjelmilla. Valmista digitaalista oppimateriaalia käytetään hyvin vähän.
Teknologia toimii haastateltavien mukaan sekä opettajan että oppilaiden apuvälineenä. Teknologia-avusteisuutta käytetään, koska se mahdollistaa koko luokan yhtäaikaisen osallistamisen ja vapauttaa opettajan ohjaamaan oppilaita sekä helpottaa opetustilanteen organisointia. Teknologia-avusteisuus mahdollistaa myös käänteisen oppimisen ja eriyttämisen sekä motivoi oppilaita. Haastattelujen perusteella teknologia-avusteisuudella saavutetaan yhtyesoiton opetuksessa oppimistuloksia nopeasti ja kaikki oppilaat saavat tärkeitä onnistumisen kokemuksia. Tutkimuksen tulosten perusteella yhä useamman opettajan kannattaa ottaa teknologia-avusteiset metodit käyttöönsä perinteisten opetustapojen rinnalle yhtyesoiton opetuksessa. Tämä tutkimus nostaa esiin uusia opetusratkaisuja ja rohkaisee yhtyesoittoa tukevaan opetukseen myös niitä opettajia, joille musiikin opettaminen voi tuntua haastavalta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kolmen teknologiaa opetuksessaan hyödyntävän musiikinopettajan puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja sekä kirjallisuuskatsausta aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysilla. Aineistosta esiin nousseet tavat ja perustelut opettaa yhtyesoittoa teknologia-avusteisesti liitettiin teoreettiseen viitekehykseen. Aineistosta tehdyille löydöksille etsittiin teoriasta selityksiä tai vahvistusta tulkintojen tueksi. Haastatteluissa eniten esiin nousseet metodit ja sovellukset esiteltiin ja niiden pedagoginen käyttö arvioitiin.
Teknologia-avusteista yhtyesoittoa opetetaan haastattelujen perusteella kiertopistetyöskentelynä säestystyökalun avulla. Opettajat hyödyntävät säestykseen taustanauhoja ja play along -videoita erityisesti kappaleiden harjoitteluvaiheen alussa. Myös opetusvideoita käytetään melko paljon. Opettajat luovat digitaalista oppimateriaalia eniten iReal Pro ja Sibelius -ohjelmilla sekä perinteisillä tekstin- ja kuvankäsittelyohjelmilla. Valmista digitaalista oppimateriaalia käytetään hyvin vähän.
Teknologia toimii haastateltavien mukaan sekä opettajan että oppilaiden apuvälineenä. Teknologia-avusteisuutta käytetään, koska se mahdollistaa koko luokan yhtäaikaisen osallistamisen ja vapauttaa opettajan ohjaamaan oppilaita sekä helpottaa opetustilanteen organisointia. Teknologia-avusteisuus mahdollistaa myös käänteisen oppimisen ja eriyttämisen sekä motivoi oppilaita. Haastattelujen perusteella teknologia-avusteisuudella saavutetaan yhtyesoiton opetuksessa oppimistuloksia nopeasti ja kaikki oppilaat saavat tärkeitä onnistumisen kokemuksia. Tutkimuksen tulosten perusteella yhä useamman opettajan kannattaa ottaa teknologia-avusteiset metodit käyttöönsä perinteisten opetustapojen rinnalle yhtyesoiton opetuksessa. Tämä tutkimus nostaa esiin uusia opetusratkaisuja ja rohkaisee yhtyesoittoa tukevaan opetukseen myös niitä opettajia, joille musiikin opettaminen voi tuntua haastavalta.