Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esikouluikäisen kielellisten oppimisvalmiuksien yhteys ykkösluokkalaisen lukemisen ja kirjoittamisen oppimisminäkuvaan

Piispanen, Sinikka (2019-05-20)

Esikouluikäisen kielellisten oppimisvalmiuksien yhteys ykkösluokkalaisen lukemisen ja kirjoittamisen oppimisminäkuvaan

Piispanen, Sinikka
(20.05.2019)
Katso/Avaa
Piispanen_Sinikka_opinnayte.pdf (708.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062021550
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään onko esikouluikäisen kielellisillä oppimisvalmiuksilla, sukupuolella ja vanhempien koulutustaustalla yhteyttä lapsen lukemisen ja kirjoittamisen oppimisminäkuvaan ykkösluokalla. Tutkimus liittyy Lagströmin ym. (2013) Hyvän kasvun avaimet -seurantatutkimukseen. Tutkimuksessa on yhteensä mukana 1827 lasta eri kunnista Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueelta.

Aiempien tutkimusten (Chapman & Tunmer, 1997, Kurtz-Costes & Schneider, 1994, Oka & Paris, 1987) mukaan alkuopetusluokilla lasten oppimistaidot vaikuttavat sekä tulevien taitojen oppimiseen että minäkäsityksen kehitykseen.

Lapset arvioivat oppimisminäkuvaansa Marja-Kristiina Lerkkasen ja Anna-Maija Poikkeuksen (2006) oppijaminäkuva-mittarin avulla suhteessa luokkatovereihin taito-osa-alueessa lukeminen ja kirjoittaminen. Vanhemmat arvioivat esikouluikäisten lastensa oppimisvalmiuksia lukemisen ja kirjoittamisen taidoissa. Muuttujien välisiä yhteyksiä tutkittiin lapsen sukupuolen ja vanhempien koulutustaustan suhteen Khin neliö-testillä ja lapsen kielellisten oppimisvalmiuksien sekä sukupuolen suhteen logistisen regression avulla.

Tämän tutkimuksen mukaan sukupuolella ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä lukemis- ja kirjoittamisoppimisminäkuvaan. Myöskään vanhempien koulutustaustalla ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä lukemis- ja kirjoittamisoppimisminäkuvaan. Kielelliset valmiudet eivät vaikuttaneet regressiomalliin tilastollisesti merkitsevästi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4865]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste