Digitaalisen ulkomainoskampanjan dynaaminen hinnoittelu ja liikevaihdon optimointi
Stenström, Toni (2019-06-19)
Digitaalisen ulkomainoskampanjan dynaaminen hinnoittelu ja liikevaihdon optimointi
Stenström, Toni
(19.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062421696
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062421696
Tiivistelmä
Hinnoittelun keinot voivat vaihdella hinnoittelevasta organisaatiosta, vallitsevasta toimintaympäristöstä sekä hinnoittelun kohteena olevasta tuotteesta riippuen. Palvelutuotteiden hinnoittelu on usein erilaista fyysisiin tuotteisiin verrattuna johtuen niiden neljästä keskeisestä ominaispiirteestä: aineettomuus, erottamattomuus, vaihtelevuus ja katoavaisuus. Nämä piirteet tulee ottaa huomioon hinnoittelussa. Tutkielman tutkimuskohteena on digitaalisen ulkomainoskampanjan hinnoittelu ja liikevaihdon optimointi. Hinnoittelun tukena hyödynnetään tuotteeseen liittyvää historiadataa ja näin ollen uuden hinnoittelumallin realistisuus ja soveltuvuus voidaan validoida mahdollisimman hyvin. Tutkielma pyrkii reaaliaineiston kautta selvittämään mitä tulee ottaa huomioon palvelutuotteen dynaamista hinnoittelumallia rakennettaessa ja voidaanko liiketoiminnan tulokseen vaikuttaa positiivisesti hinnoittelun optimoinnilla.
Tämä tutkielma keskittyy löytämään tehokkaan ja liikevaihtoa optimoivan tavan digitaalisen ulkomainoskampanjan hinnoitteluun. Tutkielmassa edetään kohti hinnoittelumallin rakentamista palvelutuotteisiin liittyvien ominaisuuksien ja hinnoitteluteorioiden kautta. Tutkielmassa päädytään rakentamaan hintakertoimiin perustuva dynaaminen hinnoittelumalli, joka ottaa huomioon vallitsevan toimintaympäristön kysyntäennusteiden, aikakertoimien, volyymikertoimien ja kapasiteettikertoimien kautta. Hinnoittelumallin tavoitteena on optimoida liikevaihtoa siten, että tuotteeseen liittyvät rajoitukset ja kysynnän sekä hinnoittelun historiatiedot otetaan huomioon. Tutkielmassa kysyntäennusteiden laatimista tutkitaan kolmen kysyntäennustemetodin, yksinkertaisen eksponentiaalisen tasoituksen, Holtin lineaarisen tasoituksen ja Holt-Winters-tasoituksen kautta ja näistä jälkimmäistä päädytään hyödyntämään osana hinnoittelumallia. Hinnoittelun perustana sovelletaan Bayoumin ym. (2013) hintakertoimina toimiviin kontrollimuuttujiin perustuvaa dynaamisen hinnoittelun teoriaa, jota muokataan tutkielman kohteena olevan tuotteen ja toimintaympäristön kannalta paremmin soveltuvaksi.
Tutkielmassa voitiin teoreettisesti, mutta todelliseen dataan perustuen osoittaa, että liikevaihtoon ja liiketoiminnan kannattavuuteen on mahdollista vaikuttaa selkeästi ja positiivisesti hintakertoimiin perustuvan dynaamisen hinnoittelun kautta.
Tämä tutkielma keskittyy löytämään tehokkaan ja liikevaihtoa optimoivan tavan digitaalisen ulkomainoskampanjan hinnoitteluun. Tutkielmassa edetään kohti hinnoittelumallin rakentamista palvelutuotteisiin liittyvien ominaisuuksien ja hinnoitteluteorioiden kautta. Tutkielmassa päädytään rakentamaan hintakertoimiin perustuva dynaaminen hinnoittelumalli, joka ottaa huomioon vallitsevan toimintaympäristön kysyntäennusteiden, aikakertoimien, volyymikertoimien ja kapasiteettikertoimien kautta. Hinnoittelumallin tavoitteena on optimoida liikevaihtoa siten, että tuotteeseen liittyvät rajoitukset ja kysynnän sekä hinnoittelun historiatiedot otetaan huomioon. Tutkielmassa kysyntäennusteiden laatimista tutkitaan kolmen kysyntäennustemetodin, yksinkertaisen eksponentiaalisen tasoituksen, Holtin lineaarisen tasoituksen ja Holt-Winters-tasoituksen kautta ja näistä jälkimmäistä päädytään hyödyntämään osana hinnoittelumallia. Hinnoittelun perustana sovelletaan Bayoumin ym. (2013) hintakertoimina toimiviin kontrollimuuttujiin perustuvaa dynaamisen hinnoittelun teoriaa, jota muokataan tutkielman kohteena olevan tuotteen ja toimintaympäristön kannalta paremmin soveltuvaksi.
Tutkielmassa voitiin teoreettisesti, mutta todelliseen dataan perustuen osoittaa, että liikevaihtoon ja liiketoiminnan kannattavuuteen on mahdollista vaikuttaa selkeästi ja positiivisesti hintakertoimiin perustuvan dynaamisen hinnoittelun kautta.