Nuorison ja yhteiskunnan suhde sekä aikuiseksi kasvaminen Anthony Burgessin dystopiassa A Clockwork Orange
Ikonen, Essi (2019-06-15)
Nuorison ja yhteiskunnan suhde sekä aikuiseksi kasvaminen Anthony Burgessin dystopiassa A Clockwork Orange
Ikonen, Essi
(15.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062421697
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062421697
Tiivistelmä
Brittiläisen kirjailijan Anthony Burgessin A Clockwork Orange -romaani (1962) on dystopia, jossa keskeisiä teemoja ovat nuorisoväkivalta, aikuiseksi kasvaminen ja yksilön vapaa tahto. Se kertoo 15-vuotiaasta Alexista, joka on väkivaltaisen nuorisojengin johtohahmo. Teos kuvaa Alexin turmeltunutta polkua, jota reunustavat monet eettiset kysymykset oikeasta ja väärästä, tämän matkalla kohti aikuisuutta. Tutkielmani kannalta tärkeää on huomata, että olen keskittynyt tutkimaan teoksen leikkaamatonta, Iso-Britanniassa julkaistua versiota, enkä Amerikassa julkaistua versiota, johon muun muassa Stanley Kubrickin romaaniin perustuva elokuva pohjautuu ja joka jättää Alexin kohtalon aikuistumisen kannalta avoimeksi.
Tulkitsen Burgessin romaania dystopiana, joka kuvastaa paitsi joitain nykyajan keskeisiä, yhteiskunnallisia ongelmia että julkaisuaikanaan vuonna 1962 käsillä olleita, yhteiskunnallisia ongelmia Iso-Britanniassa. Tutkielmani keskittyy kontekstualismin keinoin etsimään vastausta siihen, miksi nuoruutta, nuorisoväkivaltaa ja aikuiseksi kasvamista on käsitelty teoksessa siinä esitetyllä tavalla. Aikuiseksi kasvamisen teemaa tutkiessani olen hyödyntänyt muun muassa psykologista teoriaa ihmisen moraalin kehityksestä sekä filosofisia pohdintoja aikuiseksi kasvamisesta. Tutkin nuoruutta, nuorisoväkivaltaa ja aikuiseksi kasvamista sekä historiallisen kontekstin avulla että paneutumalla teoksen kieleen, jossa muun muassa väkivaltaa on kuvattu estetisoidulla tavalla ja pohdin, mitä väkivallan estetisointi sekä nuoruuden ja aikuisuuden välisen rajan hämärtäminen pyrkivät kertomaan yhteiskunnallisista ongelmakohdista.
Tulkitsen Burgessin romaania dystopiana, joka kuvastaa paitsi joitain nykyajan keskeisiä, yhteiskunnallisia ongelmia että julkaisuaikanaan vuonna 1962 käsillä olleita, yhteiskunnallisia ongelmia Iso-Britanniassa. Tutkielmani keskittyy kontekstualismin keinoin etsimään vastausta siihen, miksi nuoruutta, nuorisoväkivaltaa ja aikuiseksi kasvamista on käsitelty teoksessa siinä esitetyllä tavalla. Aikuiseksi kasvamisen teemaa tutkiessani olen hyödyntänyt muun muassa psykologista teoriaa ihmisen moraalin kehityksestä sekä filosofisia pohdintoja aikuiseksi kasvamisesta. Tutkin nuoruutta, nuorisoväkivaltaa ja aikuiseksi kasvamista sekä historiallisen kontekstin avulla että paneutumalla teoksen kieleen, jossa muun muassa väkivaltaa on kuvattu estetisoidulla tavalla ja pohdin, mitä väkivallan estetisointi sekä nuoruuden ja aikuisuuden välisen rajan hämärtäminen pyrkivät kertomaan yhteiskunnallisista ongelmakohdista.