Vaikuttajat osana tapahtumien markkinointia
Saastamoinen, Oona (2019-06-10)
Vaikuttajat osana tapahtumien markkinointia
Saastamoinen, Oona
(10.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622051
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622051
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi ilmiönä on yleistynyt suurella nopeudella. Vaikuttajamarkkinoinnissa yritykset käyttävät vaikutusvaltaisia henkilöitä kohderyhmänsä tavoittamiseen. Vaikuttajayhteistyö sisältää usein julkaisuja yrityksen ja/tai vaikuttajan sosiaalisen median kanaviin. Yritykset voivat hyödyntää vaikuttajia myös osana tapahtumiensa markkinointia. Kun yritys saa tapahtumaansa mukaan vaikuttajia, levittävät he ainutlaatuista sisältöä tapahtumasta suurelle yleisölle, joka voi elää tapahtumaa uudelleen vaikuttajan sisällön kautta. Lukuisat yritykset ovat hyödyntäneet vaikuttajia tapahtumissaan jo useiden vuosien ajan, mutta aihetta on kuitenkin tutkittu vielä hyvin vähän.
Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia, miten yritykset voivat hyödyntää vaikuttajia osana tapahtumiensa markkinointia. Tutkimuksella halutaan lisätä tietoa vaikuttajamarkkinoinnista tapahtumissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta suomalaista yritystä, jotka olivat hyödyntäneet vaikuttajia osana tapahtumiensa markkinointia vuosina 2018 tai 2019.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vaikuttajamarkkinoinnin roolin osana yritysten markkinointiviestintää on kasvanut viime vuosien aikana. Vaikuttajan valintaan vaikutti eniten vaikuttajan ja yrityksen brändien yhteensopivuus. Vaikuttajayhteistyön tunnistettiin voivan alkaa kolmella tapaa: yrityksen, välikäden tai vaikuttajan toimesta. Yleisimmät tavat toteuttaa vaikuttajamarkkinointia tapahtumissa olivat sisällöntuotanto sosiaaliseen mediaan sekä vaikuttajien esiintymiset. Vaikuttajamarkkinoinnin hyötyinä olivat nuorien kuluttajien tavoittaminen, hyvän sisällön saaminen tapahtumasta ja tapahtuman ohjelman monipuolistaminen. Yritykset olivat saaneet vaikuttajamarkkinoinnista positiivista palautetta niin vaikuttajilta kuin kuluttajiltakin. Vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen koettiin hankalaksi.
Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia, miten yritykset voivat hyödyntää vaikuttajia osana tapahtumiensa markkinointia. Tutkimuksella halutaan lisätä tietoa vaikuttajamarkkinoinnista tapahtumissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta suomalaista yritystä, jotka olivat hyödyntäneet vaikuttajia osana tapahtumiensa markkinointia vuosina 2018 tai 2019.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vaikuttajamarkkinoinnin roolin osana yritysten markkinointiviestintää on kasvanut viime vuosien aikana. Vaikuttajan valintaan vaikutti eniten vaikuttajan ja yrityksen brändien yhteensopivuus. Vaikuttajayhteistyön tunnistettiin voivan alkaa kolmella tapaa: yrityksen, välikäden tai vaikuttajan toimesta. Yleisimmät tavat toteuttaa vaikuttajamarkkinointia tapahtumissa olivat sisällöntuotanto sosiaaliseen mediaan sekä vaikuttajien esiintymiset. Vaikuttajamarkkinoinnin hyötyinä olivat nuorien kuluttajien tavoittaminen, hyvän sisällön saaminen tapahtumasta ja tapahtuman ohjelman monipuolistaminen. Yritykset olivat saaneet vaikuttajamarkkinoinnista positiivista palautetta niin vaikuttajilta kuin kuluttajiltakin. Vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen koettiin hankalaksi.