Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Funktionaalisuus ja kielitietoisuus seitsemännen luokan S2-oppikirjoissa

Toivonen, Vilja (2019-06-04)

Funktionaalisuus ja kielitietoisuus seitsemännen luokan S2-oppikirjoissa

Toivonen, Vilja
(04.06.2019)
Katso/Avaa
Toivonen_Vilja_opinnayte.pdf (1011.Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062621922
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia kuinka neljä suomi toisena kielenä -oppikirjaa vastaavat vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden vaatimuksia kielenopetuksen funktionaalisuudesta ja kielitietoisuudesta. Tutkimuksen lähtökohtana toimii sisällönanalyysi ja se on toteutettu pääosin kvalitatiivisella tutkimusotteella, minkä lisäksi sisältöä eritellään soveltuvin osin myös kvantitatiivisesti vertailukelpoisten tulosten tuottamiseksi. Tutkimuksen kohteena on neljä S2-oppikirjaa: Suomi2 Minä ja arki, Suomea Sinulle 1, Särmä 7 Harjoituksia S2 ja Tekstitaituri 7 suomi toisena kielenä.

Tutkimuksen avulla saatiin kattava kuva siitä, miten tutkitut S2-oppikirjat toteuttavat uuden opetussuunnitelman vaatimuksia kielenopetuksen funktionaalisuudesta ja kielitietoisuudesta. Tutkimuksessa selvisi paikoin suuriakin eroja. Siinä missä Suomi2-oppikirja täytti kaikki tutkimuksessa esitetyt kriteerit, Suomea Sinulle 1 ei täyttänyt niistä yhtäkään. Särmä S2- ja Tekstitaituri S2-oppikirjat puolestaan sisälsivät kielitietoisuuteen ohjaavia osioita, mutta opetussuunnitelmassa peräänkuulutettua funktionaalisuutta niissä ei analyysissa esiintynyt. Tulokset viittaavat siihen, että Suomessa oletettavasti melko laajalti käytössä olevissa oppimateriaaleissa esiintyy runsaasti eroja vuoden 2014 opetussuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden suhteen. Näin ollen S2-opettajan täytyy tutustua tarkasti käytettävään oppimateriaaliin ja tarvittaessa täydentää sitä oman näkemyksensä mukaan vastaamaan nykyisen opetussuunnitelman linjauksia.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9427]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste