Oppilaan lukumotivaatio 3. luokalla : lukupiiri-intervention vaikutus lukumotivaatioon
Ketamo, Erika; Lindfelt, Heidi (2019-06-26)
Oppilaan lukumotivaatio 3. luokalla : lukupiiri-intervention vaikutus lukumotivaatioon
Ketamo, Erika
Lindfelt, Heidi
(26.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062822303
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062822303
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 3.-luokkalaisten oppilaiden (N = 54) lukumotivaatiota, lukumotivaation ja lukutaidon yhteyttä sekä lukupiiri-intervention vaikutusta oppilaan lukumotivaatioon. Lisäksi tutkimusongelmien tarkastelussa huomioitiin mahdolliset sukupuolten väliset erot. Tässä tutkimuksessa lukumotivaatiolla tarkoitetaan oppilaan sisäistä ja ulkoista lukumotivaatiota. Lisäksi oppilaan lukumotivaatiota tarkastellaan siihen yhteydessä olevien tekijöiden, joita ovat sosiaalinen lukeminen, lukijaminäkuva sekä lukuasenne, kautta. Tutkimus toteutettiin osittain yhteistyössä Lukuklaani-hankkeen kanssa. Lukuklaani-hankkeella pyritään parantamaan 3.–4.-luokkalaisten lukuintoa ja lukutaitoa sekä lisäämään lukuharrastusta lukupiirityöskentelyä hyödyntämällä.
Lukupiiri-interventio kesti kolme viikkoa ja sisälsi pienryhmämuotoista lukupiirityöskentelyä. Lukuklaani-hankkeen mukaisesti jokainen oppilas luki yhden kaunokirjallisen teoksen lukupiirityöskentelyn aikana. Lukumotivaatiota mitattiin kyselylomakkeella ennen interventiota, heti intervention jälkeen sekä kuukauden kuluttua intervention päättymisestä. Lisäksi oppilaat suorittivat lukutaitotestin ennen intervention toteuttamista. Tutkimusaineiston tarkastelu toteutettiin määrällisesti, ja tulokset analysoitiin tilastollisesti.
Ennen interventiota lukumotivaatioltaan innokkaat, neutraalit ja vastahakoiset lukijat erosivat toisistaan sosiaalisessa lukemisessa, lukijaminäkuvassa sekä lukuasenteessa. Tyttöjen sisäinen lukumotivaatio ja lukuasenne olivat parempia kuin poikien. Lisäksi lukijaminäkuva oli positiivisessa yhteydessä ja ulkoinen lukumotivaatio puolestaan negatiivisessa yhteydessä oppilaan lukutaitoon. Intervention aikana oppilaiden lukijaminäkuva parani ja ulkoinen lukumotivaatio puolestaan heikkeni. Sukupuolella ja lukutaidolla ei ollut yhdysvaikutusta oppilaiden lukumotivaatioon. Lisäksi interventio näytti vaikuttavan jonkin verran eri tavoin lukumotivaatioltaan eri tasoisiin lukijoihin. Erityisesti lukumotivaatioltaan vastahakoiset lukijat näyttivät hyötyvän interventiosta parhaiten. Kaiken kaikkiaan saadut tulokset tukivat osittain aiempien tutkimusten tuloksia. Pienen otoskoon ja oppilaiden ikätason vuoksi tilastollisesti merkitsevät tulokset jäivät kuitenkin melko vähäisiksi. Tästä huolimatta tulokset antavat lupaavaa näyttöä lukupiirityöskentelyn myönteisistä vaikutuksista 3.-luokkalaisten lukumotivaatioon.
Lukupiiri-interventio kesti kolme viikkoa ja sisälsi pienryhmämuotoista lukupiirityöskentelyä. Lukuklaani-hankkeen mukaisesti jokainen oppilas luki yhden kaunokirjallisen teoksen lukupiirityöskentelyn aikana. Lukumotivaatiota mitattiin kyselylomakkeella ennen interventiota, heti intervention jälkeen sekä kuukauden kuluttua intervention päättymisestä. Lisäksi oppilaat suorittivat lukutaitotestin ennen intervention toteuttamista. Tutkimusaineiston tarkastelu toteutettiin määrällisesti, ja tulokset analysoitiin tilastollisesti.
Ennen interventiota lukumotivaatioltaan innokkaat, neutraalit ja vastahakoiset lukijat erosivat toisistaan sosiaalisessa lukemisessa, lukijaminäkuvassa sekä lukuasenteessa. Tyttöjen sisäinen lukumotivaatio ja lukuasenne olivat parempia kuin poikien. Lisäksi lukijaminäkuva oli positiivisessa yhteydessä ja ulkoinen lukumotivaatio puolestaan negatiivisessa yhteydessä oppilaan lukutaitoon. Intervention aikana oppilaiden lukijaminäkuva parani ja ulkoinen lukumotivaatio puolestaan heikkeni. Sukupuolella ja lukutaidolla ei ollut yhdysvaikutusta oppilaiden lukumotivaatioon. Lisäksi interventio näytti vaikuttavan jonkin verran eri tavoin lukumotivaatioltaan eri tasoisiin lukijoihin. Erityisesti lukumotivaatioltaan vastahakoiset lukijat näyttivät hyötyvän interventiosta parhaiten. Kaiken kaikkiaan saadut tulokset tukivat osittain aiempien tutkimusten tuloksia. Pienen otoskoon ja oppilaiden ikätason vuoksi tilastollisesti merkitsevät tulokset jäivät kuitenkin melko vähäisiksi. Tästä huolimatta tulokset antavat lupaavaa näyttöä lukupiirityöskentelyn myönteisistä vaikutuksista 3.-luokkalaisten lukumotivaatioon.