Koulu-uupumus ja oppilaskeskeiset kouluun liittyvät verkostot
Huhta, Jaakko (2019-06-18)
Koulu-uupumus ja oppilaskeskeiset kouluun liittyvät verkostot
Huhta, Jaakko
(18.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070122511
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070122511
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia oppilaskeskeisiä verkostoja seitsemännen luokan oppilaat muodostavat, ja onko oppilaan verkostoilla yhteyttä koulu-uupumukseen. Koulu-uupumusta tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena, minkä lisäksi siihen liittyvää uupumuksen tunnetta, kyynistä asennetta koulunkäyntiä kohtaan sekä riittämättömyyden tunnetta oppilaana tutkitaan erikseen. Oppilaille määritellään erikseen kaveripiiriin ja kouluapuun liittyvät egokeskeiset verkostot, jotka perustuvat oppilaan antamiin ja saamiin nimeämisiin. Tutkittavina oli 194 seitsemännen luokan oppilasta (104 tyttöä, 78 poikaa, 12 ei tietoa sukupuolesta) kolmesta eri koulusta. Koulu-uupumusta ja verkostoja koskevat tiedot kerättiin yhdellä mittauskerralla lomakekyselyllä. Tutkittavassa joukossa koulu-uupumuksen huomattiin olevan verrattain alhaista ja vaihtelu oli pientä. Koulu-uupumuksen arvot olivat pojilla hieman tyttöjä korkeampia ja pojat kokivat tyttöjä enemmän riittämättömyyden tunnetta tilastollisesti merkitsevällä tasolla. Kaveripiirin koko tai luonne ei ollut yhteydessä koulu-uupumukseen, mutta joitakin viitteitä saatiin siitä, että oppilaat, joilta usein pyydetään apua koulutyössä, kokisivat muita vähemmän kyynisyyden ja riittämättömyyden tunnetta. Oppilaan oman ja egokeskeisten verkostojen koulu-uupumuksen luonteella ei vaikuttanut olevan yhteyttä verkoston kokoon tiheyteen tai oppilaiden välisten yhteyksien vastavuoroisuuteen.