Opettajien suhtautuminen maahanmuuttajaoppilaiden identiteetin tukemiseen kuvataiteen keinoin
Karhunen, Inkeri; Aittokallio, Sonja (2019-06-12)
Opettajien suhtautuminen maahanmuuttajaoppilaiden identiteetin tukemiseen kuvataiteen keinoin
Karhunen, Inkeri
Aittokallio, Sonja
(12.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070322677
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070322677
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka käyttökelpoisena perusopetukseen valmistavan luokan opettajat näkevät kuvataiteen käyttämisen maahanmuuttajaoppilaan identiteetin tukemisessa. Lisäksi tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaisia haasteita opettajat kokevat olevan perusopetukseen valmistavan luokan identiteettiä tukevassa kuvataiteellisessa työskentelyssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena opetuskokeilun muodossa. Tutkimusjoukkona oli Turun Yliopiston perusopetukseen valmistavan opetuksen täydennyskoulutuskurssin opiskelijat (N=18). Kurssin opiskelijat osallistettiin toiminnallisten kuvataiteellisten harjoitusten tekemiseen ja tutkimusaineisto kerättiin opiskelijoille teetettyjen kuvataideharjoitusten jälkeen avointen lomakekysymysten sekä teemahaastattelujen avulla. Puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin valittiin kaksi täydennyskoulutuskurssin opiskelijaa. Aineistojen analyyseissä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Kuvataide nähtiin pääosin käyttökelpoisena ja kuvataidetta koettiin voitavan käyttää perusopetukseen valmistavan opetuksen luokassa erityisesti sen mahdollistaman sanattoman itseilmaisun ja vuorovaikutuksellisuuden ansiosta. Kuvataidetyöskentelyn nähtiin myös toimivan maahanmuuttajaoppilaan identiteetin tukemisessa sekä keinona käsitellä oppilaan kulttuurista taustaa. Kuvataidetyöskentelyn haasteet maahanmuuttajaoppilaiden identiteetin tukemisessa liittyivät suomen kielen oppimista sekä opetustilanteen hallintaa suosiviin koulun käytänteisiin. Tuloksissa korostuivat luovan ryhmätyöskentelyn haasteet sekä identiteetin käsittelyn vaikeus. Toisaalta myös opettajan mahdollisuudet tukea oppilaitaan koettiin rajallisiksi.
Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä perusopetukseen valmistavan opetuksen sisältöä sekä opettajien jatkokoulutusta ja opettajankoulutusta. Tulokset voidaan ottaa huomioon myös tutkittaessa maahanmuuttajalapsen kotoutumisen edistämistä. Tulevissa tutkimuksissa olisi selvitettävä ennen kaikkea maahanmuuttajalapsen omaa kokemusta kuvataiteesta identiteetin tukijana koulussa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena opetuskokeilun muodossa. Tutkimusjoukkona oli Turun Yliopiston perusopetukseen valmistavan opetuksen täydennyskoulutuskurssin opiskelijat (N=18). Kurssin opiskelijat osallistettiin toiminnallisten kuvataiteellisten harjoitusten tekemiseen ja tutkimusaineisto kerättiin opiskelijoille teetettyjen kuvataideharjoitusten jälkeen avointen lomakekysymysten sekä teemahaastattelujen avulla. Puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin valittiin kaksi täydennyskoulutuskurssin opiskelijaa. Aineistojen analyyseissä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Kuvataide nähtiin pääosin käyttökelpoisena ja kuvataidetta koettiin voitavan käyttää perusopetukseen valmistavan opetuksen luokassa erityisesti sen mahdollistaman sanattoman itseilmaisun ja vuorovaikutuksellisuuden ansiosta. Kuvataidetyöskentelyn nähtiin myös toimivan maahanmuuttajaoppilaan identiteetin tukemisessa sekä keinona käsitellä oppilaan kulttuurista taustaa. Kuvataidetyöskentelyn haasteet maahanmuuttajaoppilaiden identiteetin tukemisessa liittyivät suomen kielen oppimista sekä opetustilanteen hallintaa suosiviin koulun käytänteisiin. Tuloksissa korostuivat luovan ryhmätyöskentelyn haasteet sekä identiteetin käsittelyn vaikeus. Toisaalta myös opettajan mahdollisuudet tukea oppilaitaan koettiin rajallisiksi.
Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä perusopetukseen valmistavan opetuksen sisältöä sekä opettajien jatkokoulutusta ja opettajankoulutusta. Tulokset voidaan ottaa huomioon myös tutkittaessa maahanmuuttajalapsen kotoutumisen edistämistä. Tulevissa tutkimuksissa olisi selvitettävä ennen kaikkea maahanmuuttajalapsen omaa kokemusta kuvataiteesta identiteetin tukijana koulussa.