Teknisen lukutaidon ja kuvakertomuksen ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen : pitkittäistutkimus ensimmäiseltä toiselle luokalle
Kuustie, Laura; Harviainen, Lotta (2019-06-10)
Teknisen lukutaidon ja kuvakertomuksen ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen : pitkittäistutkimus ensimmäiseltä toiselle luokalle
Kuustie, Laura
Harviainen, Lotta
(10.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627130
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627130
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida, onko teknisellä lukutaidolla ja kuvakertomuksen ymmärtämisellä yhteyttä luetun ymmärtämiseen alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin oppilaiden lukemisen ja ymmärtämisen taidot kehittyivät ensimmäisen luokan kevään ja toisen luokan syksyn välillä.
Tutkimus toteutettiin lyhyenä, puolen vuoden pitkittäistutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 21 oppilasta yhdestä varsinaissuomalaisen alakoulun ensimmäiseltä luokalta. Ensimmäinen mittauskerta tapahtui keväällä 2018 oppilaiden ollessa ensimmäisellä luokalla. Toinen mittauskerta toteutettiin puolen vuoden kuluttua syksyllä, kun oppilaat olivat siirtyneet toiselle luokalle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aiempi luetun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito ensimmäisen luokan keväällä olivat positiivisesti yhteydessä tulevaan luetun ymmärtämiseen toisen luokan syksyllä. Sen sijaan ensimmäisen luokan oppilaiden kuvakertomuksen ymmärtäminen ei ollut yhteydessä luetun ymmärtämiseen toisen luokan syksyllä ja korrelaatio oli jopa negatiivinen. Näiden eri taitojen yhteyksiä koskevien tulosten lisäksi voidaan todeta, että kaikissa tutkittavissa taidoissa tapahtui positiivista kehitystä puolen vuoden aikana. Analyysit osoittivat lisäksi, että myös tyttöjen ja poikien välillä havaittiin eroja mitattavissa lukemisen taidoissa. Tämä tulos oli samansuuntainen aikaisempien tutkimusten kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että saadut tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa lukuun ottamatta kuvakertomuksen ymmärtämisen yhteyksiä luetun ymmärtämiseen, jonka osalta tulokset olivat ristiriitaisia. Tämä saattaa johtua tutkimuksen pienestä otoksesta. Näin ollen tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan suurta joukkoa. Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa yhden luokan lukemisen taidoista ja niiden kehittymisestä.
Tutkimus toteutettiin lyhyenä, puolen vuoden pitkittäistutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 21 oppilasta yhdestä varsinaissuomalaisen alakoulun ensimmäiseltä luokalta. Ensimmäinen mittauskerta tapahtui keväällä 2018 oppilaiden ollessa ensimmäisellä luokalla. Toinen mittauskerta toteutettiin puolen vuoden kuluttua syksyllä, kun oppilaat olivat siirtyneet toiselle luokalle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aiempi luetun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito ensimmäisen luokan keväällä olivat positiivisesti yhteydessä tulevaan luetun ymmärtämiseen toisen luokan syksyllä. Sen sijaan ensimmäisen luokan oppilaiden kuvakertomuksen ymmärtäminen ei ollut yhteydessä luetun ymmärtämiseen toisen luokan syksyllä ja korrelaatio oli jopa negatiivinen. Näiden eri taitojen yhteyksiä koskevien tulosten lisäksi voidaan todeta, että kaikissa tutkittavissa taidoissa tapahtui positiivista kehitystä puolen vuoden aikana. Analyysit osoittivat lisäksi, että myös tyttöjen ja poikien välillä havaittiin eroja mitattavissa lukemisen taidoissa. Tämä tulos oli samansuuntainen aikaisempien tutkimusten kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että saadut tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa lukuun ottamatta kuvakertomuksen ymmärtämisen yhteyksiä luetun ymmärtämiseen, jonka osalta tulokset olivat ristiriitaisia. Tämä saattaa johtua tutkimuksen pienestä otoksesta. Näin ollen tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan suurta joukkoa. Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa yhden luokan lukemisen taidoista ja niiden kehittymisestä.