Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viisivuotiaiden lasten animaation ymmärtämisen kehittyminen tehostetun satuintervention aikana

Jääskeläinen, Karoliina; Airasmaa, Tytti (2019-06-10)

Viisivuotiaiden lasten animaation ymmärtämisen kehittyminen tehostetun satuintervention aikana

Jääskeläinen, Karoliina
Airasmaa, Tytti
(10.06.2019)
Katso/Avaa
Airasmaa_Tytti_Jaaskelainen_Karoliina_opinnayte.pdf (737.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627200
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten viisivuotiaiden lasten animaation ymmärtämistaidot kehittyivät tehostetun satuintervention aikana. Satuintervention aikana lapsille luettiin säännöllisesti Pyryn ja Poudan tarinoita sekä kotona että päiväkodissa ja luettuja satuja käsiteltiin päiväkodissa erilaisin menetelmin. Animaation ymmärtämisen kehittymisen lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista kehitys oli tarinan ymmärtämistaidoiltaan eri lähtötasolla olleilla lapsilla. Lisäksi tutkittiin, onko sukupuolella vaikutusta animaation ymmärtämisen kehittymiseen sekä miten animaation ymmärtäminen on yhteydessä kuvatarinan ymmärtämiseen.

Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Turun yliopiston SataKiel-projektin aineistoa. Tutkimukseen osallistui 37 lasta viidestä eri päiväkodista Varsinais-Suomen alueelta. Tutkimukseen osallistuneista lapsista 14 oli poikia ja 23 oli tyttöjä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin kahdessa osassa. Alkumittauksen aineisto kerättiin syksyllä 2016 ja loppumittauksen aineisto keväällä 2017. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla.

Tutkimustulokset osoittivat, että kaikilla tarinan ymmärtämisen osa-alueilla oli havaittavissa positiivista kehitystä alku- ja loppumittauksen välillä. Testistä saatujen kokonaispisteiden perusteella animaation ymmärtäminen kehittyi tilastollisesti merkitsevästi syksystä kevääseen. Lapsen animaation ymmärtämisen lähtötason todettiin vaikuttavan animaation ymmärtämisen kehitykseen. Tehostetusta satuinterventiosta hyötyivät eniten lähtötasoltaan heikot lapset. Alkumittauksessa heikot pistemäärät saaneet lapset kehittyivät tilastollisesti merkitsevästi satuintervention aikana, kun taas alkumittauksessa lähtötasoltaan taitavilla lapsilla ei havaittu vastaavanlaista kehitystä. Tyttöjen ja poikien keskiarvot animaation ymmärtämisen kehittymisessä eivät eronneet toisistaan millään osa-alueella tilastollisesti merkitsevästi. Lisäksi havaittiin, että kuvatarinan ymmärtäminen on yhteydessä animaation ymmärtämiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9323]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste