Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metsä lapsen kokemana : luontoryhmän vaikutus lasten metsäkokemuksiin

Vahteristo, Sini (2019-08-08)

Metsä lapsen kokemana : luontoryhmän vaikutus lasten metsäkokemuksiin

Vahteristo, Sini
(08.08.2019)
Katso/Avaa
Vahteristo_Sini_opinnayte.pdf (1.532Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627202
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia lasten metsäkokemuksia. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin mahdollisia ohjatun toiminnan vaikutuksia vapaan oleskelun aikaan metsässä. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen fenomenologinen tutkimus.

Tutkimusaineisto hankittiin kesäkuussa 2018 Rauman Ladun järjestämän luontoryhmä metsävaeltajien toimintakertojen aikana. Metsävaeltajatoiminta on osa Suomen Ladun metsämörritoimintaa. Tutkija toimi itse toisena metsävaeltajaryhmän ohjaajana ja suunnitteli ryhmän toiminnan. Kertoja oli yhteensä kuusi ja ne järjestettiin kahden perättäisen viikon aikana kolmena päivänä viikossa, maanantaista keskiviikkoon. Tapaamispaikkana toimi aina sama metsäalue. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 6–8-vuotiasta lasta. Tutkimusaineisto hankittiin kirjoittamalla päiväkirjaa, ottamalla valokuvia ja videoita, sekä havainnoimalla. Lisäksi lapset piirsivät kuvan ennen ja jälkeen metsävaeltajaryhmän toiminnan.

Tutkielmasta nousi esille neljä lasten metsässä olemiseen vaikuttavaa tekijää: metsävaeltajaryhmä, ohjattu toiminta, metsäpaikka sekä vapaa oleskelu. Nämä esille nousseet asiat ilmenivät positiivisina tekijöinä vaikuttaen myönteisesti lasten olemiseen metsässä. Ohjatulla toiminnalla ja vapaalla oleskelulla oli keskeinen merkitys lasten myönteisille metsäkokemuksille. Lasten vapaan oleskelun aikana ohjatut ja opitut asiat lähtivät kehittymään lasten toiminnassa ja muokkautumaan heidän tarpeidensa mukaan. Lapset käyttivät laajasti metsän herättämiä aistituntemuksia. Ryömiessään, istuessaan, makoillessaan ja juostessaan lapset aistivat luontoa ja nämä kokemukset siirtyivät tekemisiin. Toiset lapset jakoivat kokemuksia keskenään ja toiset pysähtyivät kokemaan niitä itsekseen. Metsäalueen pysyminen samana sekä kiireettömyys vaikuttivat omalta osaltaan lasten myönteisten metsäkokemusten syntymiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4833]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste