Kaikki on siellä : syitä Instagramin käytölle ja profiilissa kerrottuja asioita 7.-luokkalaisten näkökulmasta
Rinne, Sanna-Mari; Mäkelä, Tiina (2019-06-02)
Kaikki on siellä : syitä Instagramin käytölle ja profiilissa kerrottuja asioita 7.-luokkalaisten näkökulmasta
Rinne, Sanna-Mari
Mäkelä, Tiina
(02.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627212
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627212
Tiivistelmä
Instagram on yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median palveluista nuorten keskuudessa. Se on kuvalliseen viestintään pohjautuva palvelu, jossa korostuu vuorovaikutuksellisuus. Instagram voidaan nähdä paikkana, jossa nuori rakentaa kuvaa itsestään ja ylläpitää vertaissuhteitaan. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia erään satakuntalaisen koulun seitsemännen luokan oppilaiden antamia syitä Instagramin käytölle sekä sitä, mitä he kertovat tekemillään julkaisuilla itsestään.
Tutkimuksessa käytettiin soveltaen kuvailevaa tapaustutkimusta ja monimenetelmäisyyttä. Aineiston hankinnassa käytettiin puolistrukturoitua sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomakkeeseen vastasi 29 nuorta, jotka olivat aineistoa kerätessä iältään 13–14-vuotiaita. Lomake teetettiin keväällä 2019. Saatuja vastauksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten perusteella tärkein syy seitsemännen luokan oppilaiden Instagramiin liittymiselle on se, että kaverit käyttävät palvelua. Keskeisimmät syyt Instagramissa pysymiselle ja sen käytön jatkamiselle ovat puolestaan tärkeysjärjestyksessä vuorovaikutus ja yhteisöllisyys, oman elämän dokumentointi, sovelluksen kivalta vaikuttaminen, luovuus sekä suosio. Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys pitää sisällään kaverit, uusiin ihmisiin tutustumisen ja muiden kuulumisten seuraamisen. Tutkimuksen kohdejoukko esiintyy Instagramissa pääasiassa omalla nimellään ja kertoo julkaisuillaan itsestään, mielenkiinnon kohteistaan, harrastuksistaan, vertaissuhteistaan ja lemmikeistään. Julkaistuihin sisältöihin vaikuttaa se, onko käyttäjätili yksityinen vai julkinen.
Tutkimuksessa käytettiin soveltaen kuvailevaa tapaustutkimusta ja monimenetelmäisyyttä. Aineiston hankinnassa käytettiin puolistrukturoitua sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomakkeeseen vastasi 29 nuorta, jotka olivat aineistoa kerätessä iältään 13–14-vuotiaita. Lomake teetettiin keväällä 2019. Saatuja vastauksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten perusteella tärkein syy seitsemännen luokan oppilaiden Instagramiin liittymiselle on se, että kaverit käyttävät palvelua. Keskeisimmät syyt Instagramissa pysymiselle ja sen käytön jatkamiselle ovat puolestaan tärkeysjärjestyksessä vuorovaikutus ja yhteisöllisyys, oman elämän dokumentointi, sovelluksen kivalta vaikuttaminen, luovuus sekä suosio. Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys pitää sisällään kaverit, uusiin ihmisiin tutustumisen ja muiden kuulumisten seuraamisen. Tutkimuksen kohdejoukko esiintyy Instagramissa pääasiassa omalla nimellään ja kertoo julkaisuillaan itsestään, mielenkiinnon kohteistaan, harrastuksistaan, vertaissuhteistaan ja lemmikeistään. Julkaistuihin sisältöihin vaikuttaa se, onko käyttäjätili yksityinen vai julkinen.