Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulutus- ja uravalinnan tavoitteen saavuttamista haittaavien ajatusten määrä peruskoulunsa päättävillä nuorilla

Sipiläinen, Essi; Tikakoski, Iida (2019-08-23)

Koulutus- ja uravalinnan tavoitteen saavuttamista haittaavien ajatusten määrä peruskoulunsa päättävillä nuorilla

Sipiläinen, Essi
Tikakoski, Iida
(23.08.2019)
Katso/Avaa
Sipilainen_Essi_Tikakoski_Iida-Maria_opinnayte.pdf (1.838Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627201
Tiivistelmä
Tällä tutkimuksella pyrittiin lisäämään tietoa siitä, millaisilla nuorilla on eniten haasteita koulutus- ja uravalinnan tavoitteen saavuttamisessa ja millä koulutus- ja uravalinnan osa-alueella nuoret mahdollisesti tarvitsevat eniten tukea.

Tutkimuksessa selvitettiin koulutus- ja uravalinnan tavoitteen saavuttamista haittaavien ajatusten määrää peruskoulunsa päättävillä nuorilla. Haittaavat ajatukset voivat aiheuttaa erilaisia vaikeuksia koulutus- ja uravalinnan tekemisessä. Tutkimukseen osallistui läntisessä Suomessa sijaitsevan kaupungin ja sen lähialueen ensi sijassa yleisopetusta antavien suomenkielisten peruskoulujen yhdeksäsluokkalaisia. Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen kyselytutkimus ja sen aineisto (n=135) koottiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla.

Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin eri urateorioita yhdistelevää CIP-teoriaa (Cognitive Information Processing) ja siitä johdettua CTI-mittaria (Career Thoughts Inventory). Haittaavien ajatusten määrää kartoitettiin CTI-mittarin Suomeen lokalisoidulla versiolla, jota kutsutaan Ura-ajatusmittariksi. Ura-ajatusmittarin 48 negatiivisen väittämän avulla voidaan tunnistaa ja paikantaa koulutus- ja uravalintaan liittyviä haittaavia ajatuksia.

Haittaavien ajatusten määrää vertailtiin vastaajien koulu- ja kotitaustan mukaan muodostettujen ryhmien välillä. Taustamuuttujina käytettiin jatkokoulutusvalinnan kohdetta ja sen ajankohtaa, nuoren kouluviihtyvyyttä ja -menestystä sekä sisaruksen ja vanhempien koulutustaustaa sekä vanhempien sosioekonomista asemaa.

Haittaavia ajatuksia ilmeni eniten nuorilla, jotka viihtyivät koulussa huonosti sekä nuorilla, jotka tekivät päätöksen jatkokoulutusvalinnasta vasta yhdeksännellä luokalla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että koulussa viihtyminen ja varhainen jatkokoulutusvalinnan päätöksen ajankohta ovat yhteydessä vähäiseen koulutus- ja uravalinnan tavoitteen saavuttamista haittaavien ajatusten määrään.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste