Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekokylä varttumisen paikkana : paikkasuhde ja lapsuusympäristön vaikutukset Kangasalan Yhteiskylän kasvattien kertomana

Halttunen, Adele (2019-08-08)

Ekokylä varttumisen paikkana : paikkasuhde ja lapsuusympäristön vaikutukset Kangasalan Yhteiskylän kasvattien kertomana

Halttunen, Adele
(08.08.2019)
Katso/Avaa
Halttunen_Adele_opinnayte.pdf (34.50Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090927437
Tiivistelmä
Kangasalan Yhteiskylä on yhdeksän kotitalouden ekokylä, joka on perustettu noin kaksikymmentä vuotta sitten. Siellä on varttunut alle kouluikäisistä nuoriksi aikuisiksi sukupolvi, jolle ekoyhteisö on ollut tuttu ja turvallinen kasvuympäristö. He ovat vanhempiensa valinnan seurauksena päätyneet omaksumaan ekologisempaa elämäntapaa edustavan asumayhteisön normina. Tässä tutkimuksessa tarkastelen Yhteiskylällä varttuneiden kokemuksia ja käsityksiä kasvuympäristöstään puolistrukturoiduista haastatteluista koostuvaa aineistoa tulkitsemalla. Pyrin esittämään vastauksia kahteen tutkimusta ohjanneeseen kysymykseen: Minkälaisena yhteisönä ja paikkana Yhteiskylä ilmenee siellä varttuneiden kerronnassa? Kokevatko kertojat ekokylällä kasvuympäristönä olleen vaikutuksia heidän myöhempään elämäänsä?

Laadulliseen tutkimukseen ja hermeneutiikkaan nojaavan tutkimuksen viitekehykseen kuuluu niin maantieteen, ympäristöosykologian kuin kasvatustieteidenkin käsitteistöä. Keskeisiä käsitteitä löytyy paikan ja paikkasuhteen, identiteetin, yhteisön ja kasvuympäristön tiimoilta. Tutkimus täydentää ekoyhteisöistä aiemmin tehtyä tieteellistä tutkimusta, joka on ollut fyysiseen ympäristöön, elämisen käytäntöihin ja niiden teknisiin ratkaisuihin painottuvaa. Tämän kestävän kehityksen teemaltaan ajankohtaisen tutkimuksen arvo piilee siinä, että tässä keskitytään kylällä asumisen ja varttumisen kokemiseen. Äänessä ovat ekokyläläiset itse: painotuksena on lasten kokemukset, jotka ovat vielä tieteellisen tutkimuksen marginaalissa.

Tutkimus osoitti, että Yhteiskylällä kasvaneiden paikkakokemus lapsuuden ympäristöstään on vahvasti positiivinen, jopa topofilinen. Ekokylän taustalla vaikuttava ideologia tuottaa sekä luonnonympäristöä säästävän epähierarkisen ympäristön, jossa luonto ja rakennettu sulautuvat yhteen tarjoten mielekkäitä paikkoja lapsen toiminnalle, että lapselle turvallisen ja hauskan yhteisön. Vahvat henkilökohtaiset ympäristö- tai yhteisöllisyyden arvot implikoivat kokemusta lapsuusympäristön vaikutuksista myöhempään elämään. Omien arvojen ja kokemusten pohjalta valikoituivat kullekin kertojalle ekokylälapsuuden eri puolet osaksi omaa identiteettitarinaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste