FÖLI-FILLARIT KAUPUNKIPYÖRÄJÄRJESTELMÄN NYKYTILANNE JA RUNKOLINJAUUDISTUKSEN VAIKUTUKSET JÄRJESTELMÄN LAAJENTAMISEEN TURUSSA
Sipponen, Jere (2019-09-16)
FÖLI-FILLARIT KAUPUNKIPYÖRÄJÄRJESTELMÄN NYKYTILANNE JA RUNKOLINJAUUDISTUKSEN VAIKUTUKSET JÄRJESTELMÄN LAAJENTAMISEEN TURUSSA
Sipponen, Jere
(16.09.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100331141
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100331141
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkin Turun kaupunkipyöräjärjestelmän asemien nykytilaa sekä runkolinjauudistuksen vaikutuksia järjestelmän laajentamiseen. Järjestelmä aloitti toimintansa vuoden 2018 toukokuussa, ja asemien käytöstä ei ole juurikaan aiempaa tutkimusta. Tutkimuksen toimeksianto on tullut CIVITAS ECCENTRIC -hankkeelta, joka vastaa järjestelmän toteutuksesta Turussa. Tutkimusmenetelminä on käytetty muun muassa sisällönanalyysia sekä paikkatietomenetelmistä vaikutusalueanalyysiä. Järjestelmä sisältää tällä hetkellä 37 asemaa sekä kaksi liikuteltavaa POP-UP-asemaa. Turkulaiset ovat ottaneet järjestelmän hyvin vastaan, ja tarve järjestelmän laajentamiselle on kova. Nykyiset asemasijainnit ovat pääasiassa toimivia eikä muutoksia niihin juuri tarvita. Tällä hetkellä Skanssin asema sijaitsee hieman kauempana keskustasta sekä erillään muusta asemaverkostosta, joten tämän aseman kannalta verkoston laajentaminen on tärkeää. Runkolinjauudistuksen vaikutuksia asemaverkoston laajentamiselle tutkittiin jakamalla runkolinjasto tiheän vuorovälin runkolinjastoon, jonka vuoroväli on alle tai enintään 15 minuuttia kiireisimpinä vuorokaudenaikoina, sekä kehälinjoihin ja liityntälinjastoon että täydentävään linjastoon. Tutkimuksessa keskityttiin Turun sisäisiin linjoihin, eikä seutulinjoja huomioitu. Tiheän vuorovälin runkolinjastolle luotiin 300 metrin vaikutusalue, ja uusien asemien mahdollisia sijainteja tutkittiin tämän vaikutusalueen ulkopuolella asukasmääriin ja joukkoliikenteen nousumääriin perustuen. Tulosten perusteella luotiin erilaisia laajentamissuunnitelmia, joissa asemia on sijoitettu tiheän vuorovälin runkolinjaston vaikutusalueen ulkopuolelle sekä sen yhteyteen. Nykyisille sekä mahdollisille uusille kaupunkipyöräasemille luotiin 300 metrin vaikutusalue, ja asemille laskettiin väestöruutuaineiston perusteella tavoitettavuus, joka suhteutettiin myös kaupungin kokonaisasukasmäärään. Johtopäätöksinä asemia kannattaa jatkossa laajentaa pienellä asemamäärällä keskustan lähellä, ja vastaavasti suuremmalla asemamäärällä pystytään parantamaan keskustan ulkopuolisten alueiden saavutettavuutta sekä tavoittamaan lisää turkulaisia.