Musiikin taiteen perusopetuksen nykytila ja kehittämistarpeet Auranlaakson kansalaisopistossa vanhempien näkökulmasta
Pasu, Terhi (2019-09-17)
Musiikin taiteen perusopetuksen nykytila ja kehittämistarpeet Auranlaakson kansalaisopistossa vanhempien näkökulmasta
Pasu, Terhi
(17.09.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833777
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833777
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään Auranlaakson kansalaisopiston musiikin taiteen perusopetuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksen viitekehyksenä on vapaan sivistystyön, taidekasvatuksen ja musiikin taiteen perusopetuksen käsitteiden määrittely. Tutkimusongelmana oli niin opetusjärjestelyiden, -välineiden ja -tilojen, aikataulutusten, pedagogiikan, kodin ja oppilaitoksen yhteistyön, viestinnän sekä vanhempien osallistumismahdollisuuksien toimivuuden selvittäminen. Tavoitteena oli tuottaa ajantasaista arviointitietoa kansalaisopistolle musiikin taiteen perusopetuksen toiminnan kehittämisen avuksi.
Tutkimus on kvantitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka osoitettiin jokaiselle Auranlaakson kansalaisopiston musiikin taiteen perusopetuksessa opiskelevan lapsen vanhemmalle. Kyselyssä hyödynnettiin Taiteen perusopetusliiton (TPO ry) Virvatuli-mallin kyselyä, joka on tarkoitettu opistojen itsearvioinnin tueksi.
Tulosten mukaan Auranlaakson kansalaisopiston musiikin taiteen perusopetus on monilta osin toimivaa ja laadukasta. Asiakkaiden vastausten perusteella opisto pystyy vastaamaan helpon saavutettavuuden tavoitteeseen tarjoamalla musiikin taiteen perusopetusta fyysisesti lähellä asiakkaita kohtuullisen edulliseen hintaan. Opetusjärjestelyt, -välineet ja -tilat koetaan pääosin asianmukaisiksi, joskin toimintakauden pituus, opiston järjestämät esiintymismahdollisuudet sekä käytettävät soittimet ja opetustilat saivat myös kritiikkiä.
Vanhemmat kokevat opiston tarjoaman pedagogiikan olevan laadukasta. Vanhempien arvioiden mukaan opettajat ovat ammattitaitoisia, he pystyvät luomaan kannustavan ja innostavan ilmapiirin tunneille, joihin lapsi osallistuu mielellään. Enemmistö vanhemmista koki myös, että opiston toteuttama taiteen perusopetus on tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää. Kehitettävää opistolla on myös kodin ja oppilaitoksen välisessä yhteistyössä ja vanhempien osallistumismahdollisuuksissa.
Tutkimus on kvantitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka osoitettiin jokaiselle Auranlaakson kansalaisopiston musiikin taiteen perusopetuksessa opiskelevan lapsen vanhemmalle. Kyselyssä hyödynnettiin Taiteen perusopetusliiton (TPO ry) Virvatuli-mallin kyselyä, joka on tarkoitettu opistojen itsearvioinnin tueksi.
Tulosten mukaan Auranlaakson kansalaisopiston musiikin taiteen perusopetus on monilta osin toimivaa ja laadukasta. Asiakkaiden vastausten perusteella opisto pystyy vastaamaan helpon saavutettavuuden tavoitteeseen tarjoamalla musiikin taiteen perusopetusta fyysisesti lähellä asiakkaita kohtuullisen edulliseen hintaan. Opetusjärjestelyt, -välineet ja -tilat koetaan pääosin asianmukaisiksi, joskin toimintakauden pituus, opiston järjestämät esiintymismahdollisuudet sekä käytettävät soittimet ja opetustilat saivat myös kritiikkiä.
Vanhemmat kokevat opiston tarjoaman pedagogiikan olevan laadukasta. Vanhempien arvioiden mukaan opettajat ovat ammattitaitoisia, he pystyvät luomaan kannustavan ja innostavan ilmapiirin tunneille, joihin lapsi osallistuu mielellään. Enemmistö vanhemmista koki myös, että opiston toteuttama taiteen perusopetus on tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää. Kehitettävää opistolla on myös kodin ja oppilaitoksen välisessä yhteistyössä ja vanhempien osallistumismahdollisuuksissa.