Lähiesimies osaamisen johtajana terveydenhuollossa
Raaska, Sonja (2019-09-09)
Lähiesimies osaamisen johtajana terveydenhuollossa
Raaska, Sonja
(09.09.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101132276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101132276
Tiivistelmä
Osaamisen johtaminen terveydenhuollossa on yksi keskeisimpiä johtamisen alueita. Jotta osaamista voidaan johtaa hallitusti, on osaaminen myös tunnistettava. Ammatillisen osaamisen (pätevyyden) arviointi, ohjaus, suuntaaminen ja varmistaminen ovat keskeisiä lähiesimiehen osaamisen johtamisen tehtäviä terveydenhuollossa. Jotta organisaation osaaminen kehittyisi, on osaaminen ja oppiminen tuotava keskiöön organisaatiossa. Vaikuttava osaamisen johtaminen edellyttääkin hallittua strategista johtamista. Myös aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että terveydenhuollossa osaamisen johtamisessa korostuu henkilöstön strategisen ohjauksen lisäksi suuntaaminen ja lähiesimiehen osaamisen johtamisen tyyli.
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tarkastellaan terveydenhuollon osaamisen johtamista lähiesimiestyössä hoitotyön kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ja kuvata käytännössä hoitotyön lähiesimiesten osaamisen johtamista julkisessa terveydenhuollossa. Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli eräs suuri suomalainen julkisen terveydenhuollon erikoissairaanhoidon toimija. Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus, jota varten haastateltiin seitsemän (n=7) hoitotyön lähiesimiestä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin, kuinka kohdeorganisaatiossa lähiesimiehen osaamisen johtamisessa korostuu ammatillisen osaamisen varmistaminen, tunnistaminen (NCS) ja ohjaaminen (AURA-malli). Lisäksi tuloksista nousi esiin keskeisinä lähiesimiehen osaamisen johtamisen tehtävinä osaamisen suuntaaminen, esimerkillä johtaminen ja mahdollistajana toimiminen. Lähiesimiesten osaamisen johtamisen tyylissä korostui motivoiva ja osallistava johtaminen. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin päätellä, että kohdeorganisaatiossa osaamisen johtaminen nähdään keskeisenä lähiesimiehen johtamisen alueena, jota ohjaa myös organisaatiossa valittu strategia. Kohdeorganisaation kulttuuri vahvistaa oppimista. Osaamisen johtamisessa korostui yksilöosaamisen johtaminen, jonka lisäksi kohdeorganisaatiossa oli hiljattain aloitettu asiantuntijaryhmien hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä. Lisäksi kohdeorganisaatiossa korostettiin potilashoidon laadun kehittämistä. Tulevaisuudessa kohdeorganisaatiossa tavoitteena olisi myös lisätä terveydenhuollon organisaation vetovoimaisuutta entisestään. Knowledge management is one of the most significant and crucial areas of leadership in healthcare. Knowledge management also requires identifying all the necessary areas of knowledge and knowhow. Necessary tasks of knowledge management process in supervisor work are evaluation, steering and verifying of professional competence in healthcare. It is essential that organizations focus on improving the processes of competence creation and learning. Enabling leadership also requires strategic leadership. Also the previous research have shown that competence steering and leadership style are highlighted in previous research in addition to the strategic management of the personnel.
The purpose of the thesis was to examine supervisor knowledge management in public healthcare. The study was carried out in a large public special healthcare organization. The study was a qualitative case study approach in which were seven nurse manager´s interviewed (=7). The interview data was analyzed using the theory - guided approach of qualitative content analysis.
The results of the study revealed that in supervisor work it is crucial to verify and identify the professional competence (NCS). Nevertheless, the career model (AURA) is essential main tool in knowledge management. Also the results of the study revealed that main knowledge management tasks in supervisor work are the competence targeting, leading by example and empowerment. Besides these, supervisors also use motivation and empowerment in knowledge management in general. In conclusion, the results of the study revealed that knowledge management is the central leadership area which is guided by organizations strategy. Organization culture also strengthened learning in organization. The individual competence management was emphasized in knowledge management. Furthermore the use of the expert groups were also recently utilized in knowledge development. It was also crucial to enhance the patient safety development in organization. In the future it is also important to increase the magnetic power of the healthcare organization.
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tarkastellaan terveydenhuollon osaamisen johtamista lähiesimiestyössä hoitotyön kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ja kuvata käytännössä hoitotyön lähiesimiesten osaamisen johtamista julkisessa terveydenhuollossa. Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli eräs suuri suomalainen julkisen terveydenhuollon erikoissairaanhoidon toimija. Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus, jota varten haastateltiin seitsemän (n=7) hoitotyön lähiesimiestä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin, kuinka kohdeorganisaatiossa lähiesimiehen osaamisen johtamisessa korostuu ammatillisen osaamisen varmistaminen, tunnistaminen (NCS) ja ohjaaminen (AURA-malli). Lisäksi tuloksista nousi esiin keskeisinä lähiesimiehen osaamisen johtamisen tehtävinä osaamisen suuntaaminen, esimerkillä johtaminen ja mahdollistajana toimiminen. Lähiesimiesten osaamisen johtamisen tyylissä korostui motivoiva ja osallistava johtaminen. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin päätellä, että kohdeorganisaatiossa osaamisen johtaminen nähdään keskeisenä lähiesimiehen johtamisen alueena, jota ohjaa myös organisaatiossa valittu strategia. Kohdeorganisaation kulttuuri vahvistaa oppimista. Osaamisen johtamisessa korostui yksilöosaamisen johtaminen, jonka lisäksi kohdeorganisaatiossa oli hiljattain aloitettu asiantuntijaryhmien hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä. Lisäksi kohdeorganisaatiossa korostettiin potilashoidon laadun kehittämistä. Tulevaisuudessa kohdeorganisaatiossa tavoitteena olisi myös lisätä terveydenhuollon organisaation vetovoimaisuutta entisestään.
The purpose of the thesis was to examine supervisor knowledge management in public healthcare. The study was carried out in a large public special healthcare organization. The study was a qualitative case study approach in which were seven nurse manager´s interviewed (=7). The interview data was analyzed using the theory - guided approach of qualitative content analysis.
The results of the study revealed that in supervisor work it is crucial to verify and identify the professional competence (NCS). Nevertheless, the career model (AURA) is essential main tool in knowledge management. Also the results of the study revealed that main knowledge management tasks in supervisor work are the competence targeting, leading by example and empowerment. Besides these, supervisors also use motivation and empowerment in knowledge management in general. In conclusion, the results of the study revealed that knowledge management is the central leadership area which is guided by organizations strategy. Organization culture also strengthened learning in organization. The individual competence management was emphasized in knowledge management. Furthermore the use of the expert groups were also recently utilized in knowledge development. It was also crucial to enhance the patient safety development in organization. In the future it is also important to increase the magnetic power of the healthcare organization.