Tutkiminen lasten kanssa - Opettajan toiminta tutkimustehtävien toteutuksessa
Valkama, Salli; Ylipaino, Sara (2019-09-26)
Tutkiminen lasten kanssa - Opettajan toiminta tutkimustehtävien toteutuksessa
Valkama, Salli
Ylipaino, Sara
(26.09.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431179
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431179
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eri toiminnan osa-alueita ja toiminnanmuotoja opettajan toimintaan tutkimustehtävien toteutuksessa sisältyy. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät ohjaavat opettajaa valitsemaan erilaisia toimintatapoja ja tekemään erilaisia pedagogisia valintoja tutkimustehtäviä toteuttaessa.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Suomen ympäristökeskuksen kanssa yhteistyössä toteutettua Veden pitävää -raporttia (2018) varten keväällä 2018 kerättyä haastatteluaineistoa, joka koostui kahdeksasta äänitetystä ja litteroidusta opetus- ja kasvatusalan ammattilaisen puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat ammattitaustaltaan lastentarhanopettajia, luokanopettajia ja aineenopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisesti grounded theory -metodia soveltaen aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysin tavoitteena oli muodostaa kartoittava ja käsitteellistävä kuvaus opettajan toiminnasta tutkimustehtävien toteutuksessa.
Tulosten mukaan tutkimustehtävien teossa opettajan toiminta liittyy erityisesti ohjaamiseen, materiaalien- ja ajankäyttöön, ryhmänhallintaan sekä pedagogisiin valintoihin. Nämä toiminnan osa-alueet ovat läsnä tutkimustehtävän kulussa tehtävän vaiheista riippumattomasti. Toimintojen vuorottelu on dynaamista ja toiminnanmuodoissa esiintyy vaihtelua. Opettajan toiminta ei näytä olevan sidoksissa tutkimustehtävän eri vaiheisiin, vaan läsnäolevien tekijöiden ominaisuuksiin ja niiden väliseen vuorovaikutukseen. Pedagogisiin valintoihin liittyvät painotukset opettajan toiminnassa näyttävät liittyvän opettajien tärkeinä pitämiin kasvatuksellisiin näkökulmiin.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Suomen ympäristökeskuksen kanssa yhteistyössä toteutettua Veden pitävää -raporttia (2018) varten keväällä 2018 kerättyä haastatteluaineistoa, joka koostui kahdeksasta äänitetystä ja litteroidusta opetus- ja kasvatusalan ammattilaisen puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat ammattitaustaltaan lastentarhanopettajia, luokanopettajia ja aineenopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisesti grounded theory -metodia soveltaen aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysin tavoitteena oli muodostaa kartoittava ja käsitteellistävä kuvaus opettajan toiminnasta tutkimustehtävien toteutuksessa.
Tulosten mukaan tutkimustehtävien teossa opettajan toiminta liittyy erityisesti ohjaamiseen, materiaalien- ja ajankäyttöön, ryhmänhallintaan sekä pedagogisiin valintoihin. Nämä toiminnan osa-alueet ovat läsnä tutkimustehtävän kulussa tehtävän vaiheista riippumattomasti. Toimintojen vuorottelu on dynaamista ja toiminnanmuodoissa esiintyy vaihtelua. Opettajan toiminta ei näytä olevan sidoksissa tutkimustehtävän eri vaiheisiin, vaan läsnäolevien tekijöiden ominaisuuksiin ja niiden väliseen vuorovaikutukseen. Pedagogisiin valintoihin liittyvät painotukset opettajan toiminnassa näyttävät liittyvän opettajien tärkeinä pitämiin kasvatuksellisiin näkökulmiin.