Sosiaalisesti kyvykäs opettaja? Luokanopettajien kokemuksia toimivista konfliktinhallintatyyleistä oppilaiden kanssa
Knief, Jelena (2019-09-15)
Sosiaalisesti kyvykäs opettaja? Luokanopettajien kokemuksia toimivista konfliktinhallintatyyleistä oppilaiden kanssa
Knief, Jelena
(15.09.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102134108
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102134108
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ongelma- ja ristiriitatilanteita luokanopettajat arjessaan kohtaavat oppilaiden kanssa. Tavoitteena on myös selvittää, millaisia konfliktinhallintatyylejä he käyttävät sekä kuvata opettajien kokemuksia toimivista ongelma- ja ristiriitatilanteiden ratkaisumenetelmistä. Tutkimusotteeltaan tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen tutkimussuuntaukseksi on valittu fenomenologinen tutkimusote, sillä tutkimuksen tarkoituksena on tutkia opettajien erilaisia käsityksiä ja kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimuksen aineiston hankinta toteutettiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Ensimmäisen ja kolmannen tutkimuskysymyksen analysoimiseen käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja toisen tutkimuskysymyksen analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että opettajat kohtaavat monentyyppisiä ongelma- ja ristiriitatilanteita arjessaan oppilaiden kanssa. Ongelmat voidaan jaotella seuraavasti: 1) oppilaiden väliset ongelmat, 2) opettajan ja oppilaan väliset ongelmat, 3) oppilaaseen liittyvät ongelmat & 4) koulun ulkopuoliset ongelmat. Opettajat käyttävät tilanteesta riippuen erilaisia konfliktinhallintatyylejä. Jokainen konfliktinhallintatyyli (yhteistyö, kilpaileva, kompromissinen, mukautuva ja välttelevä tyyli) sai ainakin yhden maininnan aineistossa. Toimiviksi menetelmiksi tilanteiden ratkaisemiseksi nostettiin muun muassa kuuntelemisen tärkeys, oppilaiden osallistaminen, opettajan omat tunnetaidot sekä positiivisuus ja johdonmukaisuus.