Onko lapsi valmis kouluun? : Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ja kokemuksia
Niskanen, Sari (2019-10-15)
Onko lapsi valmis kouluun? : Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ja kokemuksia
Niskanen, Sari
(15.10.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103035989
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103035989
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on koulunsa aloittavan lapsen kouluvalmiudet esi- ja alkuopettajien näkökulmasta. Esiopetuksen yhtenä tehtävänä voidaan pitää kouluvalmiuksien ja oppimisedellytysten parantamista ja näin valmistaa lasta tulevaan kouluvuoteen. Koulun velvollisuus on vastaanottaa jokainen oppivelvollisuuden piirissä oleva lapsi erilaisia tukitoimia hyödyntäen. Esiopetusvuoden aikana lasta arvioidaan monipuolisesti ja jokaiselle oppilaalle pyritään löytämään oikea aika ja paikka, jossa hän voi turvallisesti aloittaa koulutiensä. Näin ollen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen välillä on välttämätöntä. Vaatimukset koulunsa aloittavan lapsen kouluvalmiuksista esi- ja alkuopetuksessa saattavat kuitenkin olla hyvin erilaiset. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja kuuluu kasvatustieteen ja erityispedagogiikan alaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää esiopettajaa sekä neljää alkuopettajaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja alkuopettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, millaisia valmiuksia lapsi tarvitsee koulun alkaessa ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten lapsen kouluvalmiutta arvioidaan ja mitä koulunaloitus vaatii lapsen lisäksi koululta, esiopetukselta sekä opettajalta. Tutkimuksessa tehtyjen haastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tässä tutkielmassa tuli ilmi, että koulunsa aloittavan lapsen kouluvalmiuksista keskustelu on tärkeää. Koulunaloitus vaatii lapselta ennen kaikkea omatoimisuutta sekä motivaatiota. Lapsen kouluvalmiuksiin vaikuttavat ennen kaikkea perhe, mutta myös esiopetuksella on suuri rooli. Esiopetuksen tarkoituksena on valmistaa lasta kouluun, mutta vuosi on arvokas myös itsessään. Esiopetukseen ja esiopettajaan kohdistuvat odotukset koettiin suurina. Koululta ja opettajalta lapsen koulunaloitus vaatii riittäviä resursseja kohdata jokainen lapsi yksilöllisine tarpeineen. Tässä tutkimuksessa esi- ja alkuopettajien näkemykset eivät yleislinjaltaan eronneet toisistaan. Enemmänkin henkilökohtaisia näkemys- ja kokemuseroja oli havaittavissa eri henkilöiden välillä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää esiopettajaa sekä neljää alkuopettajaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja alkuopettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, millaisia valmiuksia lapsi tarvitsee koulun alkaessa ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten lapsen kouluvalmiutta arvioidaan ja mitä koulunaloitus vaatii lapsen lisäksi koululta, esiopetukselta sekä opettajalta. Tutkimuksessa tehtyjen haastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tässä tutkielmassa tuli ilmi, että koulunsa aloittavan lapsen kouluvalmiuksista keskustelu on tärkeää. Koulunaloitus vaatii lapselta ennen kaikkea omatoimisuutta sekä motivaatiota. Lapsen kouluvalmiuksiin vaikuttavat ennen kaikkea perhe, mutta myös esiopetuksella on suuri rooli. Esiopetuksen tarkoituksena on valmistaa lasta kouluun, mutta vuosi on arvokas myös itsessään. Esiopetukseen ja esiopettajaan kohdistuvat odotukset koettiin suurina. Koululta ja opettajalta lapsen koulunaloitus vaatii riittäviä resursseja kohdata jokainen lapsi yksilöllisine tarpeineen. Tässä tutkimuksessa esi- ja alkuopettajien näkemykset eivät yleislinjaltaan eronneet toisistaan. Enemmänkin henkilökohtaisia näkemys- ja kokemuseroja oli havaittavissa eri henkilöiden välillä.