Data-analytiikan hyödyntämismahdollisuudet toimitusketjussa : Case: Metalli- ja kaivosalan yritys
Lukander, Kaarlo (2019-11-20)
Data-analytiikan hyödyntämismahdollisuudet toimitusketjussa : Case: Metalli- ja kaivosalan yritys
Lukander, Kaarlo
(20.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544245
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544245
Tiivistelmä
Datan määrä on kasvanut eksponentiaalisesti viime vuosina ja tulee kasvamaan myös tulevaisuudessa. Dataa on tarjolla monista eri lähteistä niin organisaation sisältä kuin sen ulkopuoleltakin. Samanaikaisesti myös datan hallinnan ja analysoinnin mahdollistavat järjestelmät ja työkalut ovat kehittyneet. Tutkijat ja käytännön osaajat ovat yhtä mieltä siitä, että valtava datan tulva tulee luomaan monia uusia mahdollisuuksia yrityksille. Lähtökohtaisesti mikään data ei ole kuitenkaan toista arvokkaampaa, vaan organisaation on tärkeää määritellä omat liiketoiminnan tarpeensa ja kysymykset joihin se haluaa vastauksia. Tarpeet määrittelevät myös pitkälti minkälaisia työkaluja organisaatio tarvitsee näihin tarpeisiin vastatakseen.
Dataa analysoidakseen tulee sen myös olla organisaation saatavilla. Toimitusketjun näkyvyyden voidaankin katsoa muodostavan pohjan analytiikan hyödyntämiselle. Toisaalta ei riitä, että data on saatavilla. Sen tulee olla myös laadukasta, jotta sitä voidaan hyödyntää. Huolellisella nykytilan analyysilla ja tarpeiden kartoituksella organisaatio on paremmassa asemassa analytiikkaa käyttöönottaessa ja selvitäkseen analytiikan käyttöönottoon liittyvistä haasteista.
Empiiristä tutkimusta analytiikan hyödyntämistarpeista tai käyttöönoton tuomista hyödyistä toimitusketjuissa on hyvin niukasti. Aihetta käsittelevä aikaisempi tutkimus tarkastelee analytiikan hyödyntämisen vaikutuksia toimitusketjun suorituskykyyn muun muassa kyselypohjaisen tutkimuksen avulla ja syventyen toimitusketjun yksittäisiin toimintoihin. Tämä tutkimus tuo uutta tietoa analytiikan potentiaalisista hyödyntämiskohteista toimitusketjuoperaatioissa intensiivisen tapaustutkimuksen muodossa syventymällä poikkitoiminnallisesti kohdeyrityksen tarpeisiin ja tutkimuksen tarkastelun kohteena olevan ennuste-tilaus-toimitusprosessin haasteisiin. Tutkimuksen aikana kerättiin runsaasti empiiristä aineistoa organisaation eri toiminnoista hyödyntäen erilaisia menetelmiä kuten haastatteluja, havaintoja sekä tutkimuksen aikana järjestettyjä työpajoja.
Tutkimuksen tulokset paljastavat olennaisimpia informaatiotarpeita ja haasteita kohdeyrityksen eri toiminnoista sekä valaisevat datan ja analytiikan työkalujen käytön nykytilaa. Kohdeyrityksen pääasialliset informaatiotarpeet liittyvät paremman näkyvyyden saavuttamiseen toimitusketjussa sekä organisaation sisäisen ja sen ulkopuolelta saatavan datan yhdistelyyn päätöksenteon tueksi. Suurimpina haasteina koetaan puolestaan tarkasteltavan prosessin ennusteosuudessa tapahtuvat jatkuvat muutokset sekä näkyvyys toimitusketjuun. Tulokset ohjaavat kohdeyritystä analytiikan potentiaalisten hyödyntämiskohteiden valinnassa. Informaatiotarpeet ja haasteet nojaavat kohti big data-analytiikan hyödyntämistä datamäärän hallinnassa ja päätöksenteon tukena.
Dataa analysoidakseen tulee sen myös olla organisaation saatavilla. Toimitusketjun näkyvyyden voidaankin katsoa muodostavan pohjan analytiikan hyödyntämiselle. Toisaalta ei riitä, että data on saatavilla. Sen tulee olla myös laadukasta, jotta sitä voidaan hyödyntää. Huolellisella nykytilan analyysilla ja tarpeiden kartoituksella organisaatio on paremmassa asemassa analytiikkaa käyttöönottaessa ja selvitäkseen analytiikan käyttöönottoon liittyvistä haasteista.
Empiiristä tutkimusta analytiikan hyödyntämistarpeista tai käyttöönoton tuomista hyödyistä toimitusketjuissa on hyvin niukasti. Aihetta käsittelevä aikaisempi tutkimus tarkastelee analytiikan hyödyntämisen vaikutuksia toimitusketjun suorituskykyyn muun muassa kyselypohjaisen tutkimuksen avulla ja syventyen toimitusketjun yksittäisiin toimintoihin. Tämä tutkimus tuo uutta tietoa analytiikan potentiaalisista hyödyntämiskohteista toimitusketjuoperaatioissa intensiivisen tapaustutkimuksen muodossa syventymällä poikkitoiminnallisesti kohdeyrityksen tarpeisiin ja tutkimuksen tarkastelun kohteena olevan ennuste-tilaus-toimitusprosessin haasteisiin. Tutkimuksen aikana kerättiin runsaasti empiiristä aineistoa organisaation eri toiminnoista hyödyntäen erilaisia menetelmiä kuten haastatteluja, havaintoja sekä tutkimuksen aikana järjestettyjä työpajoja.
Tutkimuksen tulokset paljastavat olennaisimpia informaatiotarpeita ja haasteita kohdeyrityksen eri toiminnoista sekä valaisevat datan ja analytiikan työkalujen käytön nykytilaa. Kohdeyrityksen pääasialliset informaatiotarpeet liittyvät paremman näkyvyyden saavuttamiseen toimitusketjussa sekä organisaation sisäisen ja sen ulkopuolelta saatavan datan yhdistelyyn päätöksenteon tueksi. Suurimpina haasteina koetaan puolestaan tarkasteltavan prosessin ennusteosuudessa tapahtuvat jatkuvat muutokset sekä näkyvyys toimitusketjuun. Tulokset ohjaavat kohdeyritystä analytiikan potentiaalisten hyödyntämiskohteiden valinnassa. Informaatiotarpeet ja haasteet nojaavat kohti big data-analytiikan hyödyntämistä datamäärän hallinnassa ja päätöksenteon tukena.