Keskiasteen koulutusuudistuksesta uuteen lukioon - kasvatushistoriallinen tutkimus erityisopetuksen kehittymisestä lukiossa vuosina 1960–2019
Luodes, Jenni (2019-10-01)
Keskiasteen koulutusuudistuksesta uuteen lukioon - kasvatushistoriallinen tutkimus erityisopetuksen kehittymisestä lukiossa vuosina 1960–2019
Luodes, Jenni
(01.10.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837283
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837283
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lukion erityisopetuksen kehittymistä vuodesta 1960 alkaen vuoteen 2019 tultaessa. Vuonna 2018 voimaan tullut lukiolaki oli ensimmäinen, johon erityisopetus on sisällytetty. Tutkimuskysymyksiä on kaksi: millaisten vaiheiden kautta on tultu 1960-luvulta tähän tilanteeseen vuonna 2018, jolloin erityisopetus tuli mukaan lukiolakiin ja minkälaiset koulutuspoliittiset ja kasvatusideologiset tekijät ovat vaikuttaneet erityisopetuksen/pedagogisen tuen käynnistämiselle ja sen kehittämiselle lukioissa? Tutkimus sijoittuu kasvatushistoriallisen tutkimuksen piiriin. Aineistona on käytetty lukiokoulutusta ohjaavia lakeja, asetuksia sekä lukion opetussuunnitelman perusteita. Tutkimuksessa käy ilmi, että lukion erityisopetus on kehittynyt neljän vaiheen kautta, jolloin harjoitettiin tietynlaista aikakaudelle tyypillistä koulutuspolitiikkaa. Vaiheet ovat yhteiskunnallisten erojen tasoittamisen vaihe (vuosina 1960– 1980), individualististen oikeuksien ja mahdollisuuksien vaihe (vuosina 1980– 1990), laajenevien mahdollisuuksien vaihe (vuosina 1990–2000) ja yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisen vaihe (vuosina 2000–2019). Vaiheet edustavat muutosta suomalaisessa yhteiskunnassa ja harjoitetussa koulutuspolitiikassa mutta näkyvät myös muutoksina ohjausjärjestelmissä eli lainsäädännössä ja lukion opetussuunnitelman perusteissa. Erityisopetuksen kehittymiseen vaikuttaneet tekijät ovat monisyisiä mutta tutkimuksessa nousi esiin neljä tekijää, joiden vaikutus on ollut tärkeä. Nämä tekijät ovat lukion massoituminen, massoittumisesta seurannut opiskelija-aineksen heterogeenistyminen, lukion muuttuminen kurssimuotoiseksi ja luokattomaan lukioon siirtyminen. Yhtenä suurena laajempana tekijänä on myös ollut käsityksemme tasa-arvosta eri aikakausina. Erityisopetuksen kehittyminen lukiossa on osa suurta koulutuspoliittista muutosta, ja se on kehittynyt yhteisvaikutuksessa suomalaisen koulutusjärjestelmän muiden osien, kansainvälisten vaikutteiden ja ohjausjärjestelmien kanssa.
Asiasanat: erityisopetus, lukio, luokaton lukio, tasa-arvo
Asiasanat: erityisopetus, lukio, luokaton lukio, tasa-arvo