Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omaehtoinen lukeminen 5–6-luokkalaisten kokemana

Kaartinen, Lotta (2019-11-06)

Omaehtoinen lukeminen 5–6-luokkalaisten kokemana

Kaartinen, Lotta
(06.11.2019)
Katso/Avaa
Kaartinen_Lotta_opinnayte.pdf (488.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111237723
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia 5–6-luokkalaisilla oppilailla on omaehtoisesta lukemisesta ja sen merkityksestä sekä tarkastella oppilaiden lukemiseen sitoutumista. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti omaehtoiseen lukemistoon ja lukemiseen. Jotta lukeminen on mielekästä ja motivoivaa, tarjolla olevan lukemiston tulee olla lukijalle sopivaa ja mielenkiintoista, ja sen löytämiseen on tärkeää saada tukea ja toisaalta vapautta valita itse (Linna 1999, 18). Omaehtoisella tässä tutkimuksessa tarkoitetaan siis lukemistoa, jonka valintaan oppilas on saanut itse vaikuttaa.

Suomalaislasten lukutaito on yleisesti erinomainen, mutta lukemiseen sitoutuminen on ollut vaihtelevaa (Sulkunen 2013, 563). Lukemiseen sitoutuminen muodostuu lukuharrastuneisuuden määrästä ja laadusta sekä lukemiseen kohdistuneista asenteista. Tarkempi määritelmä lukemiseen sitoutumisesta on jaettu neljään eri elementtiin: lukemismotivaatio, luottamus omaan lukutaitoon, lukemisesta pitäminen ja sitoutuminen lukemisen opetukseen. (Sulkunen 2013, 562.) On siis selvää, että lukuharrastusta ei muodostu tai lukemiseen ei sitouduta ainoastaan hyvän teknisen lukutaidon pohjalta, vaan lukemiseen liittyvät kokemukset liittyvät siihen erottamattomasti.

Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla keväällä 2019. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen 5–6-luokkalaista oppilasta eräästä uusimaalaisesta alakoulusta. Tutkittavien vastauksista voitiin päätellä, että lapset ymmärtävät lukemisen tärkeyden, mutta motivoituminen lukemisen pariin on vaihtelevaa. Monipuolisen mediatarjonnan rinnalla lukeminen esiintyi osalle tylsänä vaihtoehtona, kun taas osa sai lukemisesta uppoutumisen kokemuksia. Vastauksista ilmeni myös kodin ja koulun merkitys lukuharrastuksen tukemisessa.

Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää niin opettajat, vanhemmat kuin muut lasten ja nuorten läheiset. Tulosten pohjalta lasten ja nuorten ympärillä olevat aikuiset voivat pohtia, miten he voivat omilla toimillaan tukea lasten ja nuorten lukuharrastusta ja lukemiseen sitoutumista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste