Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaiden sosiaalisen kompetenssin tukeminen positiivisella pedagogiikalla

Ranne, Salla; Vainio, Emma (2019-10-16)

Oppilaiden sosiaalisen kompetenssin tukeminen positiivisella pedagogiikalla

Ranne, Salla
Vainio, Emma
(16.10.2019)
Katso/Avaa
Ranne_Salla_Vainio_Emma_opinnayte.pdf (1.550Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111337910
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden (N = 104) sosiaalista kompetenssia, positiiviseen pedagogiikkaan perustuvan intervention vaikutuksia sosiaaliseen kompetenssiin sekä oppilaiden arvioita interventiosta. Oppilaiden sosiaalista kompetenssia tarkasteltiin sosiaalisten taitojen sekä emootioiden ja käyttäytymisen säätelyn osa-alueilla. Tutkimusta varten suunniteltu positiivisen pedagogiikan interventio pohjautui PERMA-hyvinvointiteoriaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolten välisiä eroja sosiaalisessa kompetenssissa. Tutkimusjoukko, joka jaettiin koeryhmään (n = 47) ja kontrolliryhmään (n = 44), muodostettiin neljästä varsinaissuomalaisesta alakoulusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Neljäsluokkalaisten oppilaiden sosiaalista kompetenssia tutkittiin Monitahoarviointi oppilaan sosiaalisesta kompetenssista (MASK) -mittarin itsearviointilomakkeella, jonka väittämät koskivat sosiaalisia taitoja eli prososiaalisuutta sekä emootioiden ja käyttäytymisen säätelyn puutetta eli antisosiaalisuutta. Sosiaalista kompetenssia mitattiin ennen positiivisen pedagogiikan interventiota, intervention jälkeen sekä viivästetyllä mittauksella. Oppilaiden arvioita positiivisen pedagogiikan interventiosta kartoitettiin tätä tutkimusta varten laaditulla mittarilla. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin kvantitatiivisesti ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksen tulosten mukaan neljäsluokkalaiset oppilaat arvioivat sosiaalisen kompetenssinsa hyväksi. Sukupuolten välillä ei havaittu eroja sosiaalisen kompetenssin arvioissa. Positiivisen pedagogiikan interventiolla ei ollut vaikutusta oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, mutta positiivisen pedagogiikan interventioon osallistuneista oppilaista suurin osa koki intervention hyödylliseksi. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että oppilaiden sosiaalisen kompetenssin tukeminen on vaikeaa. Vaikka oppilaat arvioivat sosiaalisen kompetenssinsa hyväksi, uusia tapoja sen tukemiseen on pyrittävä kehittämään aktiivisesti, sillä sosiaalinen kompetenssi ei ole pysyvä ominaisuus.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste