Sosiaalisen taustan yhteys kouluun kiinnittymisessä peruskoulun päättöluokkalaisilla
Lehti, Juha (2019-10-03)
Lehti, Juha
03.10.2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111438218
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111438218
Tiivistelmä
Suomalaisen koulutuspolitiikan vallitsevana eetoksena on jo pitkään toiminut koulutuk-sellisen tasa- arvon tavoittelu. Tasa-arvon tavoittelulla on pyritty tasoittamaan oppilaiden koulunkäyntiin liittyviä eroja. Tasa-arvon tavoittelusta huolimatta oppilaan perhetausta näyttää kuitenkin edelleen olevan yhteydessä koulutukselliseen menestymiseen, sekä koulunkäyntiin liittyviin asenteisiin. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella sosiaali-sen taustan yhteyttä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkielmassa haettiin vastausta kysymykseen; miten oppilaan sosiaalinen tausta on yhteydessä behavioraaliseen, emotio-naaliseen sekä kognitiiviseen kiinnittymiseen.
Tutkimuskohteena olivat Turun seutukunnan 9. luokkalaiset oppilaat. Aineisto oli kerätty kyselylomakkeella vuonna 2014 kahdestatoista Turun seutukunnan yläkoulusta. Aineis-tossa oli mukana 1058 oppilasta, eli 42,5 % kaikista Turun seutukunnan päättöluokkalai-sista, josta poikien osuus oli 50,8 % ja tyttöjen 49,2 %. Muuttujien välisiä yhteyksiä ana-lysoitiin riippumattomien otosten t-testin, sekä yksi- ja kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla.
Koulunkäynnin yhteydet perhetaustaan ja sukupuoleen osoittautuivat merkitseviksi. Äi-din ja isän koulutustaso oli yhteydessä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi analyy-sit osoittivat koulunkäynnin olevan sukupuolittunutta. Tulokset perhetaustan ja sukupuol-ten välisistä eroista tuovat esiin asioita, joista on hyödyllistä keskustella silloin kun etsi-tään tekijöitä, joilla koulunkäyntiin liittyviä tekijöitä siirretään sukupolvelta toiselle.
Tutkimuskohteena olivat Turun seutukunnan 9. luokkalaiset oppilaat. Aineisto oli kerätty kyselylomakkeella vuonna 2014 kahdestatoista Turun seutukunnan yläkoulusta. Aineis-tossa oli mukana 1058 oppilasta, eli 42,5 % kaikista Turun seutukunnan päättöluokkalai-sista, josta poikien osuus oli 50,8 % ja tyttöjen 49,2 %. Muuttujien välisiä yhteyksiä ana-lysoitiin riippumattomien otosten t-testin, sekä yksi- ja kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla.
Koulunkäynnin yhteydet perhetaustaan ja sukupuoleen osoittautuivat merkitseviksi. Äi-din ja isän koulutustaso oli yhteydessä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi analyy-sit osoittivat koulunkäynnin olevan sukupuolittunutta. Tulokset perhetaustan ja sukupuol-ten välisistä eroista tuovat esiin asioita, joista on hyödyllistä keskustella silloin kun etsi-tään tekijöitä, joilla koulunkäyntiin liittyviä tekijöitä siirretään sukupolvelta toiselle.