Hyötyisivätkö Turun yliopiston toisen vuoden lääketieteen opiskelijat virtuaalisesta, interaktiivisesta ja pelimäisestä opetuksesta osana LL-opetusta?
Raaska, Antti (2019-10-21)
Hyötyisivätkö Turun yliopiston toisen vuoden lääketieteen opiskelijat virtuaalisesta, interaktiivisesta ja pelimäisestä opetuksesta osana LL-opetusta?
Raaska, Antti
(21.10.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837276
Tiivistelmä
Kansainvälisissä tutkimuksissa on saatu lupaavaa näyttöä virtuaalipotilaiden hyödyntämisestä lääketieteen opinnoissa. Virtuaalipotilailla tarkoitetaan kuvitteellisia, usein osittain tositapauksiin pohjautuvia potilastapauksia, joita voi ratkoa erilaisissa verkko-oppimisympäristöissä. Virtuaalipotilaat mahdollistavat opiskelijoiden kliinisen päättelykyvyn harjoittelemisen jo opiskelujen alkuvaiheessa vaarantamatta potilaita.
Turun yliopiston lääketieteen opiskelijat ovat palautekyselyissä toivoneet biolääketieteen ja käytännön kliinisten taitojen yhdistämisen lisäämistä. Palautekyselyn innoittamana Turun yliopistoon on perustettu valinnaiskurssi, joka koostuu itseopiskelumateriaalina toimivista virtuaalipotilastapauksista, jotka yhdistävät biolääketieteen eri oppialoja kliiniseen lääketieteeseen. Tapaukset ovat toistaiseksi olleet visuaalisesti vaatimattomia ja pelimäisyys on jäänyt vähäiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää potilastapauksia vastaamaan jatkossa paremmin opiskelijoiden tarpeisiin esimerkiksi lisäämällä verkkomateriaalin näyttävyyttä, pelimäisyyttä ja vuorovaikutuksellisuutta. Tutkimuksessa luotiin harjoitustehtävänä toimiva potilastapaus Turun yliopiston toisen vuoden lääketieteen opiskelijoille Moodle-oppimisalustalle. Harjoitustehtävän jälkeen opiskelijat täyttivät palautekyselyn. Palautekyselyllä kartoitettiin, miten tärkeäksi opiskelijat kokevat interaktiivisuuden, visuaalisen näyttävyyden ja pelimäisyyden lisäämistä harjoitustehtäviin. Lisäksi palautekyselyllä opiskelijat pääsivät antamaan suoraa palautetta harjoitustehtävän onnistumisesta.
Jo nykyinen visuaalisesti vaatimaton, epäinteraktiivinen ja ei-pelimäinen virtuaalipotilastapaus koetaan palautekyselyn perusteella onnistuneeksi itseopiskelumuodoksi. Palautekyselyssä kuitenkin korostui opiskelijoiden toive lisätä pelimäisyyttä ja interaktiivisuutta harjoitustehtäviin. Visuaalisen näyttävyyden lisäämistä ei koettu yhtä olennaiseksi. Lisäksi palautekyselyssä opiskelijat arvelivat pelimäisen opetuksen lisäävän lääketieteen perusopintojen motivaatiota ja madaltavan kliiniseen vaiheeseen siirtymisen kynnystä.
Turun yliopiston lääketieteen opiskelijat ovat palautekyselyissä toivoneet biolääketieteen ja käytännön kliinisten taitojen yhdistämisen lisäämistä. Palautekyselyn innoittamana Turun yliopistoon on perustettu valinnaiskurssi, joka koostuu itseopiskelumateriaalina toimivista virtuaalipotilastapauksista, jotka yhdistävät biolääketieteen eri oppialoja kliiniseen lääketieteeseen. Tapaukset ovat toistaiseksi olleet visuaalisesti vaatimattomia ja pelimäisyys on jäänyt vähäiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää potilastapauksia vastaamaan jatkossa paremmin opiskelijoiden tarpeisiin esimerkiksi lisäämällä verkkomateriaalin näyttävyyttä, pelimäisyyttä ja vuorovaikutuksellisuutta. Tutkimuksessa luotiin harjoitustehtävänä toimiva potilastapaus Turun yliopiston toisen vuoden lääketieteen opiskelijoille Moodle-oppimisalustalle. Harjoitustehtävän jälkeen opiskelijat täyttivät palautekyselyn. Palautekyselyllä kartoitettiin, miten tärkeäksi opiskelijat kokevat interaktiivisuuden, visuaalisen näyttävyyden ja pelimäisyyden lisäämistä harjoitustehtäviin. Lisäksi palautekyselyllä opiskelijat pääsivät antamaan suoraa palautetta harjoitustehtävän onnistumisesta.
Jo nykyinen visuaalisesti vaatimaton, epäinteraktiivinen ja ei-pelimäinen virtuaalipotilastapaus koetaan palautekyselyn perusteella onnistuneeksi itseopiskelumuodoksi. Palautekyselyssä kuitenkin korostui opiskelijoiden toive lisätä pelimäisyyttä ja interaktiivisuutta harjoitustehtäviin. Visuaalisen näyttävyyden lisäämistä ei koettu yhtä olennaiseksi. Lisäksi palautekyselyssä opiskelijat arvelivat pelimäisen opetuksen lisäävän lääketieteen perusopintojen motivaatiota ja madaltavan kliiniseen vaiheeseen siirtymisen kynnystä.