Tilintarkastuksen automaatio tilintarkastajan ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa : Tilintarkastajan näkökulma
Hansen, Tuuve (2019-11-13)
Tilintarkastuksen automaatio tilintarkastajan ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa : Tilintarkastajan näkökulma
Hansen, Tuuve
(13.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943068
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943068
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tilintarkastajan ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta tilintarkastuksen automaatiossa tilintarkastajan näkökulmasta. Tarkastelukohteena on erityisesti tilintarkastajan ja asiakkaan välinen tiedonsiirtoprosessi, jossa asiakas siirtää tilintarkastusevidenssiä ja muuta tarkastuksen kannalta olennaista informaatiota tilintarkastajalle lakisääteisen tilintarkastuksen yhteydessä. Tutkimuksessa perehdytään tiedonsiirtoprosessin nykytilaan, haasteisiin, mahdollisuuksiin ja uhkiin automaation edetessä. Yksi keskeisimmistä haasteista tiedonsiirtoprosessin automaatiossa on datan laadun vaihtelevuus, minkä vuoksi tilintarkastajan työ on manuaalista ja aikaa vievää. Mikäli tilintarkastaja ei saa asiakkaalta dataa sopivassa muodossa automaatiota hyödyntäviin tarkastusjärjestelmiinsä, ne eivät tuota tilintarkastajalle lisäarvoa.
Kirjallisuudessa on esitetty, että tulevaisuudessa tilintarkastus suoritetaan jatkuvana tarkastuksena, jossa tilintarkastusevidenssi siirtyy lähes reaaliaikaisesti suoraan asiakkaan järjestelmästä tilintarkastusjärjestelmään. Jatkuvassa tarkastuksessa on mahdollista keskittyä tarkemmin asiakkaan ymmärtämiseen datan siirtämisen ja muokkaamisen sijaan. Tällainen jatkuva tilintarkastus edellyttää hyviä työkaluja ja tekniikoita, sillä manuaalista työtä tekemällä jatkuva tarkastus ei ole mahdollista. Joitakin tekniikoita on jo olemassa tilintarkastusprosessin osien automatisoimiseksi, mutta yhtenäistä järjestelmää koko prosessin automatisoimista varten ei vielä ole. Jotta tilintarkastustyö pysyisi tehokkaana, tilintarkastajien pitäisi päivittää tekniikoitaan erityisesti datansiirtoa varten.
Tutkimustulosten mukaan tilintarkastuksen tiedonsiirtoprosessin automaatio on vasta alkutekijöissään. Haastateltujen tilintarkastajien mukaan tilintarkastuksen alaprosesseja on standardoitu ja automatisoitu, mutta yhtenäistä automaatiojärjestelmää ei ole luotu. Tämä johtuu siitä, että asiakkaiden järjestelmät eivät ole keskimäärin niin kehittyneitä, että niitä voitaisiin hyödyntää tilintarkastusta automatisoivassa järjestelmässä. Keskeinen haaste liittyy tilintarkastuksen tiedonsiirtoprosessin vastavuoroisuuteen. Jotta automatisoitu tilintarkastusjärjestelmä kannattaa luoda, myös asiakkaiden järjestelmien on syytä olla tarpeeksi digitaalisia. Vasta kun tilintarkastusasiakkaiden järjestelmät siirtyvät pilvipalveluiksi, tilintarkastuksen automaattiseen tiedonsiirtoprosessiin on järkevää investoida. Tämän tutkimuksen tulokset antavat uuden näkökulman teoriassa esitettyihin näkemyksiin tilintarkastusalan murroksesta, sillä jatkuvan tarkastuksen kaltaista järjestelmää ei ole mahdollista luoda, mikäli asiakkaiden järjestelmät eivät sovellu automaattisten tilintarkastusjärjestelmien käytettäviksi. Tilintarkastajan ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta voidaan edistää automaatiolla vasta, kun sekä tilintarkastajilla että asiakkailla on siihen vaadittavat teknologiset edellytykset.
Kirjallisuudessa on esitetty, että tulevaisuudessa tilintarkastus suoritetaan jatkuvana tarkastuksena, jossa tilintarkastusevidenssi siirtyy lähes reaaliaikaisesti suoraan asiakkaan järjestelmästä tilintarkastusjärjestelmään. Jatkuvassa tarkastuksessa on mahdollista keskittyä tarkemmin asiakkaan ymmärtämiseen datan siirtämisen ja muokkaamisen sijaan. Tällainen jatkuva tilintarkastus edellyttää hyviä työkaluja ja tekniikoita, sillä manuaalista työtä tekemällä jatkuva tarkastus ei ole mahdollista. Joitakin tekniikoita on jo olemassa tilintarkastusprosessin osien automatisoimiseksi, mutta yhtenäistä järjestelmää koko prosessin automatisoimista varten ei vielä ole. Jotta tilintarkastustyö pysyisi tehokkaana, tilintarkastajien pitäisi päivittää tekniikoitaan erityisesti datansiirtoa varten.
Tutkimustulosten mukaan tilintarkastuksen tiedonsiirtoprosessin automaatio on vasta alkutekijöissään. Haastateltujen tilintarkastajien mukaan tilintarkastuksen alaprosesseja on standardoitu ja automatisoitu, mutta yhtenäistä automaatiojärjestelmää ei ole luotu. Tämä johtuu siitä, että asiakkaiden järjestelmät eivät ole keskimäärin niin kehittyneitä, että niitä voitaisiin hyödyntää tilintarkastusta automatisoivassa järjestelmässä. Keskeinen haaste liittyy tilintarkastuksen tiedonsiirtoprosessin vastavuoroisuuteen. Jotta automatisoitu tilintarkastusjärjestelmä kannattaa luoda, myös asiakkaiden järjestelmien on syytä olla tarpeeksi digitaalisia. Vasta kun tilintarkastusasiakkaiden järjestelmät siirtyvät pilvipalveluiksi, tilintarkastuksen automaattiseen tiedonsiirtoprosessiin on järkevää investoida. Tämän tutkimuksen tulokset antavat uuden näkökulman teoriassa esitettyihin näkemyksiin tilintarkastusalan murroksesta, sillä jatkuvan tarkastuksen kaltaista järjestelmää ei ole mahdollista luoda, mikäli asiakkaiden järjestelmät eivät sovellu automaattisten tilintarkastusjärjestelmien käytettäviksi. Tilintarkastajan ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta voidaan edistää automaatiolla vasta, kun sekä tilintarkastajilla että asiakkailla on siihen vaadittavat teknologiset edellytykset.