Yhteistoiminnallinen oppiminen musiikkikasvatuksen opinnoissa : Musiikillisten elementtien muodostuminen sovitustehtävässä
Turta, Hanna (2019-11-06)
Yhteistoiminnallinen oppiminen musiikkikasvatuksen opinnoissa : Musiikillisten elementtien muodostuminen sovitustehtävässä
Turta, Hanna
(06.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943086
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943086
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin osana TeamMusic -tutkimusprojektia. Tutkimuksessa tarkasteltiin musiikkikasvatuksen yliopisto-opiskelijoiden yhteistoiminnallisen sovitustehtävän aikana muodostuneita musiikillisia elementtejä sekä niiden muodostumisen kaarta. Kaarella kuvattiin tässä tutkimuksessa sitä, missä vaiheessa sovitustehtävää elementit muodostuivat ja mitkä elementit jäivät osaksi lopullista sovitusta. Musiikilliset elementit jaettiin melodisiin, harmonisiin ja rytmisiin elementteihin. Lisäksi selvitettiin, tuotiinko elementtien syntymiseen tai varioitumiseen johtavat ideat esiin verbaalisen vai musiikillisen vuorovaikutuksen keinoin ja miten tämä vuorovaikutus jakaantui ryhmäläisten kesken. Tavoitteena oli myös selvittää, miten suuri osa oppimistilanteen toiminnasta oli vertaisen antamaa opetusta ja ryhmäoppimista sekä miten elementteihin liittyvä verbaalinen ja musiikillinen vuorovaikutus jakaantui näiden välillä. Vertaisen antama opetus määriteltiin tässä tutkimuksessa tilanteeksi, jossa yksi tai useampi ryhmäläisistä opettaa tarkoituksellisesti muuta ryhmää tai yksittäistä ryhmän jäsentä, kun taas ryhmäoppimiseksi määriteltiin muu musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja vuorovaikutus ryhmäläisten kesken (Green 2008, 120).
Tutkimuksessa käytettiin TeamMusic -tutkimukseen kerättyjä videoaineistoja. Videoaineistot analysoitiin käyttämällä NVivo 12 -ohjelmaa. Aineiston analyysi toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkittavina oli yhteensä 15 Turun yliopiston musiikkikasvatuksen perus- ja aineopiskelijaa. Opiskelijat jaettiin tutkimuksessa neljään ryhmään kitaransoittokokemuksen perusteella.
Aineiston analyysi osoitti, että lähes kaikkien ryhmien sovituksissa esiintyi sekä melodisia, harmonisia että rytmisiä elementtejä. Näistä elementeistä melodiset ja harmoniset elementit muodostuivat tavallisesti ensimmäisinä. Kaikissa ryhmissä elementteihin liittyviä ideoita tuotiin esiin sekä verbaalisen että musiikillisen vuorovaikutuksen keinoin. Puolessa ryhmistä tutkitussa vuorovaikutuksessa korostui verbaalinen ja puolessa ryhmistä musiikillinen vuorovaikutus. Ryhmien välillä oli eroja myös siinä, kuinka tasaisesti elementteihin liittyvä vuorovaikutus jakautui ryhmäläisten kesken. Kaikkien ryhmien toiminnassa ryhmäoppiminen kattoi huomattavasti suuremman osuuden ryhmän toiminnasta kuin vertaisen antama opetus ja myös kaikki musiikillisten elementtien ideointiin liittyvä vuorovaikutus tapahtui ryhmäoppimisen aikana.
Tutkimuksessa käytettiin TeamMusic -tutkimukseen kerättyjä videoaineistoja. Videoaineistot analysoitiin käyttämällä NVivo 12 -ohjelmaa. Aineiston analyysi toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkittavina oli yhteensä 15 Turun yliopiston musiikkikasvatuksen perus- ja aineopiskelijaa. Opiskelijat jaettiin tutkimuksessa neljään ryhmään kitaransoittokokemuksen perusteella.
Aineiston analyysi osoitti, että lähes kaikkien ryhmien sovituksissa esiintyi sekä melodisia, harmonisia että rytmisiä elementtejä. Näistä elementeistä melodiset ja harmoniset elementit muodostuivat tavallisesti ensimmäisinä. Kaikissa ryhmissä elementteihin liittyviä ideoita tuotiin esiin sekä verbaalisen että musiikillisen vuorovaikutuksen keinoin. Puolessa ryhmistä tutkitussa vuorovaikutuksessa korostui verbaalinen ja puolessa ryhmistä musiikillinen vuorovaikutus. Ryhmien välillä oli eroja myös siinä, kuinka tasaisesti elementteihin liittyvä vuorovaikutus jakautui ryhmäläisten kesken. Kaikkien ryhmien toiminnassa ryhmäoppiminen kattoi huomattavasti suuremman osuuden ryhmän toiminnasta kuin vertaisen antama opetus ja myös kaikki musiikillisten elementtien ideointiin liittyvä vuorovaikutus tapahtui ryhmäoppimisen aikana.