Vapaaehtoisen harjoitustentin vaikutus ohjelmoinnin johdantokurssin lopputulokseen
Ikiviita, Minna (2019-11-01)
Vapaaehtoisen harjoitustentin vaikutus ohjelmoinnin johdantokurssin lopputulokseen
Ikiviita, Minna
(01.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112043259
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112043259
Tiivistelmä
Ohjelmoinnin opetusta on nykyisin jo joka kouluasteella. Viimeisimmän vuonna 2016 käyttöön otetun perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan ohjelmointia opetetaan jo perusasteen 1. luokalta lähtien. Ohjelmoinnin opiskelu ja oppiminen on kuitenkin ollut perinteisesti vaikeaa. Tarkkaa syytä tähän ei ole tiedossa, mutta syiksi on esitetty muun muassa ohjelmoinnin vaatimia monimutkaisia kognitiivisia taitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja motivaatiota.
Ohjelmointia tentitään nykyään lähes poikkeuksetta sähköisillä tenteillä. Sähköisiä tenttejä voidaan järjestää usealla eri alustalla (esimerkiksi Moodle, Exam ja ViLLE) ja eri tavoin. Tässä työssä esitellään erityisesti Turun yliopiston Tulevaisuuden teknologioiden laitoksella kehitetty ViLLE-oppimisympäristö. ViLLE mahdollistaa ohjelmoinnin opetuksen, automaattisen arvioinnin ja myös ohjelmoinnin sähköisen tenttimisen.
Työssä tutkittiin vapaaehtoisen harjoitustentin vaikutusta kurssin lopputulokseen kolmella ohjelmoinnin peruskurssilla syksyltä 2017. Kursseilla oli eri kohderyhmät, mutta pääsääntöisesti sama rakenteellinen sisältö. Kaikilla kursseilla oli vapaaehtoinen harjoitustentti, josta ei saanut pisteitä kurssin kokonaispistemäärään. Harjoitustentillä tarkoitetaan tenttiä, joka vastaa mahdollisimman tarkkaan lopputenttiä kysymysten muodoilta ja tenttitavaltaan.
Vapaaehtoisen harjoitustentin suoritti kaikilla kolmella kurssilla yli ¾ kurssin tenttiosallistujista. Harjoitustentti vaikutti ristiriitaisesti eri kursseilla kurssin tenttipistemäärään ja kokonaispistemäärään. Vain yhdellä kurssilla positiivinen korrelaatio oli vahva. Kuitenkin jokaisella tutkittavalla kurssilla harjoitustentin tehneet saivat mediaanituloksissa paremmat pisteet sekä lopputentissä ja kurssin kokonaispisteessä kuin ne, jotka eivät tehneet vapaaehtoista harjoitustenttiä. In Finland, programming is nowadays taught in every level of school. Learning programming has been traditionally difficult, and no exact reason has been found for that. Some theories are that programming requires such complex cognitive skills, advanced problem-solving skills and motivation.
For majority of programming courses electronic exams are used. There are several different platforms for electronic exams, for instance Moodle, Exam and ViLLE. This thesis focuses mostly on ViLLE, which has been developed in University of Turku. ViLLE enables teaching programming, automatic assessment and electronic exams using programming tools.
This thesis focuses on voluntary practice exam and its effect on the course result on three introductory programming courses taught in autumn 2017 at University of Turku. The target audiences for the courses are different, but the basic structure is the same. All three courses also had a voluntary practice exam which did not add points to the overall course points. Practice exams are exams which have the same type of structure and questions than the final exam.
The results of this study show over ¾ of the students taking the final exam also took the practice exam. The effect of the practice exam was contradictory in the courses to the points of the final exam and the overall course points − only one course had a strong positive correlation. The median results of the final exam and the overall course points were higher for the students who took the practice exam than for the students who did not take it.
Ohjelmointia tentitään nykyään lähes poikkeuksetta sähköisillä tenteillä. Sähköisiä tenttejä voidaan järjestää usealla eri alustalla (esimerkiksi Moodle, Exam ja ViLLE) ja eri tavoin. Tässä työssä esitellään erityisesti Turun yliopiston Tulevaisuuden teknologioiden laitoksella kehitetty ViLLE-oppimisympäristö. ViLLE mahdollistaa ohjelmoinnin opetuksen, automaattisen arvioinnin ja myös ohjelmoinnin sähköisen tenttimisen.
Työssä tutkittiin vapaaehtoisen harjoitustentin vaikutusta kurssin lopputulokseen kolmella ohjelmoinnin peruskurssilla syksyltä 2017. Kursseilla oli eri kohderyhmät, mutta pääsääntöisesti sama rakenteellinen sisältö. Kaikilla kursseilla oli vapaaehtoinen harjoitustentti, josta ei saanut pisteitä kurssin kokonaispistemäärään. Harjoitustentillä tarkoitetaan tenttiä, joka vastaa mahdollisimman tarkkaan lopputenttiä kysymysten muodoilta ja tenttitavaltaan.
Vapaaehtoisen harjoitustentin suoritti kaikilla kolmella kurssilla yli ¾ kurssin tenttiosallistujista. Harjoitustentti vaikutti ristiriitaisesti eri kursseilla kurssin tenttipistemäärään ja kokonaispistemäärään. Vain yhdellä kurssilla positiivinen korrelaatio oli vahva. Kuitenkin jokaisella tutkittavalla kurssilla harjoitustentin tehneet saivat mediaanituloksissa paremmat pisteet sekä lopputentissä ja kurssin kokonaispisteessä kuin ne, jotka eivät tehneet vapaaehtoista harjoitustenttiä.
For majority of programming courses electronic exams are used. There are several different platforms for electronic exams, for instance Moodle, Exam and ViLLE. This thesis focuses mostly on ViLLE, which has been developed in University of Turku. ViLLE enables teaching programming, automatic assessment and electronic exams using programming tools.
This thesis focuses on voluntary practice exam and its effect on the course result on three introductory programming courses taught in autumn 2017 at University of Turku. The target audiences for the courses are different, but the basic structure is the same. All three courses also had a voluntary practice exam which did not add points to the overall course points. Practice exams are exams which have the same type of structure and questions than the final exam.
The results of this study show over ¾ of the students taking the final exam also took the practice exam. The effect of the practice exam was contradictory in the courses to the points of the final exam and the overall course points − only one course had a strong positive correlation. The median results of the final exam and the overall course points were higher for the students who took the practice exam than for the students who did not take it.