Seeing all things in space : Kant and the reality of space in the context of early modern philosophy
Johansson, Jan (2020-01-25)
Seeing all things in space : Kant and the reality of space in the context of early modern philosophy
Johansson, Jan
(25.01.2020)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7814-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7814-4
Tiivistelmä
One of the basic concepts of the metaphysics of the pre-critical Kant is the early modern, Leibnizian concept of the world as a synthetic whole of simple substances. Space is the order according to which these simple substances coexist, in the presence of God. Kant’s turn to critical philosophy contained a re-evaluation of Leibnizian metaphysics. Space is an ideal form of sensibility, not a real order of coexisting simple substances. This dissertation argues that Kant’s critical turn inspired him to outline a new science of subjective space – the Transcendental Aesthetic.
Leibnizians argued that our knowledge of space is innate, but still abstracted from the common sense idea of extension. In the Critique of Pure Reason Kant responded that this misrepresents our knowledge of the subjective space, which is the topic of the Transcendental Aesthetic. An exposition of the marks of the concept of subjective space not only shows that space is a form of sensibility, but that it is a continuous, actually infinite whole, which precedes its potentially infinite parts. In Kant’s terminology space is an analytic whole, which gives a key to the ideality of space, according to this dissertation.
One important topic in the literature concerns Kant’s awareness of the Leibnizian alternative that space might be both a form of sensibility and an order of coexistence. This dissertation claims that Kant could not rule out this alternative completely. However, in one aspect, Kant was successful: Leibnizians had to admit that continuity belongs to space, not as an order of coexistence, but as a form of sensibility. We see all things in continuous space, not in God. However, seeing things in space is analogous to seeing them in God. Kantin niin sanotun esikriittisen metafysiikan yksi leibnizilaisista peruskäsityksistä on, että maailma on yksinkertaisten substanssien muodostama synteettinen kokonaisuus. Tässä näkemyksessä avaruus on järjestys, jonka mukaisesti yksinkertaiset substanssit ovat yhdessä olemassa Jumalan läsnäollessa. Kantin kriittiseen filosofiaan sisältyy leibnizilaisen metafysiikan uudelleen arviointi. Sen sijaan, että avaruus olisi yhdessä olemassa olevien yksinkertaisten substanssien reaalinen järjestys, avaruus on aistimellisuuden ideaali muoto. Tässä väitöskirjassa esitetään, kuinka Kantin kriittinen käänne sai hänet hahmottelemaan uuden subjektiivisen avaruuden tieteen – transsendentaalisen estetiikan.
Leibnizilaiset väittivät, että tietomme avaruudesta on sisäsyntyistä, joskin abstrahoitu arkiajatteluunkin kuuluvasta ulotteisuuden ideasta. Puhtaan järjen kritiikissä Kant puolestaan väittää, että leibnizilaiset vääristävät tietomme subjektiivisesta avaruudesta, joka on aiheena transsendentaalisessa estetiikassa. Subjektiivisen avaruuden käsitteen erittely osoittaa, että avaruus on paitsi aistimellisuuden muoto, myös jatkuva, aktuaalisesti ääretön kokonaisuus, joka edeltää sen potentiaalisesti äärettömiä osia. Kantin terminologiassa avaruus on analyyttinen kokonaisuus, joka tässä väitöskirjassa esitetyn perusteella toimii avaimena avaruuden ideaalisuuteen.
Tutkimuskirjallisuudessa tärkeä aihe on, miten tietoinen Kant oli leibnizilaisesta vaihtoehdosta, että avaruus saattaisi olla sekä aistimellisuuden muoto että yhdessä olemisen järjestys. Tässä väitöskirjassa esitetään, ettei Kant voinut kokonaan sulkea pois tätä vaihtoehtoa. Yhdessä mielessä Kant kuitenkin onnistui: leibnizilaiset olivat pakotettuja myöntämään, että jatkuvuus kuuluu avaruuteen aistimellisuuden muotona eikä yhdessä olemisen järjestyksenä. Näemme kaikki oliot jatkumollisessa avaruudessa, emme Jumalassa. Niiden näkeminen avaruudessa on kuitenkin analogista niiden näkemiselle Jumalassa.
Leibnizians argued that our knowledge of space is innate, but still abstracted from the common sense idea of extension. In the Critique of Pure Reason Kant responded that this misrepresents our knowledge of the subjective space, which is the topic of the Transcendental Aesthetic. An exposition of the marks of the concept of subjective space not only shows that space is a form of sensibility, but that it is a continuous, actually infinite whole, which precedes its potentially infinite parts. In Kant’s terminology space is an analytic whole, which gives a key to the ideality of space, according to this dissertation.
One important topic in the literature concerns Kant’s awareness of the Leibnizian alternative that space might be both a form of sensibility and an order of coexistence. This dissertation claims that Kant could not rule out this alternative completely. However, in one aspect, Kant was successful: Leibnizians had to admit that continuity belongs to space, not as an order of coexistence, but as a form of sensibility. We see all things in continuous space, not in God. However, seeing things in space is analogous to seeing them in God.
Leibnizilaiset väittivät, että tietomme avaruudesta on sisäsyntyistä, joskin abstrahoitu arkiajatteluunkin kuuluvasta ulotteisuuden ideasta. Puhtaan järjen kritiikissä Kant puolestaan väittää, että leibnizilaiset vääristävät tietomme subjektiivisesta avaruudesta, joka on aiheena transsendentaalisessa estetiikassa. Subjektiivisen avaruuden käsitteen erittely osoittaa, että avaruus on paitsi aistimellisuuden muoto, myös jatkuva, aktuaalisesti ääretön kokonaisuus, joka edeltää sen potentiaalisesti äärettömiä osia. Kantin terminologiassa avaruus on analyyttinen kokonaisuus, joka tässä väitöskirjassa esitetyn perusteella toimii avaimena avaruuden ideaalisuuteen.
Tutkimuskirjallisuudessa tärkeä aihe on, miten tietoinen Kant oli leibnizilaisesta vaihtoehdosta, että avaruus saattaisi olla sekä aistimellisuuden muoto että yhdessä olemisen järjestys. Tässä väitöskirjassa esitetään, ettei Kant voinut kokonaan sulkea pois tätä vaihtoehtoa. Yhdessä mielessä Kant kuitenkin onnistui: leibnizilaiset olivat pakotettuja myöntämään, että jatkuvuus kuuluu avaruuteen aistimellisuuden muotona eikä yhdessä olemisen järjestyksenä. Näemme kaikki oliot jatkumollisessa avaruudessa, emme Jumalassa. Niiden näkeminen avaruudessa on kuitenkin analogista niiden näkemiselle Jumalassa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2869]