Saaristomeren merialueen konfliktitilanteet : Meriliikenteen ja -matkailun aiheuttamat haitat kolmannen sektorin näkökulmasta
Laurila, Elina (2019-11-20)
Saaristomeren merialueen konfliktitilanteet : Meriliikenteen ja -matkailun aiheuttamat haitat kolmannen sektorin näkökulmasta
Laurila, Elina
(20.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948979
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948979
Tiivistelmä
Merialuesuunnittelun avulla pyritään suunnittelemaan merialueiden käyttömuotoja ja yhdistämään ihmistoimintoja ympäristönsuojeluun. Suunnittelun tueksi tarvitaan alueellista tietoa olemissa olevista toiminnoista ja kehittämistarpeista. Lisäksi on tärkeää havaita mahdollisia merialueiden käytössä esiintyviä ristiriitaisuuksia eli konflikteja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan meriliikenteen ja merimatkailun sekä kolmannen sektorin toimijoiden välisiä konflikteja Saaristomerellä.
Merialuesuunnitelmien taustalla on EU:n direktiivi, jonka mukaan EU:n jäsenvaltioiden on luotava merialuesuunnitelmat vuoteen 2021 mennessä. Merialuesuunnitteluun liittyy myös useita periaatteita ja tavoitteita, jotka tulee huomioida suunnittelussa. Niitä ovat muun muassa suunnittelun osallistavuus, alueellisen tiedon tuottaminen ja ekosysteemipalvelut huomioiva lähestymistapa, jotka on huomioitu myös tässä tutkimuksessa. Kolmannen sektorin kokemien konfliktien selvittämiseksi tässä tutkimuksessa yhdistetään kaksi menetelmää, joiden avulla tuotetaan tietoa havaituista konflikteista ja niiden sijoittumisesta Saaristomeren eri osiin.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa haastatellaan 12 Saaristomerellä toimivaa kolmannen sektorin järjestöä tai harrastusseuraa. Haastattelujen avulla pyritään selvittämään, mitä konflikteja meriliikenne ja -matkailu aiheuttavat kolmannen sektorin näkökulmasta ja miten ne vaikuttavat mahdollisuuksiin hyödyntää ekosysteemipalveluita. Toinen vaihe puolestaan pitää sisällään karttakyselyn, jossa tutkitaan, missä konflikteja on havaittu. Karttakysely on avoin kaikille Saaristomeren alueella harrastus- tai järjestötoimintaa harjoittaville henkilöille.
Tutkimuksessa havaittiin, että kolmannen sektorin edustajat ovat kokeneet sekä käyttäjien välisiä että käyttäjien ja ympäristön välisiä konflikteja. Käyttäjien välisiä konflikteja ovat muun muassa liikenteen aiheuttama aallokko ja virtaukset sekä liikenteen ruuhkaisuus. Ympäristöllisistä konflikteista merkittävimpiä ovat rehevöityminen ja roskaantuminen. Suurin osa konflikteista sijoittuu sisäsaaristoon ja väylien varsille, erityisesti Airistolle. Ympäristölliset konfliktit ovat painottuneet hieman enemmän ulkosaaristoon kuin käyttäjien väliset konfliktit. Tutkimuksessa käytetty haastattelujen ja karttakyselyn yhdistämiseen perustuvaa menetelmää voidaan käyttää tuottamaan alueellista ja osallistavaa tietoa merialuesuunnittelun tueksi. Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat suunnittelulle ainutlaatuista taustatietoa kolmannen sektorin näkökulmasta. Marine spatial planning (MSP) aims to plan human activities in marine areas and integrate environmental protection into the process. Spatial information of existing activities and development goals are needed to execute the planning. Moreover, it is important to observe possible conflict situations in sea area use. In this study conflicts caused by sea traffic and tourism are studied on the Archipelago Sea from the perspective of non-governmental organizations.
Marine spatial planning is based on an EU directive that requires all the member countries to establish and implement MSPs by 2021. MSP includes several principles and goals that need to be considered in the plan. These include participation of the planning, spatial knowledge and ecosystem services which are also considered in this study. Two methods are combined to find out the conflicts that NGOs have experienced. The methods are used to produce information about existing conflicts and their spatial distribution.
In the first phase of the study 12 NGOs that have activities on the Archipelago Sea are interviewed. The goal of the interviews is to find out what conflicts NGOs have experienced and how they affect the possibilities to use ecosystem services. The second phase includes participatory mapping survey to find out the locations of the observed conflicts. The map survey is open to all people who spend their free time on the Archipelago Sea.
For the purposes of this study, both user-user conflicts and user-environment conflicts were observed. Among other things, user-user conflicts include waves and flows and overcrowding. User-environment conflicts include for example eutrophication and littering. Most of the conflicts are located in the inner archipelago and along sea routes, especially in Airisto. User-environment conflicts are distributed a little bit more to the outer archipelago than user-user conflicts. The method of combining interviews with participatory mapping survey can be seen as an effective way to produce participatory and spatial knowledge. The results of this study provide unique background information for MSP from NGOs perspective.
Merialuesuunnitelmien taustalla on EU:n direktiivi, jonka mukaan EU:n jäsenvaltioiden on luotava merialuesuunnitelmat vuoteen 2021 mennessä. Merialuesuunnitteluun liittyy myös useita periaatteita ja tavoitteita, jotka tulee huomioida suunnittelussa. Niitä ovat muun muassa suunnittelun osallistavuus, alueellisen tiedon tuottaminen ja ekosysteemipalvelut huomioiva lähestymistapa, jotka on huomioitu myös tässä tutkimuksessa. Kolmannen sektorin kokemien konfliktien selvittämiseksi tässä tutkimuksessa yhdistetään kaksi menetelmää, joiden avulla tuotetaan tietoa havaituista konflikteista ja niiden sijoittumisesta Saaristomeren eri osiin.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa haastatellaan 12 Saaristomerellä toimivaa kolmannen sektorin järjestöä tai harrastusseuraa. Haastattelujen avulla pyritään selvittämään, mitä konflikteja meriliikenne ja -matkailu aiheuttavat kolmannen sektorin näkökulmasta ja miten ne vaikuttavat mahdollisuuksiin hyödyntää ekosysteemipalveluita. Toinen vaihe puolestaan pitää sisällään karttakyselyn, jossa tutkitaan, missä konflikteja on havaittu. Karttakysely on avoin kaikille Saaristomeren alueella harrastus- tai järjestötoimintaa harjoittaville henkilöille.
Tutkimuksessa havaittiin, että kolmannen sektorin edustajat ovat kokeneet sekä käyttäjien välisiä että käyttäjien ja ympäristön välisiä konflikteja. Käyttäjien välisiä konflikteja ovat muun muassa liikenteen aiheuttama aallokko ja virtaukset sekä liikenteen ruuhkaisuus. Ympäristöllisistä konflikteista merkittävimpiä ovat rehevöityminen ja roskaantuminen. Suurin osa konflikteista sijoittuu sisäsaaristoon ja väylien varsille, erityisesti Airistolle. Ympäristölliset konfliktit ovat painottuneet hieman enemmän ulkosaaristoon kuin käyttäjien väliset konfliktit. Tutkimuksessa käytetty haastattelujen ja karttakyselyn yhdistämiseen perustuvaa menetelmää voidaan käyttää tuottamaan alueellista ja osallistavaa tietoa merialuesuunnittelun tueksi. Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat suunnittelulle ainutlaatuista taustatietoa kolmannen sektorin näkökulmasta.
Marine spatial planning is based on an EU directive that requires all the member countries to establish and implement MSPs by 2021. MSP includes several principles and goals that need to be considered in the plan. These include participation of the planning, spatial knowledge and ecosystem services which are also considered in this study. Two methods are combined to find out the conflicts that NGOs have experienced. The methods are used to produce information about existing conflicts and their spatial distribution.
In the first phase of the study 12 NGOs that have activities on the Archipelago Sea are interviewed. The goal of the interviews is to find out what conflicts NGOs have experienced and how they affect the possibilities to use ecosystem services. The second phase includes participatory mapping survey to find out the locations of the observed conflicts. The map survey is open to all people who spend their free time on the Archipelago Sea.
For the purposes of this study, both user-user conflicts and user-environment conflicts were observed. Among other things, user-user conflicts include waves and flows and overcrowding. User-environment conflicts include for example eutrophication and littering. Most of the conflicts are located in the inner archipelago and along sea routes, especially in Airisto. User-environment conflicts are distributed a little bit more to the outer archipelago than user-user conflicts. The method of combining interviews with participatory mapping survey can be seen as an effective way to produce participatory and spatial knowledge. The results of this study provide unique background information for MSP from NGOs perspective.