Harmonised Standards in EU Product Harmonisation Legislation - Time for a Review of the Current Legislative Technique based on the New Approach?
Kumpulainen, Minna (2019-11-22)
Harmonised Standards in EU Product Harmonisation Legislation - Time for a Review of the Current Legislative Technique based on the New Approach?
Kumpulainen, Minna
(22.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948990
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948990
Tiivistelmä
In 1985, a New Approach to technical harmonisation and standards was introduced. In accordance with the New Approach, the EU product harmonisation legislation is limited to the setting of essential requirements that are necessary to ensure public safety and other general interests.Products can be placed on the EU internal market when they fulfil the applicable requirements addressed in legislation. In the New Approach, harmonised standards are used to provide technical requirements for products. Products that are manufactured in compliance with harmonised standards are presumed to fulfil the essential requirements of applicable legislation.
The aim of this dissertation is to analyse the functionality of the New Approach based legislative technique regarding harmonised standards in light of the Treaties and Charter of Fundamental Rights of the EU as well as the general principles recognised by the EU such as democracy and legal certainty. In particular, the purpose is to evaluate whether the current legislative technique based on the New Approach should be reviewed concerning harmonised standards.
The New Approach based legislative technique has been utilised in the EU product harmonisation legislation already for over 30 years. Therefore, the legislative technique has been experienced generally functional since it has remained unaltered regarding harmonised standards.
The utilisation of harmonised standards in legislation has also significant disadvantages. The New Approach is based on the voluntary use of harmonised standards. Nevertheless, the application of harmonised standards has been seen de facto mandatory which gives rise to fundamental problems from legal perspective. The binding force of harmonised standards causes e.g. deterioration in legal certainty and problems related to the availability, language and copyright of harmonised standards. In addition, constitutional problems arise regarding the possible unlawful delegation of law-making powers to private parties. Furthermore, the judicial review of harmonised standards in the European Court of Justice is challenging especially for private
actors such as manufacturers.
The current legislative technique based on the New Approach should be reviewed. The EU product harmonisation legislation should be amended to respond reality concerning the binding force of harmonised standards. The problems caused by the de facto binding force of harmonised standards should be taken into consideration in the review and solve them in a way which respects the Treaties, the Charter of Fundamental Rights of the EU and the general legal principles recognised by the EU. In addition, the status of harmonised standards in EU product harmonisation legislation should be specified. Vuonna 1985 esiteltiin uusi lähestymistapa tekniseen harmonisointiin ja standardeihin. Uudessa lähestymistavassa EU:n tuotelainsäädännön säädöksissä muotoillaan ainoastaan olennaiset vaatimukset, jotka ovat välttämättömiä yleisten etujen, kuten terveyden ja turvallisuuden, suojelemiseksi. Tuote voidaan saattaa vapaaseen liikkuvuuteen sisämarkkinoilla, kun se täyttää kokonaisuudessaan siihen soveltuvan lainsäädännön vaatimukset. Uudessa lähestymistavassa harmonisoiduissa standardeissa esitetään tuotteille tekniset vaatimukset, jotka täyttämällä tuotteen oletetaan täyttävän sille EU:n harmonisoidussa tuotelainsäädännössä asetetut olennaiset vaatimukset.
Tutkielman tavoitteena on analysoida uuteen lähestymistapaan perustuvan lainsäädäntötekniikan toimivuutta harmonisoitujen tuotestandardien näkökulmasta EU:n perussopimusten ja perusoikeuskirjan valossa sekä huomioiden yleiset periaatteet kuten demokratia ja oikeusvarmuus. Tarkoituksena on erityisesti arvioida, pitäisikö voimassa olevaa, uuteen lähestymistapaan perustuvaa lainsäädäntötekniikkaa tarkistaa harmonisoitujen standardien osalta.
Uuteen lähestymistapaan perustuvaa lainsäädäntötekniikkaa on hyödynnetty EU:n harmonisoidussa tuotelainsäädännössä jo yli 30 vuoden ajan. Näin ollen lainsäädäntötekniikka on koettu yleisesti ottaen toimivana, koska se on pysynyt perusperiaatteiltaan lähes muuttumattomana harmonisoitujen standardien osalta.
Harmonisoitujen standardien hyödyntämiseen lainsäädännössä liittyy kuitenkin myös merkittäviä varjopuolia. Uusi lähestymistapa perustuu vahvasti harmonisoitujen standardien vapaaehtoiselle soveltamiselle. Tästä huolimatta harmonisoitujen standardien käyttämisen on katsottu olevan de facto pakollista, mikä aiheuttaa merkittäviä ongelmia juridisesta näkökulmasta. Har-onisoitujen standardien de facto sitovuus aiheuttaa mm. oikeusvarmuuden heikentymistä,
harmonisoitujen standardien saatavuuteen, tekijänoikeussuojaan ja kieliversioihin liittyviä ongelmia sekä kysymyksen lainsäädäntövallan mahdollisesta perussopimusten vastaisesta delegoinnista yksityisille tahoille. Lisäksi harmonisoitujen standardien haastaminen EU-tuomioistuimessa on haastavaa erityisesti yksityisille tahoille, kuten valmistajille.
Uuteen lähestymistapaan perustuvaa nykyistä lainsäädäntötekniikkaa tulisi tarkistaa. EU:n harmonisoitu tuotelainsäädäntö tulisi saattaa vastaamaan todellisuutta harmonisoitujen standardien sitovuuden osalta. Tarkistuksessa tulisi huomioida sitovuuden aiheuttamat ongelmat ja ratkaista ne tavalla, joka kunnioittaa EU:n perussopimuksia ja perusoikeuskirjaa sekä oikeusperiaatteita. Lisäksi harmonisoitujen standardien asema EU-tuotelainsäädännössä tulisi selventää.
The aim of this dissertation is to analyse the functionality of the New Approach based legislative technique regarding harmonised standards in light of the Treaties and Charter of Fundamental Rights of the EU as well as the general principles recognised by the EU such as democracy and legal certainty. In particular, the purpose is to evaluate whether the current legislative technique based on the New Approach should be reviewed concerning harmonised standards.
The New Approach based legislative technique has been utilised in the EU product harmonisation legislation already for over 30 years. Therefore, the legislative technique has been experienced generally functional since it has remained unaltered regarding harmonised standards.
The utilisation of harmonised standards in legislation has also significant disadvantages. The New Approach is based on the voluntary use of harmonised standards. Nevertheless, the application of harmonised standards has been seen de facto mandatory which gives rise to fundamental problems from legal perspective. The binding force of harmonised standards causes e.g. deterioration in legal certainty and problems related to the availability, language and copyright of harmonised standards. In addition, constitutional problems arise regarding the possible unlawful delegation of law-making powers to private parties. Furthermore, the judicial review of harmonised standards in the European Court of Justice is challenging especially for private
actors such as manufacturers.
The current legislative technique based on the New Approach should be reviewed. The EU product harmonisation legislation should be amended to respond reality concerning the binding force of harmonised standards. The problems caused by the de facto binding force of harmonised standards should be taken into consideration in the review and solve them in a way which respects the Treaties, the Charter of Fundamental Rights of the EU and the general legal principles recognised by the EU. In addition, the status of harmonised standards in EU product harmonisation legislation should be specified.
Tutkielman tavoitteena on analysoida uuteen lähestymistapaan perustuvan lainsäädäntötekniikan toimivuutta harmonisoitujen tuotestandardien näkökulmasta EU:n perussopimusten ja perusoikeuskirjan valossa sekä huomioiden yleiset periaatteet kuten demokratia ja oikeusvarmuus. Tarkoituksena on erityisesti arvioida, pitäisikö voimassa olevaa, uuteen lähestymistapaan perustuvaa lainsäädäntötekniikkaa tarkistaa harmonisoitujen standardien osalta.
Uuteen lähestymistapaan perustuvaa lainsäädäntötekniikkaa on hyödynnetty EU:n harmonisoidussa tuotelainsäädännössä jo yli 30 vuoden ajan. Näin ollen lainsäädäntötekniikka on koettu yleisesti ottaen toimivana, koska se on pysynyt perusperiaatteiltaan lähes muuttumattomana harmonisoitujen standardien osalta.
Harmonisoitujen standardien hyödyntämiseen lainsäädännössä liittyy kuitenkin myös merkittäviä varjopuolia. Uusi lähestymistapa perustuu vahvasti harmonisoitujen standardien vapaaehtoiselle soveltamiselle. Tästä huolimatta harmonisoitujen standardien käyttämisen on katsottu olevan de facto pakollista, mikä aiheuttaa merkittäviä ongelmia juridisesta näkökulmasta. Har-onisoitujen standardien de facto sitovuus aiheuttaa mm. oikeusvarmuuden heikentymistä,
harmonisoitujen standardien saatavuuteen, tekijänoikeussuojaan ja kieliversioihin liittyviä ongelmia sekä kysymyksen lainsäädäntövallan mahdollisesta perussopimusten vastaisesta delegoinnista yksityisille tahoille. Lisäksi harmonisoitujen standardien haastaminen EU-tuomioistuimessa on haastavaa erityisesti yksityisille tahoille, kuten valmistajille.
Uuteen lähestymistapaan perustuvaa nykyistä lainsäädäntötekniikkaa tulisi tarkistaa. EU:n harmonisoitu tuotelainsäädäntö tulisi saattaa vastaamaan todellisuutta harmonisoitujen standardien sitovuuden osalta. Tarkistuksessa tulisi huomioida sitovuuden aiheuttamat ongelmat ja ratkaista ne tavalla, joka kunnioittaa EU:n perussopimuksia ja perusoikeuskirjaa sekä oikeusperiaatteita. Lisäksi harmonisoitujen standardien asema EU-tuotelainsäädännössä tulisi selventää.