Digitalisaatio, levyteollisuus ja artistit Suomessa : Tutkimus digitalisaation merkityksestä levyteollisuuden toimintaympäristöön sekä artistien toimintaedellytyksiin
Rihko, Olli (2019-11-28)
Digitalisaatio, levyteollisuus ja artistit Suomessa : Tutkimus digitalisaation merkityksestä levyteollisuuden toimintaympäristöön sekä artistien toimintaedellytyksiin
Rihko, Olli
(28.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748578
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748578
Tiivistelmä
Digitalisaatio on ollut merkittävä yhteiskunnallinen muutosvoima koko 2000-luvun, eikä levyteollisuus ole millään tapaa jäänyt osattomaksi muutoksista. Päinvastoin, levyteollisuus oli ensimmäinen mullistuksen kohteeksi joutunut kulttuuriala, jonka toimintaympäristö sekä -edellytykset muuttuivat täysin. Tämä tutkimus tarkastelee levyteollisuuden liiketoimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia, niiden vaikutusta yhtiöiden strategisiin valintoihin sekä artistien asemaa levyteollisuuden kokonaisvaltaisen muutoksen keskellä. Tutkimuksen pääpaino on alan ammattilaisten haastattelujen sekä alan yhtiöiden tilinpäätösinformaation käsittelyssä sekä analysoinnissa.
Levy-yhtiöiden liiketoimintaympäristö on kokenut suuria muutoksia digitalisaation seurauksena: alalle on noussut uusia merkittäviä markkinavoimia, ala on keskittynyt yhä harvempiin yhtiöihin, alan pitkän ajan kannattavuus oli vuosikausia riskirajoilla ja muutoksiin vastaaminen oli pitkään vaikeaa. Kuten tutkimuksen haastatteluissa kävi ilmi, levy-yhtiöiden liiketoiminnan infrastruktuuri on muuttunut täysin digitalisaation seurauksena, mutta varsinainen ydinliiketoiminta ei ole pohjimmiltaan juurikaan muuttunut, vaikka myös liiketoimintaympäristössä on tapahtunut suuria muutoksia, jotka jatkuvat yhä.
Artistien asema ei ole digitalisaation myötä merkittävästi muuttunut levyteollisuudessa, sillä vaikka digitalisaatio ja uudet jakelukanavat ovat vieneet merkittäviä tulonlähteitä, niin ne ovat myös tuoneet artisteille uusia mahdollisuuksia harjoittaa ammattiaan. Muutoksista huolimatta levy-yhtiön ja artistin suhde on edelleen erityinen sekä koko alan kannalta merkityksellinen ja tärkeä: uusi dynamiikka näyttää tarvitsevan edelleen välittäjän artistin ja kuluttajan välille, mitä myös esimerkiksi suoratoistopalveluiden ja radion merkittävät roolit kertovat.
Digitalisaatio on muuttanut levyteollisuuden liiketoimintaympäristöä kokonaisuudessaan, mikä on luonut alalle uusia mahdollisuuksia ja uhkia. Pitkään vaikutukset näyttivät painottuvan uhkien puolelle, mutta 2010-luvun aikana on onnistuttu vihdoin näkemään myös mahdollisuuksia uudessa teknologiassa. Tehokas jakelu ja aidosti globaalit markkinat ovat osaltaan mahdollistaneet yhä suurempien artistitarinoiden ja ilmiöiden kasvun, mikä on koko levyteollisuudelle ja artisteille suuri mahdollisuus. Lisäksi uusien palveluiden mahdollistama orastava kasvu antaa levyteollisuudelle uskottavuutta ja toivoa kääntää liiketoiminta pysyvästi taas kannattavaksi, mikäli se onnistuu mukautumaan uuteen liiketoimintaympäristöön.
Levy-yhtiöiden liiketoimintaympäristö on kokenut suuria muutoksia digitalisaation seurauksena: alalle on noussut uusia merkittäviä markkinavoimia, ala on keskittynyt yhä harvempiin yhtiöihin, alan pitkän ajan kannattavuus oli vuosikausia riskirajoilla ja muutoksiin vastaaminen oli pitkään vaikeaa. Kuten tutkimuksen haastatteluissa kävi ilmi, levy-yhtiöiden liiketoiminnan infrastruktuuri on muuttunut täysin digitalisaation seurauksena, mutta varsinainen ydinliiketoiminta ei ole pohjimmiltaan juurikaan muuttunut, vaikka myös liiketoimintaympäristössä on tapahtunut suuria muutoksia, jotka jatkuvat yhä.
Artistien asema ei ole digitalisaation myötä merkittävästi muuttunut levyteollisuudessa, sillä vaikka digitalisaatio ja uudet jakelukanavat ovat vieneet merkittäviä tulonlähteitä, niin ne ovat myös tuoneet artisteille uusia mahdollisuuksia harjoittaa ammattiaan. Muutoksista huolimatta levy-yhtiön ja artistin suhde on edelleen erityinen sekä koko alan kannalta merkityksellinen ja tärkeä: uusi dynamiikka näyttää tarvitsevan edelleen välittäjän artistin ja kuluttajan välille, mitä myös esimerkiksi suoratoistopalveluiden ja radion merkittävät roolit kertovat.
Digitalisaatio on muuttanut levyteollisuuden liiketoimintaympäristöä kokonaisuudessaan, mikä on luonut alalle uusia mahdollisuuksia ja uhkia. Pitkään vaikutukset näyttivät painottuvan uhkien puolelle, mutta 2010-luvun aikana on onnistuttu vihdoin näkemään myös mahdollisuuksia uudessa teknologiassa. Tehokas jakelu ja aidosti globaalit markkinat ovat osaltaan mahdollistaneet yhä suurempien artistitarinoiden ja ilmiöiden kasvun, mikä on koko levyteollisuudelle ja artisteille suuri mahdollisuus. Lisäksi uusien palveluiden mahdollistama orastava kasvu antaa levyteollisuudelle uskottavuutta ja toivoa kääntää liiketoiminta pysyvästi taas kannattavaksi, mikäli se onnistuu mukautumaan uuteen liiketoimintaympäristöön.